فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۶۶۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

عقب‌نشینی متقاضیان از خرید خانه‌ های نوساز / رشد ۲۵ درصدی خرید خانه‌های ۲۰ ساله در تهران

عقب‌نشینی متقاضیان از خرید خانه‌ های نوساز / رشد 25 درصدی خرید خانه‌های 20 ساله در تهران

گزارش‌ تحولات بازار مسکن شهر تهران چند روز پیش، از سوی بانک مرکزی منتشر شد. بررسی داده‌های این گزارش حاکی از کاهش چشمگیر سهم تعداد معاملات خانه‌های نوساز از مرداد سال 1396 تا مردادماه امسال است. این در حالی‌ست که در همین بازه، تقاضا برای خرید خانه‌های قدیمی‌ساخت از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

به گزارش تجارت نیوز،

افزایش چشمگیر قیمت مسکن طی سال‌های اخیر نه‌تنها تعداد معاملات را با افت مواجه کرده، بلکه چینش خریدها را نیز دستخوش تغییر کرده است.

مردم که سابق بر این ترجیح می‌دادند خانه‌هایی نوساز و با عمر کمتر از پنج سال را در سبد خرید خود داشته باشند، حالا به خرید خانه‌هایی رو آورده‌اند که بیش از 20 سال از ساخت آنها می‌گذرد.

آمارها از میزان خرید خانه‌های نوساز چه می‌گویند؟

توزیع تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران بر حسب عمر بنا از مرداد 1396 تا مرداد 1403

گزارش‌هایی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران به‌طور ماهانه منتشر می‌کند نشان می‌دهد، سهم خانه‌های نوساز از کل معاملات مسکن شهر تهران از سال 1396 تا کنون روندی کاهشی داشته است. این در حالی‌ست که میزان معاملات خانه‌هایی با عمر بیش از 20 سال در این بازه هر سال با رشد مواجه بوده است.

بر اساس این داده‌ها مردادماه سال 1396 سهم خانه‌های نوساز از تعداد کل معاملات شهر تهران، بالغ بر 47.7 درصد برآورد شده است؛ در این بین سهم خانه‌های قدیمی ساز به 10 درصد نیز نرسیده است.

سهم خانه‌های با عمر حداکثر پنج سال در مردادماه 1397 تا 44.3 درصد کاهش داشته و در مقابل متقاضیان خانه‌های قدیمی‌ساخت به بیش از 10.7 درصد رسیده‌اند.

تعداد معاملات خانه‌های نوساز تا دو سال بعد، یعنی مردادماه 1399 تا کمتر از 40 درصد سقوط کرده و تا مردادماه 1401 به زیر 28.9 درصد رسیده است. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نیز حاکی از کاهش سهم معاملات خانه‌های نوساز تا 27.2 درصد است.

در این بازه سهم معاملات خانه‌هایی با عمر بیش از 20 سال تا 24.7 درصد افزایش داشته و فاصله آن با خانه‌های نوساز به حداقل رسیده است.

متوسط عمر مفید آپارتمان‌ها در ایران تنها 25 سال است!

بازسازی و استفاده دوباره از آپارتمان‌های با عمر بیش از 20 سال در حالی صورت‌ می‌گیرد که متوسط مفید عمر ساختمان‌ها در ایران 25 سال برآورد می‌شود.

این روند در طولانی‌مدت می‌تواند شهرها را پر از خانه‌هایی کند که استحکام لازم برای بقا را ندارد و در نهایت با کوچکترین رخدادی آن هم در شهری مانند تهران فرو می‌ریزد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.