کد مطلب: ۸۹۴۱۹۶

رشد ۷ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان

رشد 7 درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان

مرکز آمار اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش مسکن و ساختمان را منتشر کرده است که حاکی از رشد این سرمایه‌گذاری است. براساس این گزارش سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مسکن و ساختمان در بهار امسال معادل کل سال 1400 است، بازگشت سرمایه‌گذاران به بخش ساخت و ساز، علاوه بر رونق تولید مسکن و ساختمان، رونق اقتصاد و اشتغالزایی را نیز به همراه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اطلاعات آماری نشان می‌دهد که رشد سرمایه‌گذاری علاوه بر ساختمان‌های جدید در ساختمان‌های نیمه کاره نیز بالا بوده و بیشتر از بخش‌های دیگر است، به این ترتیب باید در انتظار ورود ساختمان‌های نیمه کاره به بازار تا آینده‌ای نزدیک باشیم. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان در بهار امسال 40.3 درصد است.

این در حالی است که در فصل قبل از آن یعنی زمستان 1401، این عدد برابر 33.1 درصد بوده است. به این ترتیب رشد سرمایه‌گذاری در یک فصل 17 درصد 7 درصد رشد دارد. این میزان سرمایه‌گذاری از سال 1400 تاکنون بیشترین رقم است.

رقم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز در بهار امسال برابر 203 هزار میلیارد تومان است که بیشترین میزان از تابستان 1400 تاکنون است. اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت وساز، از آنجا است که در سال‌های اخیر تیراژ تولید مسکن بشدت کاهش یافت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز سال به سال کمتر شد.

بخش خصوصی با افزایش قیمت زمین، مسکن و نهاده‌های تولید، از این بخش مولد در اقتصاد روی برگرداند. بیشترین ورود سرمایه در بخش مسکن نه در حوزه تولید بلکه در حوزه خرید و فروش و احتکار مسکن رخ داد حوزه‌ای که ربطی به تولید ندارد و در عوض قیمت‌های مسکن را چند برابر کرد. از سوی دیگر با توجه به شروع نهضت ملی مسکن و حمایت‌های مالی دولت مانند پرداخت تسهیلات بانکی و زمین رایگان، سرمایه بخش خصوصی این برنامه را سرعت می‌بخشد.

در حالی‌که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات سرباز می‌زنند، جذب سرمایه بخش خصوصی بهترین منبع مالی برای تأمین هزینه ساخت مسکن است. دولت تلاش می‌کند سرمایه بخش خصوصی را وارد تولید مسکن در نهضت ملی مسکن کند تا هم بخشی از منابع عظیم ساخت 4 میلیون مسکن تأمین شود و هم از طرف دیگر فشار مالی به دولت و متقاضیان کاهش یابد.

فعالان حوزه مسکن تأکید می‌کنند حتی در ساخت مسکن‌های حمایتی، بهره‌گیری از مشارکت بخش خصوصی باید به حداکثر برسد و دولت فقط در حوزه تأمین زمین یا نهاده‌ها باید تسهیلگری کند به این ترتیب لازم نیست تا دولت به‌صورت مستقیم درگیر تأمین منابع مالی ساخت و ساز شود. در نهضت ملی مسکن با اینکه بانک‌ها ملزم به پرداخت تسهیلات شده‌اند اما آمارها مشارکت پایین بانک‌ها را بخوبی نشان می‌دهد.

براساس این گزارش مطابق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات عامل در نهضت ملی مسکن بایستی سالانه تسهیلات تکلیفی را برای ساخت پروژه‌های طرح مذکور پرداخت کنند. در سال اول اجرای قانون (شهریور 1400 تا شهریور 1401) 26 بانک و مؤسسه مالی بایستی 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند. در سال دوم اجرای قانون یعنی از شهریور 1401 تا شهریور 1402 نیز این تسهیلات تکلیفی 458 هزارمیلیارد تومان بوده است.

به‌عبارت دیگر طی دو سال گذشته بانک‌ها باید 818همت تسهیلات پرداخت می‌کردند، این در حالی است که بررسی عملکرد بانک‌ها با احتساب سه ماه پاییز امسال نشان می‌دهد در مجموع حدود 234همت قرارداد برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن امضا شده است، یعنی حدود 24 درصد از کل تعهدات. بین بانک‌ها و مؤسسات مالی، بانک مسکن با امضای قرارداد تسهیلات حدود 128 هزار میلیارد تومان به حدود 74 درصد تعهدات خود عمل کرده است.

منبع : روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.