فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۸۸۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

حضور کشورهای عربی در بازار مسکن ایران / خارجی‌ها بازار مسکن خوزستان را تصرف کرده‌اند؟

حضور کشورهای عربی در بازار مسکن ایران / خارجی‌ها بازار مسکن خوزستان را تصرف کرده‌اند؟

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان به‌تازگی گفت‌وگویی کرده که حاکی از حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز است. در ادامه، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی نیز از سیطره خارجی‌ها بر اراضی خوزستان خبر داده است. اما این حضور چه تاثیری بر بازار مسکن دارد و چه آثار اجتماعی‌ای با خود به همراه می‌آورد؟

به گزارش تجارت نیوز،

چند روز پیش بود که صحبت‌های جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، برای نخستین بار باعث طرح موضوعی حول محور خرید خانه از سوی خارجی‌ها در شیراز شد.

رازقی دراین‌باره گفته بود، مردم عمان بیش از هر نقطه ایران به شیراز پرواز و برای انواع خدمات درمانی و حتی درمان بیماری‌های ساده به این شهر سفر می‌کنند. آنها شیراز را خانه دوم خود می‌دانند؛ تا جایی که تعداد زیادی از عمانی‌ها در شیراز ساختمان‌های مسکونی را در مالکیت خود دارند.

اظهارات رازقی با این مضمون، مشخص کرد شیراز تنها شهری نیست که با خرید خانه از سوی خارجی‌ها مواجه است.  در این راستا، یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، هم از ورود خارجی‌ها به بازار مسکن ایران خبر داده است.

او همچنین عنوان کرده است، بومیان خوزستان ملک و زمین نمی‌خرند زیرا دیگر زمینی نیست و اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده‌ است.

افزایش قیمت، پایان راه ماجرای ورود خارجی‌ها به بازار مسکن نیست

افزایش قیمت، پایان راه ماجرای ورود خارجی‌ها به بازار مسکن نیست. این تورم در بازار مسکن به مرور زمان محیط محلی شهر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و آثاری مانند مهاجرت ساکنان محلی را به‌ دنبال دارد. این دومینو می‌تواند موج بحران دیگری در شهرهای مختلف به‌ راه اندازد.

دستمالچیان درباره این اتفاق نیز به ایلنا گفته است: «بومیان خوزستان در این استان،  ملک و زمین نمی‌خرند زیرا دیگر زمینی وجود ندارد. اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده‌ و اگر هم باشد قیمت آن به‌شدت افزایش پیدا کرده است.» 

او افزود: «در این شرایط، جمعیت و تقاضای خوزستان به ملایر سرریز می‌شود و وضعیت بازار مسکن ملایر نیز به هم می‌ریزد و این وضعیت به اراک هم می‌رسد.» این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: «سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند چنین آثار مخربی در بازار مسکن بر جا بگذارد.»

دستمالچیان با طرح این سوال که چرا سرمایه‌گذار خارجی وارد سیستان و زاهدان نمی‌شود توضیح داد: «در حال حاضر قیمت خانه در زاهدان از قیمت ساخت ارزان‌تر است، اما در چابهار قیمت مسکن رو به افزایش است. فرصت برای افزایش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن زاهدان وجود دارد و منطقه پهناوری است، اما توجه خارجی‌ها معطوف به چابهار است؛ چرا در زاهدان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟»

سال گذشته بود که نماینده شهر چابهار اعلام کرد، حضور تجار افغانستانی باعث افزایش قیمت چشمگیر خانه در این شهر شده و بومیان را با مشکل تهیه مسکن مواجه کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.