کد مطلب: ۸۹۷۵۵۳

«تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد»:

قیمت خرید خانه های کوچک متراژ در منطقه یک تهران

قیمت خرید خانه های کوچک متراژ در منطقه یک تهران

گزارش‌های مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن تهران در آذر 1402 نشان می‌دهد، منطقه یک در بین مناطق 22گانه از بالاترین متوسط قیمت برخوردار است و طی 9 ماهه امسال، نوسانات بسیاری را در بازار تجربه کرده است. اما اکنون که در یازدهمین ماه سال قرار گرفته‌ایم، با چه بودجه‌ای می‌توان خانه‌ای با کمتر از 80 متر در منطقه یک خریداری کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن تهران در آذرماه نشان می‌دهد، منطقه یک با متوسط متری 150 میلیون و 710 هزار تومان بین باقی مناطق از قیمت بالاتری برخوردار است.

همچنین داده‌های قیمت این منطقه حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن از ابتدای سال 1402 رشدی 18.1 درصدی را تجربه کرده است. اما برای خرید یک آپارتمان کوچک‌متراژ در این منطقه باید چه هزینه‌ای پرداخت کرد؟

حداقل قیمت آپارتمان‌های کوچک در منطقه یک تهران 4 میلیارد تومان است

آگهی‌های منتشرشده از واحدهای مسکونی منطقه یک حاکی از آن است که برای خرید یک آپارتمان با متراژی پایین‌تر از 80 متر، باید حداقل حدود چهار میلیارد تومان هزینه کرد.

برای مثال سوئیتی 25 متری، ساخت سال 1386 در منطقه چیذر، متری 168 میلیون و در مجموع چهار میلیارد و 200 میلیون تومان تعیین قیمت شده است.

همچنین قیمت آپارتمانی 65 متری در محدوده اوین، چهار میلیارد و 900 میلیون تومان تعیین شده شده است؛ ساخت این واحد مسکونی به سال 1382 بازمی‌گردد و ساختمان نیز از آسانسور و پارکینگ برخوردار نیست.

کف قیمت آپارتمان‌های 70 تا 80 متری در منطقه یک به 5.5 میلیارد تومان رسید

همچنین بر اساس آگهی‌های ثبت‌شده از این منطقه، متقاضیان آپارتمان‌هایی با متراژ بین 70 تا 80 متر، باید حداقل پنج میلیارد و 500 میلیون تومان و حداکثر حدود 20 میلیارد تومان هزینه کنند. برای مثال یک آپارتمان 17 ساله و متراژ 70 متر در محدوده درکه، قیمتی برابر با کف قیمت و پنج میلیارد و 500 میلیارد قیمت دارد.

همچنین یک واحد مسکونی 70 متری در منطقه زعفرانیه متری 285 میلیون و 714 هزار تومان و در مجموع 20 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. ساخت این واحد مربوط به سال 1397 بوده و ساختمان نیز از تمام امکانات برخوردار است.

 یک

روند قیمت در منطقه یک نوسانی است

آن‌گونه که آمارهای متوسط قیمت مسکن از فروردین تا آذرماه 1402 نشان می‌دهد، منطقه یک، با وجود تعداد معاملات پایین که هر ماه در آن اتفاق می‌افتد، از نوسان قیمتی بالایی برخوردار است و با هر تکانه افزایشی و کاهشی پرش پرشتابی را تجربه می‌کند.

برای مثال طی اردیبهشت‌ماه که متوسط قیمت کل با افزایش حدود متری 10 میلیون تومانی روبرو بوده، منطقه یک نیز جهشی در همین محدوده را تجربه کرده و تا ماه بعد، یعنی خردادماه تا 162 میلیون تومان نیز بالا آمده است.

با آغاز تابستان و ورود قیمت مسکن به فاز کاهشی این منطقه همان‌گونه که پرش رو به بالایی را در زمان رشد قیمت‌ها تجربه کرده، با ورود بازار به فاز کاهشی کاهش قیمت سنگینی را پشت سر گذاشته و دوباره به ابتدای کانال 150 میلیون تومان بازگشته است.

این در حالی‌ست که متوسط قیمت مسکن تا مهرماه باز هم نوسان بالایی را پشت سر گذاشته و در این مقطع تا 170 میلیون تومان رشد کرده، اما تا آذرماه با کاهش چشمگیر قیمت روی کانال 157 مییون تومانی ایستاده است. از سوی دیگر معاملات در منطقه یک شهرداری تهران در این 9 ماه از 288 فقره تجاوز نکرده است.

کارشناسان معتقدند مردم برای خرید مسکن، به‌ویژه اگر قصد فروش آن را در چند سال پیش رو دارند، مناطقی را انتخاب کنند که علاوه بر روند قیمتی منطقی از تعداد معاملات بالایی هم برخودار باشد تا شانس تبدیل ملک به نقدینگی را بالا ببرد.

مسئله دیگری که این داده‌ها آشکار می‌کنند کاهش چشمگیر تعداد معامله‌گران مسکن در این محدوده است. اکنون دیگر حتی کاهش قیمت نسبی هم نمی‌تواند تاثیری بر ناتوانی اقتصادی مردم برای خرید داشته باشد و همان‌گونه که پیشتر به آن اشاره در آذرماه تنها 201 فقره معامله در این محدوده صورت گرفته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.