خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۷۸۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

قیمت مسکن در بازار رکودی پاییز کاهش یافت

قیمت مسکن در بازار رکودی پاییز کاهش یافت

مرکز آمار ایران امروز گزارشی از تحولات بازار مسکن تهران منتشر کرد که بر اساس آن، قیمت مسکن در این بازه یک ماهه، 2.9 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. اما این روند کاهشی در بازار مسکن از کجا نشات می‌گیرد و آیا تاثیری هم بر قدرت خرید مردم داشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران امروز گزارش تحولات بازار مسکن تهران در آذرماه 1402 را منتشر کرد. بر این اساس در آذر ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٢٧٤.٤ رسیده که نسبت به ماه قبل ٢.٩ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این میزان نسبت به همین اطلاع در ماه قبل باز هم  1.5 درصد یعنی  واحد 4.4 درصد نزول را تجربه کرده است.

همچنین مطابق با این داده‌ها در آذرماه ١٤٠٢، متوسط وزنی به 80 میلیون و 298 هزار تومان و متوسط حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به 75 میلیون و 923 هزار تومان رسیده است.

طی این ماه، منطقه یک با متوسط وزنی قیمت 157 میلیون و 106 هزار تومان بیشترین و منطقه ١٩ با متوسط وزنی قیمت 40 میلیون و 839 هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران داشته‌اند.

تورم نقطه به نقطه مسکن کاهشی شد

طی آذرماه 1402، تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی تهران به 57.5 درصد رسیده است؛ یعنی خریداران باید برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به آذرماه 1401، به‌طور متوسط 57.5 درصد بیشتر پرداخت کنند.

تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل 68.7 درصد یعنی 11.2 واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

روند نزولی تورم سالانه مسکن

نرخ تورم سالانه آذرماه ١٤٠٢ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز به عدد 85.7 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ٨٦.٣ درصد یا به عبارت دیگر 0.6 واحد درصد کاهش داشته است.

میزان معاملات مسکن در آذر 1402

گزارش مرکز آمار از بازار مسکن تهران نشان‌دهنده آن است که تعداد معاملات از سه هزار 998 فقره در آبان‌ماه به چهار هزار و 72 فقره در آذرماه رسیده و افزایش کمی را تجربه کرده است.

دلیل کاهش قیمت مسکن در تهران چیست؟

کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل روند نزولی قیمت در بازار مسکن را رکود حاکم بر بازار می‌دانند. رکودی که سایه آن، هم در بازار معاملات و هم در بازار ساخت و ساز محسوس است. کارشناسان معتقدند ضربه این رکود بر بازار مسکن انکارناپذیر است و این روند کاهشی نیز چندان امیدوارکننده و ثابت نیست.

به باور تحلیلگران، به‌محض بازگشت تعداد معاملات به ارقام سال‌های گذشته، دوباره روند قیمت مسکن روی شیب صعودی قرار خواهد گرفت. هر چند اکنون نیز متوسط قیمت مسکن در نقطه‌ای ایستاده که با کاهش قیمت ماهانه، آن باز هم مردم توانی برای خرید مسکن مورد نیاز خود را ندارند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.