کد مطلب: ۸۹۶۴۸۷

گزارش «تجارت‌نیوز» از تورم بازار ملک در نخستین ماه زمستان؛

تورم مسکن به ۴۱ درصد رسید / اجاره‌بها ۳.۱ درصد افزایش یافت

تورم مسکن به 41 درصد رسید / اجاره‌بها 3.1 درصد افزایش یافت

مرکز آمار ایران گزارش تورم دی‌ماه 1402 را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت مسکن و اجاره در این مقطع یک ماهه افزایشی معادل 3.1 درصد را پشت سر گذاشته‌اند. از آنجا که این دو بازار سهم بالایی در تورم عمومی دارند، می‌توان گفت روند صعودی قیمت در آنها یکی از عوامل تورم رو به رشد در دی‌ماه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران گزارش تورم دی‌ماه را منتشر کرد. بر این اساس در اولین ماه زمستان، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد 222.7 رسیده که نسبت به ماه قبل، 2.6 درصد افزایش داشته است.

همچنین این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل، 38.5 درصد صعودی بوده و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل، 43.6 درصد افزایش را پشت سر گذاشته است.

قیمت مسکن در فصل خواب بازار هم رشد کرد

بخشی از گزارش مرکز آمار همچنین هر ماه نشان‌دهنده تورمی‌ست که بازار مسکن و اجاره در بازه‌های متفاوت پیموده است.

در این راستا مسکن طی این یک ماه 3.1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده و همچنین تورم نقطه به نقطه این کالای اساسی 41 درصد ثبت شده است. تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال را نشان می‌دهد.

طی بازه یک ساله نیز تورم مسکن عددی نزدیک به تورم نقطه به نقطه داشته و بر این اساس در تورم ماهانه آن 39.1 درصد گزارش شده است.

تورم بازار اجاره در دی‌ماه چقدر شد؟

تورم ماهانه اجاره عددی برابر با تورم مسکن داشته و همان 3.1 درصد برآورد شده است. در بازه نقطه به نقطه و سالانه نیز این بازار روندی نزدیک به مسکن داشته و به‌ترتیب تورم آن 40.9 و 39 درصد ثبت شده است.

سهم بالای تورم مسکن و اجاره در تورم عمومی 

بررسی جزئی‌تر داده‌های مرکز آمار ایران از تورم نشان می‌دهد، ضریب اهمیت و سهم تورم مسکن و اجاره در شاخص کل تورم به ترتیب معادل 33.9 و 33.6 درصد است. این گزاره می‌تواند حاکی از آن باشد که وزن سنگین مسکن و اجاره در تورم عمومی یکی از عوامل رشد این شاخص، موتوری محرک برای آن در دی‌ماه 1402 بوده است.

بنابراین اگر دولت با برنامه‌ای حساب‌شده و کارشناسی بتواند بازار مسکن را سامان بدهد و از رقابت در بازار اجاره بکاهد، همچنین از سوی دیگر نیز عرضه را به‌طور نسبی در این حوزه افزایش دهد، همراه با کنترل تورم در بازار اجاره و مسکن شاید بتوان از صعود ماهانه تورم عمومی نیز جلوگیری کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا این همه درباره مسکن حرف می زنند و مردم را تحریک می کنند و بازارگرمی و تقاضا درست می کنند شبیه تبلیغات و پیام‌های بازرگانی شده

  • ناشناس

    قیمت مسکن در۳ماگذشته هیچ تغییری نکرده است،کلا مسکن درکما است

  • وطنم ایران

    بازارگرمی خوبیه.. آفرین...باکدوم پول ونقدینگی؟؟؟ نکنه باوام مسکن 800 میلیونی با اقساط 20 میلیونی که باقیمت قبل فقط کفاف 10 متر آپارتمان رو میکنه... خطاب من به مافیاها.. خون مردم تو شیشه کردن کافیتون نیست؟اگه قیامتی وجودداشته باشه که حسابتون با کرام الکاتبینه!!!!

  • ناشناس

    سلام
    کدام افزایش قیمت مسکن!
    اینقدر بالا هست که فروشنده واقعی مثل من، شش ماه است در انتظار خریدار هستم حتی بورسی ها هم، نمایند بخرند... فقط مال من راکد مانده بدون یک ریال افزایش در این شش ماه اخیر
    دوستان زود تصمیم نگیرید