فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۴۰۰

گزارش «تجارت‌نیوز» از وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری:

اجرای شعار قالیباف درباره واگذاری زمین رایگان به خانوارها امکان‌پذیر است؟

اجرای شعار قالیباف درباره واگذاری زمین رایگان به خانوارها امکان‌پذیر است؟

محمدباقر قالیباف روز گذشته باز هم وعده‌ای عجیب و دست‌نیافتنی در حوزه مسکن مطرح کرده و مدعی شده است به هر خانواده فاقد مسکن، زمین مسکونی ۲۰۰ متری واگذار خواهد کرد. اما این وعده تا چه حد با منابع و شرایط فعلی کشور سازگار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تنها چند روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده و شعارهای انتخاباتی کاندیداها هر روز عجیب‌تر می‌شود. روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و نامزد فعلی انتخابات، اعلام کرد در صورتی که رأی بیاورد طبق طرح پنج‌فوریتی‌ خود، به هر خانواده فاقد مسکن زمین مسکونی ۲۰۰ متری واگذار خواهد کرد. اما این وعده تا چه حد امکان‌پذیر است؟

کمبود زمین معضل ساخت مسکن در ایران است

کمبود زمین مناسب ساخت یکی از معضلاتی است که اکنون صنعت ساخت مسکن در ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مورد تا آنجا ریشه‌دار است که کمبود زمین یکی از موانع اصلی به تعویق افتادن پروژه نهضت ملی مسکن بود.

مسکن‌های حمایتی چه در پروژه مسکن مهر و چه در پروژه نهضت ملی مسکن غالباً در زمین‌های خارج شهرها ساخته شده‌اند. در روستاها نیز بحث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و محیط‌زیستی در میان بود که واکنش‌های زیادی برانگیخت.

حالا با در نظر گرفتن این مورد که حتی به این تعداد نامعلوم خانوار زمین واگذار شود، فضای خالی خارج شهرها که با نام شهرهای جدید شناخته می‌شوند تا چه اندازه برای مردم ارزشمند خواهد بود؟ از سوی دیگر چند درصد از این خانوارهای فاقد زمین توانایی مالی این را دارند که در زمین‌های خالی خانه بسازند؟

البته شایان ذکر است هم‌اکنون نیز ذیل پروژه نهضت ملی مسکن، طرحی به نام پروژه خودمالکی وجود دارد که به مردم زمین‌هایی رایگان واگذار می‌شود تا بتوانند در آن خانه بسازند.

عدد شاخص دسترسی به مسکن کاهش می‌یابد؟

قالیباف پیش از این نیز وعده داده بود می‌تواند شاخص دسترسی به مسکن را تا هفت سال و نیم کاهش دهد. شاخص دسترسی مسکن در ایران تا نیمه سال 1402 و در نبود آمارهای رسمی ۱۴ سال و نیم برآورد می‌شد.

دنیای اقتصاد نوشته است، بر اساس آخرین قیمت‌های منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، ۲۱ سال طول می‌کشد تا ایرانی‌ها بتوانند با کل درآمدشان صاحب مسکن شوند. هرچند واقعیت تیره‌تر از آن چیزی‌ است که در این آمارها دیده می‌شود.

اکنون خانوارهای ایرانی مجبورند درصد بالایی از درآمد خود را به هزینه‌های مربوط به مسکن اختصاص دهند؛ حتی در برخی موارد مجبورند کل درآمد خود را صرف مسکن کنند و برای امرار معاش به دنبال راه دیگری باشند.

این در حالی‌ است که استاندارد جهانی رقم معمول برای هزینه مسکن را از دستمزد خانوارها، معادل یک‌سوم اعلام کرده است، نه کل درآمدها آنها. اگر این عدد به یک‌سوم کاهش یابد، انتظار برای خرید مسکن در ایران از 60 سال فراتر می‌رود!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.