فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۱۸۳

علیرضا دهقانی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه& در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

رکود، قیمت خانه در آذربایجان غربی را کاهشی کرد/ مالکان قیمت‌های کاذبی را برای خانه‌ها خود تعیین می‌کنند

رکود، قیمت خانه در آذربایجان غربی را کاهشی کرد/ مالکان قیمت‌های کاذبی را برای خانه‌ها خود تعیین می‌کنند

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد بازار مسکن ارومیه نیز مانند هر شهر دیگری در ایران با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد این رکود باعث شده است قیمت خانه از ابتدای سال 1403 تاکنون رشد چندانی پیدا نکند.

به گزارش تجارت نیوز،

رکود یکی از اصلی‌ترین بحران‌هایی‌ است که در حال حاضر بازار مسکن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. بحرانی که محدود به شهر و استان خاصی نیست و مدت‌هاست تمام کشور را درنوردیده است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بازار مسکن شهر ارومیه در جایگاه مرکز استان آذربایجان غربی با رکود مواجه است. همین عامل نیز باعث شده است خانه در این استان افزایش قیمت چندانی از ابتدای سال 1403 پیدا نکند.

قیمت خانه کاهش یافته، اما قیمت مصالح رشد کرده است

علیرضا دهقانی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر ارومیه، درباره وضعیت بازار مسکن این استان به تجارت‌نیوز گفت: «بازار مسکن در استان آذربایجان مانند دیگر استان‌های کشور با رکود مواجه است. این رکود باعث شده است قیمت‌ها تا حدود کمی شیب کاهشی داشته باشند.»

او افزود: «این در حالی‌ است که قیمت مصالح ساختمانی هیچ کاهشی نداشته و قیمت این نهاده‌ها هر روز در حال افزایش است.»

برخی از مردم امید دارند در دولت پزشکیان قیمت‌ مسکن کاهش یابد

دهقانی توضیح داد: «برخی از مردم امید دارند در دولت آقای پزشکیان قیمت‌ها روندی کاهشی داشته باشد، به همین دلیل عده‌ای وارد بازار می‌شوند و برای خرید تلاش می‌کنند، اما سرانجامی در انتظار آنها نیست. مردم چشم‌انتظار هستند، اما متاسفانه شرایط بازار مطلوب نیست.»

او ادامه داد: «افزایش قیمت مسکن در ارومیه تقریباً از سال 1398 آغاز شد و تا سال 1400 سرعت بالایی در این زمینه پیدا کرد. از انتهای سال 1401 نیز رکود بر بازار حاکم شده است.»

مستاجران گرفتار قیمت‌های کاذب مالکان شده‌اند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه همچنین درباره تورم بازار اجاره در این شهر توضیح داد: «اکنون موجران به رشد قیمت‌هایی که تاکنون وجود داشته عادت‌ کرده‌اند و به همین دلیل قیمت‌های کاذبی برای املاک خود تعیین می‌کنند؛ بنابراین مستاجران درگیر قیمت‌های کنونی شده‌اند.»

او اضافه کرد «در مجموع نیز اجاره‌بها با تاثیر از افزایش چند سال اخیر قیمت مسکن، تورم چشمگیری را تجربه کرده، اما در دو سال گذشته که تحت تاثیر رکود از سرعت افزایش قیمت مسکن کاسته شده، رویه مالکان تغییری نکرده است.»

کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین چالش دولت چهاردهم در بازار مسکن، از بین بردن رکودی‌ است که اکنون در یکی از عمیق‌ترین ادوار خود به سر می‌برد. با توجه به چشم‌انداز افزایشی قیمت مسکن طی ماه‌های آینده در صورتی‌ که چاره‌ای برای رکود فعلی اندیشید نشود، بازار باید در انتظار رکودی تورمی باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.