فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۸۴۶

محمد مرتضوی، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»مطرح کرد:

فاصله نجومی ایران از استانداردهای هوشمندسازی ساختمان / شهرسازی باید هوشمند شود

فاصله نجومی ایران از استانداردهای هوشمندسازی ساختمان / شهرسازی باید هوشمند شود

هوشمندسازی یکی از روش‌های نوین تجهیز ساختمان‌هاست که طی سال‌های اخیر در کشورهای پیشرفته فراگیر شده است. این روش مزایای ویژه‌ای از جمله کاهش مصرف انرژی به همراه دارد که به مرور زمان سرمایه اولیه مصرف‌کننده را به او بازمی‌گرداند. اما هوشمندسازی مسکن در ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی حداکثر اثر خود را نشان می‌دهد؟ عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «ایران هنوز در ابتدای راه هوشمندسازی است و به نظر می‌رسد هنوز تا استانداردها فاصله زیادی وجود دارد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، پیشرفت چشمگیر تکنولوژی طی دهه‌های گذشته زندگی انسان را متحول کرده و در مسیر جدیدی قرار داده است. این پیشرفت، صنعت ساخت را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و اکنون بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از فرایند هوشمندسازی در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

هوشمندسازی به‌ طور خلاصه، به معنای استفاده از برخی فناوری‌ها برای خودکار کردن و کنترل تجهیزات مختلف در یک ساختمان است.

هوشمندسازی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

محمد مرتضوی، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، درباره هوشمندسازی ساختمان به تجارت‌نیوز گفت: «هوشمندسازی در فرایند ساختمان‌سازی، هم باعث سهولت بیشتر می‌شود و هم در مباحثی که کاهش مصرف انرژی مطرح است، می‌توان با این اقدام به مصرف بهینه رسید.»

او افزود: «همچنین می‌توان با استفاده از بهینه‌سازی، در تامین امنیت نیز قدمی رو به جلو برداشت. به این معنی که برخی از ارتباطاتی که در ساختمان‌سازی وجود دارد به وسیله کدگذاری‌هایی که انجام می‌شود، امنیت مناسبی برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند.»

مرتضوی توضیح داد: «همچنین هوشمندسازی می‌تواند به کاهش هزینه‌های پرداختی در بحث انرژی و سایر موارد منجر شود. در واقع نوعی سرمایه‌گذاری روی ساختمان‌ انجام می‌شود که در بلندمدت برای مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران ساختمان، بازدهی خوبی دارد و در نهایت هزینه‌ها را نیز پایین می‌آورد.»

این عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره کاربرد دیگر هوشمندسازی توضیح داد: «بهینه‌سازی می‌تواند به سهولت استفاده از ساختمان، فضای آن و ارتباط بین این فضاها ختم شود.»

ایران از استانداردهای هوشمندسازی فاصله زیادی دارد

مرتضوی همچنین در خصوص هوشمندسازی ساخت در ایران گفت: «ایران هنوز در ابتدای راه هوشمندسازی است و به نظر می‌رسد هنوز تا استانداردها فاصله زیادی وجود دارد.»

او اضافه کرد: «در کنار  هوشمندسازی ساختمان‌ها، شهرها نیز باید هوشمند شوند. گزینه هوشمندسازی ساختمان‌ها زمانی آثار خود را نشان می‌دهد که شهرها نیز به سمت هوشمند شدن بروند.»

عایدی سرمایه‌گذاری در هوشمندسازی ساختمان به مصرف‌کننده بازمی‌گردد

این عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: «سرمایه‌گذاری روی هوشمندسازی، سرمایه‌گذاری چشمگیری است، اما به مرور زمان به مصرف‌کننده بازمی‌گردد و در نهایت فرصتی نیز برای استفاده عمومی مردم فراهم می‌شود.»

او ادامه داد: «البته هوشمندسازی تمام مشکل ساخت مسکن در کشور نیست و حل مشکلات این عرصه به شاخص‌های کلان اقتصادی بازمی‌گردد. اکنون اقتصاد وضعیت مناسبی ندارد.»

برای عبور از مشکلات مسکن‌سازی باید از سد تحریم‌ها عبور کرد

مرتضوی عنوان کرد: «برای حل این مشکلات باید از تحریم‌ها گذر کرد و ارزش پول ملی را بالا برد. در این بین ساخت‌وساز نیز باید به سمت صنعتی شدن و هوشمندسازی پیش رود. همچنین ساختمان‌سازی باید به سمتی برود که تخریب‌های محیط‌زیستی کاهش یابد.»

فعالان این حوزه معتقدند نه‌تنها هوشمندسازی ساخت مسکن در ایران رشد چندانی نکرده، بلکه صنعتی‌سازی نیز هنوز در کشور کودکی نوپا محسوب می‌شود. صنعت ساختمان‌سازی در ایران همچنان در قالب روش‌های سنتی انجام می‌گیرد و همین مساله، روند تکمیل ساختمان را به تعویق می‌اندازد. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.