فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۱۹۶

گزارش «تجارت‌نیوز» از جدیدترین آمار صدور پروانه‌های ساختمانی:

تعداد صدور پروانه ساخت مسکن در کدام استان بیشتر است؟ / کهگیلویه و بویر احمد در انتهای فهرست قرار گرفت!

تعداد صدور پروانه ساخت مسکن در کدام استان بیشتر است؟ / کهگیلویه و بویر احمد در انتهای فهرست قرار گرفت!

مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارشی از تعداد پروانه‌های ساخت صادرشده در زمستان 1402 منتشر کرده که نشان‌دهنده کاهش تعداد پروانه‌های صادرشده نسبت به فصل گذشته است. همچنین داده‌های این گزارش نشان می‌دهد استان فارس فصل زمستان سال گذشته بیشترین پروانه صادرشده را در میان دیگر استان‌های کشور داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

مشکلات مربوط به حوزه مسکن در ایران، تنها مربوط به بخش معاملات نیست، بلکه تورم روزافزون سال‌های اخیر آثار مخربی در حوزه ساخت‌وساز نیز داشته است.

ساخت مسکن طی دهه‌های گذشته با وجود افت‌وخیز در سال‌ها و فصل‌های مختلف در نهایت آماری کاهشی داشته و اکنون با رکودی جدی روبه‌روست؛ آمارهای رسمی نیز گواهی بر صحت این گزاره هستند. اما اکنون وضعیت صدور پروانه ساخت در استان‌های مختلف چگونه است؟

کدام استان‌ها بیشترین پروانه ساخت را صادر کرده‌اند؟

مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارشی از صدور پروانه‌های ساخت در زمستان 1402 منتشر کرده است. بخشی از داده‌های این گزارش مربوط به تعداد پروانه‌های ساختی‌ است که هم در بخش خصوصی و هم در بخش تعاونی در استان‌های مختلف صادر شده است. بر این اساس تعداد پروانه‌های صادرشده در کل کشور طی زمستان 1402 بالغ بر 51 هزار و 239 عدد گزارش شده است.

از این میزان استان فارس با صدور هفت و  هزار159 عدد پروانه در رتبه اول صدور پروانه ساخت قرار داشته است. پس از آن هم استان اصفهان با صدور پنج هزار و 644 پروانه در مقام دوم قرار دارد. استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و تهران در سه جایگاه بعدی قرار دارند.

در این بین پروانه‌های صادرشده برای افزایش بنا نیز در کل کشور هزار و 295 عدد ذکر شده است. استان‌های فارس و کرمان در این برآورد رتبه‌های نخست را دارند.  استان کهگیلویه و بویراحمد با 278 پروانه صادرشده، کمترین تعداد را بین استان‌های ایران داشته است.

تعداد پروانه‌های صادرشده در زمستان 1402

بر اساس این گزارش که تعداد صدور پروانه‌های ساخت در فصل زمستان سال 1402 را منتشر کرده، 6 هزار و 606 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران پیش‌‌بینی شده است. این عدد نسبت به فصل گذشته 54.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته نیز 50.7 درصد کاهش پیدا کرده است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان 8.1 واحد بوده است. 

همچنین در زمستان سال 1402، تعداد 142 هزار و 476 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته 8.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 11.8 درصد افزایش یافته است.‌ 

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تورم و رکود در بازار معاملات، مشکل عرضه و ساخت مسکن در کوتاه‌مدت قابل حل نیست. بلکه این سیاست‌گذاری درست است که می‌تواند در کنار گشایش‌های اقتصادی نظمی هرچند اندک در این عرصه برقرار کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.