فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۸۴۶

مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

رکود بازار مسکن به اصفهان رسید/ کوچ اصفهانی‌ها به شهرهای شمالی برای فرار از بی‌آبی

رکود بازار مسکن به اصفهان رسید/ کوچ اصفهانی‌ها به شهرهای شمالی برای فرار از بی‌آبی

بازار مسکن اصفهان طی ماه‌های گذشته همسو با کل کشور، در وضعیتی رکودی قرار گرفته است. در این میان بررسی بازار مسکن اصفهان و شهرهای شمالی نشان می‌دهد، بسیاری از اصفهانی‌ها برای فرار از بی‌آبی و فرونشست زمین به شمال کشور پناه برده‌اند. نکته‌ای که مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بر آن تاکید کرده است. او همچنین معتقد است بازار مسکن اصفهان در رکود کامل به سر می‌برد.

به گزارش تجارت نیوز،

«میانگین قیمت یک متر خانه در اصفهان با درصدی پایین‌تر همانند تهران است.» این گزاره را رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، آبان 1401 گفته بود. قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در سراسر کشور مسیری صعودی را طی کرده و این ماجرا در کلانشهرها داستان طولانی‌تری دارد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم مسکن در استان‌های مختلف ایران، استان اصفهان طی فروردین 1400 تا فروردین 1402 نزدیک به 150 درصد دچار افزایش قیمت در بازار مسکن شده است. در این میان اصفهان با مشکل دیگری هم روبه‌روست. رئیس اتحادیه املاک اصفهان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به کوچ مردم اصفهان به شهرهای شمالی برای فرار از بی‌آبی و فرونشست زمین اشاره کرده است.

بازار مسکن اصفهان از سال 1402 وارد رکود شده است

مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، درباره رکود معاملات مسکن در اصفهان به تجارت‌نیوز گفت: «بازار مسکن از سال 1402 وارد رکود شده و این رکود همراه با تورم بوده است. در این شرایط، تدابیر وزارت راه و شهرسازی و قوانین وضع‌شده در این حوزه تاثیر چندانی نداشته و تورم همچنان در بازار مسکن ادامه‌دار است. همچنین قیمت مصالح ساختمانی نیز مدام روی ریل افزایشی قرار دارد.»

او افزود: «از سوی دیگر قوانین دست‌وپاگیری که در دو سال اخیر وضع شده بر بازار مسکن تاثیر منفی گذاشته است. این وضعیتی که گفته شد تاکنون که موضوع ریاست‌جمهوری جدید مطرح است ادامه دارد.»

حجازی توضیح داد: «تغییر ریاست‌جمهوری هنوز اثر خود را در بازار املاک نشان نداده است. حالا باید دید زمانی که کابینه مشخص شود چه وضعیتی بر بازار مسکن حاکم خواهد شد.»

بازار اجاره نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نکرده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان همچنین درباره وضعیت بازار اجاره در شهر اصفهان گفت: «اکنون فصل اجاره در اوج خود قرار دارد و بنابراین باید قراردادهای بسیاری در حال انعقاد باشد، این در حالی‌ است که اکنون بازار هیچ تفاوت فاحشی با ماه‌های گذشته ندارد.»

او همچنین درباره تعیین سقف افزایش اجاره‌بها توضیح داد: «قانونی که درباره تعیین سقف 25 درصدی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده، تا حد زیادی اجرایی نشده است و تا زمانی که ضمانت اجرای آن خود را نشان ندهد قطعاً روند تاثیرگذاری را طی نخواهد کرد.»

معاملات املاک به‌ندرت در اصفهان انجام می‌گیرد

حجازی درباره رکود معاملات مسکن در اصفهان گفت: «معاملات مسکن در اصفهان در حالت رکودی قرار دارد و به‌ندرت معامله‌ای در بازار صورت می‌گیرد. سامانه‌هایی که در این عرصه نیز راه‌اندازی شده است پشتیبانی نمی‌شوند.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر مردم نیز در بلاتکلیفی به‌ سر می‌برند تا ببینند رئیس‌جمهوری جدید در ایران باعث چه تغییراتی در بازار مسکن خواهد شد. این سردرگمی در تمام کشور دیده می‌شود.»

قیمت مسکن در اصفهان جهش چندانی پیدا نکرده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در خصوص مسیر قیمت مسکن در ماه‌های گذشته گفت: «قیمت مسکن در اصفهان جهش چندانی پیدا نکرده است، اما خریداری در بازار وجود ندارد و عرضه هم به‌ندرت صورت می‌گیرد. اگر موردی هم اتفاق بیفتد مالک حاضر نیست ملک خود را به قیمت سال گذشته بفروشد.»

اصفهانی‌ها به‌ دلیل کمبود آب به شهرهای شمالی کوچ می‌کنند

حجازی گفت: «البته اجاره‌بها افزایش پیدا کرده است. در این بین به‌ دلیل مسائلی مانند کمبود آب و فرونشست، مردم به‌ جای خرید خانه در اصفهان ترجیح می‌دهند در شهرهای شمالی خرید خود را انجام دهند.»

همان‌طور که گفته شد، رکود معاملات تنها محدود به اصفهان نیست و بازار مسکن اکنون در سراسر کشور با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کند. این در حالی‌ است که فعالان بازار برای قیمت مسکن مسیری صعودی را پیش‌بینی می‌کنند.

کارشناسان معتقدند محوری‌ترین اقدام دولت برای بازار مسکن، به‌کارگیری تدابیری برای بازگرداندن خریداران و فروشندگان به بازار مسکن و افزایش عرضه در بازار برای جلوگیری از سیطره رکود تورمی بر بازار املاک است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.