فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۸۷۴

«تجارت‌نیوز» از بازار مسکن شهر تهران گزارش می‌دهد:

رشد قیمت مسکن در کدام منطقه تهران بیشتر بوده است؟ / پربازده‌ترین منطقه تهران فقط ۷۰۰ میلیون تومان سود داد

رشد قیمت مسکن در کدام منطقه تهران بیشتر بوده است؟ / پربازده‌ترین منطقه تهران فقط 700 میلیون تومان سود داد

بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد، از خردادماه سال 1402 تا خردادماه امسال منطقه 19 بیشترین افزایش قیمت مسکن را بین باقی مناطق تهران تجربه کرده و در این بین منطقه 2 نیز کمترین بازدهی را در این مقطع یک ساله داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت مسکن طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده، اما این بازدهی در تمام مناطق تهران روند یکسانی را پشت سر نگذاشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران، رشد قیمت مسکن در مناطق 22گانه تهران از خرداد 1402 تا خرداد 1403 مسیر متفاوتی را طی کرده است و در این بین برخی از این مناطق اکنون فاصله قیمتی چشمگیری را نسبت به سال گذشته دارند.

رشد قیمت مسکن در منطقه 19 طی یک سال به 34 درصد رسید

بازدهی یک ساله قیمت مسکن در مناطق تهران

داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن در منطقه 19 از خرداد سال گذشته تا خرداد امسال، بیشترین بازدهی را بین سایر مناطق داشته است. مسکن در این منطقه، خردادماه 1402 بالغ بر متری 33 میلیون و 250 هزار تومان قیمت داشته و خردادماه امسال به متری 44 میلیون و 520 هزار تومان رسیده است؛ رشدی معادل 34 درصد که بیشترین بازدهی در میان مناطق 22گانه تهران بوده است.

به بیان دیگر اگر فردی در خردادماه 1402 آپارتمانی 60 متری را در منطقه 19 با ارزش یک میلیارد و 992 میلیون تومان خریداری کرده باشد، اکنون قیمت ملک او به دو میلیارد و 670 میلیون رسیده است. به این ترتیب این فرد طی یک سال از طریق ملک خود صاحب سودی معادل 678 میلیون تومان شده است.

رتبه بعدی افزایش قیمت مسکن در سطح شهر تهران به منطقه 18 اختصاص دارد که در این مقطع یک ساله رشدی بالغ بر 24.2 درصد را تجربه کرده است. پس از این دو نیز منطقه 22 با بازدهی 21.3 درصدی قرار دارد.

کمترین بازدهی متعلق به پرمعامله‌ترین مناطق تهران بوده است

آمارهای بانک مرکزی نشان از آن دارد که کمترین بازدهی مسکن متعلق به پرمعامله‌ترین مناطق تهران بوده است. منطقه 2 پایین‌‌‌ترین بازدهی را در این مقطع یک ساله داشته و رشد قیمتی برابر با 3 درصد را تجربه کرده است.

بعد از منطقه 2 منطقه 10 قرار دارد که تنها پنج درصد رشد داشته و سپس منطقه 21 قرار دارد که 5.1 درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

اگرچه این سه منطقه کمترین بازدهی قیمتی را طی یک سال تجربه کرده‌اند اما بررسی گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که عموما بیشترین تعداد معاملات ماهانه را تجربه کرده‌اند و رشد تقاضا منجر به تعدیل قیمت در این مناطق شده است. 

بازدهی و پویایی قیمت مسکن یکی از اصلی‌ترین عواملی است که خریداران و سرمایه‌گذاران برای خرید ملک و انتخاب منطقه به آن توجه می‌کنند. هر اندازه افزایش قیمت منطقه مورد بحث، روی دور تندتری قرار داشته باشد، سرمایه اولیه افراد نیز نوسانات افزایشی بیشتری را تجربه می‌کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.