فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۳۰

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

مصرف آب استخرهای خانگی به حدی نیست که نیازی به ممنوعیت ساخت استخر باشد!

مصرف آب استخرهای خانگی به حدی نیست که نیازی به ممنوعیت ساخت استخر باشد!

شهرداری تهران به‌تازگی مصوبه‌ای جدید صادر کرده است که بر اساس آن، برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، ساخت استخر در مجمتع‌های مسکونی ممنوع خواهد شد. تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، جزئیات این مصوبه را بررسی کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

روز گذشته بود که معاون شهردار تهران و مسئول صدور جواز ساختمانی در پایتخت، خبر از صدور یک بخشنامه جدید داد. بر اساس این بخشنامه که به منظور اعمال محدودیت در ساخت‌‌‌وسازهای عمدتاً مناطق شمالی پایتخت صادر شده، ساخت استخر در مجتمع‌‌‌های مسکونی ممنوع اعلام شده است.

شهرداری هدف خود از صدور بخشنامه مذکور را کاهش مصرف آب اعلام کرده و پیش‌بینی کرده است این اقدام می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف آب تاثیر بسزایی داشته باشد. 

اتلاف آب در تمام شهر تهران صورت می‌گیرد 

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، درباره مصوبه جدید شهرداری برای منع ساخت استخر به تجارت‌نیوز گفت: «مگر چند واحد در کشور تقاضا برای ساخت استخر دارند که حالا مصوبه‌ای برای منع آن وجود داشته باشد؟ در خصوص منابع آبی نیز به نظر می‌رسد در تمام شهر تهران اتلاف آب صورت می‌گیرد که شهرداری‌ها باید به آنها توجه کنند.»

او افزود: «علاوه بر این، اطلاعات دقیقی نیز از این موضوع به شهرداری‌ها گزارش نشده است. با تکنولوژی‌های جدیدی که وجود دارد، آب یک استخر می‌تواند تعویض نشود. نمی‌توان گفت چون استخر آب مصرف می‌کند باعث بحران آب در کشور می‌شود.»

پورحاجت توضیح داد: «از لحاظ فقهی نیز این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد، در تمام ادیان به شنا کردن توصیه شده است. بنابراین زمانی که شهرداری تهران اعلام می‌کند احداث استخر در ساختمان‌ها ممنوعیت دارد، باید در مورد آن مذاکره و فراز و فرودش بررسی شود.»

مصوبه منع ساخت استخر در مجتمع‌ها باید بیشتر بررسی شود

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: «اگر گفته شود استخرها باید با چه فناوری و جزئیاتی ساخته شوند حرف خوبی است، اما زمانی که مصوبه برای منع ساخت آن صادر شود، باید بررسی بیشتری صورت گیرد.»

او اضافه کرد: «این در حالی‌ است که تا امروز نیز استخرهای زیادی در نقاط مختلف کشور ساخته شده‌اند و اکنون تکلیف آنها چیست؟ نمی‌توان به برخی مجوز ساخت استخر داد و باقی متقاضیان را از حقوق خود محروم کرد.»

پورحاجت تاکید کرد: «نکات مثبت و منفی این مساله باید در یک فضای کارشناسی بررسی و تدابیری اندیشیده شود که در آن بهینه‌سازی مصرف آب لحاظ شود.» 

او ادامه داد: «اگر استاندارهای ساخت و استفاده از استخر رعایت شود، این منع موضوعیت ندارد. بنابراین بهتر بود ابتدا تمهیدات احداث استخر به‌روزرسانی و اعلام می‌شد و سپس مساله در این چارچوب موضوع مورد بررسی قرار می‌گرفت.»

واکنش‌های مردم در فضای مجازی نسبت به منع ساخت استخر اغلب حاکی از نظراتی منفی در این باره است. مردم معتقدند تا زمانی که مسائل بسیار جدی‌تری در زمینه هدررفت آب در شهر تهران وجود دارد، ساخت استخرهای خانگی چه نقشی می‌تواند بازی کند؟

کارشناسان این حوزه نیز از انتشار نیافتن این مصوبه خارج از سامانه شفافیت شهرداری تهران و دست به دست شدن آن در فضای مجازی انتقاد می‌کنند و معتقدند این روند موجب انحراف مصوبه و چالش‌های بیشتری خواهد شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.