کد مطلب: ۸۹۹۵۴۰

گزارش «تجارت‌نیوز» از تورم بازار ملک در دومین ماه زمستان؛

تورم مسکن به ۴۰ درصد رسید / قیمت اجاره خانه ۳۹.۴ درصد بالا رفت

تورم مسکن به 40 درصد رسید / قیمت اجاره خانه 39.4 درصد بالا رفت

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم، نشان می‌دهد طی بهمن 1402، تورم مسکن و اجاره مسیری افزایشی داشته است. بر این اساس، بخش مسکن و اجاره در این مقطع یک‌ماهه تورمی 2.8 درصدی را پشت سر گذاشته و تورم سالانه آنها نیز به ترتیب 39.5 و 39.4 درصد ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارش تورم بهمن 1402 را منتشر کرده است. بر این اساس، طی دومین ماه زمستان امسال، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد 225.7 رسیده که نسبت به ماه قبل، 1.4 درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 35.8 درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 42.5 درصد افزایش را تجربه کرده است.

تورم نقطه به نقطه مسکن 41.5 درصد بالا رفت

همچنین مطابق با روند دائمی گزارش‌های مربوط به تورم بخشی از این داده آماری ماهانه به حوزه مسکن و اجاره اختصاص دارد. در این راستا بخش مسکن طی مقطع یک‌ماهه بهمن 1402، تورمی معادل 2.8 درصد را تجربه کرده است.

تورم نقطه به نقطه این کالای مصرفی 41.5 درصد ثبت شده و همچنین تورم سالانه آن نیز به 39.5 درصد رسیده است.

تورم اجاره در بهمن 2.8 درصد رشد کرد

تورم ماهانه اجاره در بهمن 1402، برابر با تورم ماهانه مسکن معادل 2.8 درصد ثبت شده است. تورم نقطه به نقطه در این بازار نیز 41.4 درصد رشد داشته و تورم سالانه آن برابر با 39.4 درصد به ثبت رسیده است.

سهم بالای تورم مسکن و اجاره در تورم عمومی 

بررسی جزئی‌تر داده‌های مرکز آمار ایران از تورم نشان می‌دهد، ضریب اهمیت و سهم تورم مسکن و اجاره در شاخص کل تورم به ترتیب معادل 33.9 و 33.6 درصد است. این گزاره می‌تواند حاکی از آن باشد که وزن سنگین مسکن و اجاره در تورم عمومی یکی از عوامل رشد این شاخص، موتوری محرک برای آن در دی‌ماه 1402 بوده است.

بنابراین اگر دولت با برنامه‌ای حساب‌شده و کارشناسی بتواند بازار مسکن را سامان بدهد و از رقابت در بازار اجاره بکاهد، همچنین از سوی دیگر نیز عرضه را به‌طور نسبی در این حوزه افزایش دهد، همراه با کنترل تورم در بازار اجاره و مسکن شاید بتوان از صعود ماهانه تورم عمومی نیز جلوگیری کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    فعلا رکود در مسکن ادامه دارد، لطفا با خبرپراکنی و تحریک وتشویق مردم به خریدن، به گرانی دامن نزنیدومردم را به هول وولع نیندازیدکه برید بخرید وگرنه گران میشه ..... مردم پول ندارند که خانه بخرند. خواهشا ساکت وآرام باشید

  • ناشناس

    چرا به شما الفاظ نامناسب، تهمت و افترا میگن؟ چرا؟