فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۸۱۵

گزارش میدانی «تجارت‌نیوز» از سرنوشت مالکان خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان:

مالکان مسکن مهر سمنان دوباره مستاجر شدند!/ تحویل واحدهای بازسازی شده به تعویق افتاد

مالکان مسکن مهر سمنان دوباره مستاجر شدند!/ تحویل واحدهای بازسازی شده به تعویق افتاد

مساله رعایت نکردن ایمنی در ساخت واحدهای مسکن مهر طی این سال‌ها در جای جای کشور خود را نشان داده و این بار دامن مالکان شهرستان سمنان را گرفته است. یکی از متقاضیان این واحدها می‌گوید واحدهای مسکن مهر در این شهر از مهر سال گذشته تخلیه شده‌اند، اما دولت خلف وعده کرده و هنوز به آنها خانه جدیدی تحویل نداده است.

به گزارش تجارت نیوز،

حوالی سال 1388 بود که اما و اگرها پیرامون طرح مسکن مهر به مراحل انتهایی خود رسید و محمود احمدی‌نژاد، در جایگاه رئیس جمهوری وقت، متعهد شد ساخت این واحدها را آغاز کند. اما حالا پس از گذشت 15 سال برخی از متقاضیان همچنان در انتظار تحویل آپارتمان خود هستند و برخی دیگر نیز با ساخت ناایمن این واحدها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین شهرهایی که در آن رعایت نشدن ایمنی در ساخت واحدها فریاد اعتراض مالکان را به آسمان رسانده، سمنان است.

خانه‌های مسکن مهر سمنان در همان زمان تحویل هم کامل و آماده سکونت نبودند!

داستان به سال 1392 بازمی‌گردد؛ یعنی درست 6 ماه پس از تحویل واحدها به مالکان آنها. خانوارهایی که تازه خود را از خانه‌به‌دوشی و اجاره‌نشینی رها کرده بودند، از گوشه و کنار زمزمه‌هایی می‌شنیدند که کام آنها را تلخ می‌کرد و نشان می‌داد سقفی که زیر آن زندگی جدید خود را بنا کرده‌اند، امن نیست.

محمدحسین صالحی کمرودی، یکی از نمایندگان مالکان معترض در سمنان، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «همان ابتدا هم که ما واحدها را تحویل گرفتیم ساختمان‌ تکمیل نبود. آب و برق نداشت و آسانسور هم در ساختمان تعبیه نشده بود. ما هم که پول خود را بابت آورده این واحدها داده بودیم، مجبور شدیم خودمان شروع کنیم به تکمیل ساختمان و ساکن شویم، اما هنوز مدت زیادی نگذشته بود که مشخص شد ساختمان‌ها اصلاً برای سکونت ایمن نیستند.»

صالحی ادامه می‌دهد: «این ماجرا ادامه داشت تا اینکه تیرماه 1401 دادستان سمنان رسماً اعلام کرد این واحدها ایمن نیستند.»

گفتنی‌ است آمارها نشان می‌دهند این خانه‌ها در مجموع 336 واحد هستند که در زمان تحویل 64 عدد آنها نیمه‌کاره بوده‌ است. گفته می‌شود واحدهای نیمه‌کاره را یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی تکمیل کرده و به قیمت روز به مردم فروخته است. اینها واحدهایی بوده که با خرابی و ناایمنی کمتری روبرو بوده است.

یک قطعه زمین 200 متری و 300 میلیون تومان وام اجاره در ازای آپارتمان‌های ناایمن به مردم داده شد

مالکان واحدها می‌گویند در نهایت مهر 1402 بود که تخلیه واحدها آغاز شد. صالحی دراین‌باره نیز توضیح می‌دهد: «مهرماه که ما خانه‌ها را تخلیه کردیم، آقای (احمد) وحیدی که آن زمان وزیر کشور بود، دستور داد در ازای واحدها به مالکان، بالغ بر 200 متر زمین به‌علاوه وام نهضت ملی مسکن و 150 میلیون تومان نیز وام بلاعوض داده شود که در این برهه به توافق نینجامید.»

او ادامه می‌دهد: «البته مدتی بعد از آن 200 متر زمین داده شد و 300 میلیون تومان هم وام ودیعه مسکن گرفتیم تا بتوانیم برای یک سال خانه اجاره کنیم، اما از 150 میلیون تومانی که قرار بود دولت به ما بدهد هنوز خبری نیست.» 

واحدهای مسکن مهر از 4 ماه تا یک سال دیگر تحویل داده می‌شود

شایان ذکر است دولت در آن بازه متعهد شد واحدها را تا آبان‌ماه 1403 به متقاضیان تحویل دهد، اما این وعده به ثمر ننشسته و چنان‌که به نظر می‌رسد، تا پایان پاییز هم خبری از تحویل خانه‌های مردم نیست.

صالحی در‌این‌باره نیز می‌گوید: «شورای مسکن شهرستان سمنان هفته گذشته به ما وعده داد 104 واحد در قالب فاز اول تا چهار ماه دیگر تحویل داده می‌شود؛ فاز دوم هم با 101 واحد تا 9 ماه دیگر تحویل داده می‌شود و در نهایت، تحویل‌ واحدهای فاز 3 می‌ماند برای یک سال آینده. هرچند با این روندی که تا حالا طی شده خیلی نمی‌توان امیدوار بود.»

یک منبع آگاه در این باره به تجارت‌نیوز گفته است که یکی از مهمترین دلایل تعویق ساخت و تحویل این واحدها قفل‌شدن وام نهضت ملی مسکن در بانک‌های عامل به‌ویژه بانک مسکن بوده که از اردیبهشت ماه رخ داده است.

پیمانکار تمام بودجه را می‌خواهد تا بازسازی را دوباره کلید بزند

شهناز نوری از دیگر مالکان واحدهای مسکن مهر سمنان که اکنون بار دیگر به اجاره‌نشینی روی آورده است به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طی چهار ماه گذشته پروژه کاملاً متوقف شده است و ما نگران زمان تحویل واحدها هستیم.»

او ادامه می‌دهد: «150 میلیون تومانی که دولت وعده داده بود عملاً روی هواست. از سوی دیگر هم مساله پیمانکار مطرح است. راه و شهرسازی می‌گوید فاکتورهایی که پیمانکار تا حالا ارائه داده پرداخت شده است، اما پیمانکار مدعی است باید کل بودجه را تحویل بگیرد تا ساخت فاز یک را دوباره کلید بزند.»

گفتنی‌ست بر اساس تصمیم اولیه قرار بوده است که مبلغ 80 میلیون تومان از وام 150 میلیونی را سازمان مدیریت بحران کشور و 70 میلیون دیگر را ورارت راه پرداخت کند که البته این منابع واریز نشده و پروزه با همان وام 550 میلیون بانک مسکن در قالب نهضت ملی مسکن استارت خورده و پیگیری شده است.

مستاجران برای تمدید اجاره دچار مشکل شده‌اند

نوری اضافه می‌کند: «البته موقعیت زمینی هم که اکنون به ما داده شده به خوبی واحدهای قبلی نیست، اما همین را هم تحویل بدهند ما راضی هستیم. اکنون موعد تمدید اجاره خانه نزدیک است و ما دیگر پولی برای تمدید نداریم. سمنان شهر دانشجویی است، پیدا کردن خانه آن هم در این فصل کار ساده‌ای نیست.»

اجاره‌‌خانه طی دو سال گذشته در کل کشور دستخوش تورم سرسام‌آوری شده است و در موعد قرارداد، مستاجران غالباً با مبالغ عجیب‌وغریبی مواجه می‌شوند.

هزینه ساخت خانه باز هم پای خود مالکان است!

غفاری از دیگر متقاضیان این واحدها می‌گوید: «هزینه ساخت این واحدها هم تقریباً پای خود ماست. یک وام 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن است که یک سال دیگر موعد پرداخت اقساط آن آغاز می‌شود. از سوی دیگر برای آبان‌ماه هم یک چک 300 میلیون تومانی داده‌ایم. فکر کردیم خانه‌ها را تحویل می‌گیریم و وام ودیعه را به جای این چک می‌دهیم، اما حالا علاوه بر آن باید دنبال مبلغی باشیم تا روی پول رهن خانه هم بگذاریم.»

با این حال گفته می‌شود وام 500 میلیون تومانی و دفترچه قسط آن از زمان تحویل واحدها به مالکان به آنها داده می‌شود و این سهم‌الشرکه ساخت خانه‌هاست.

او می‌افزاید: «اقساط این وام 300 میلیون تومانی و وام نهضت ملی مسکن سال دیگر شروع می‌شود و با این وضعیت مشخص نیست تکلیف ما چه می‌شود!» باید اشاره داشت که وام ودیعه مسکن تنفس 2 ساله دارد و اگر متقاضیان تصمیم به بازگرداندن آن نداشته باشند، باید اقساط آن را در بازه 3 ساله پرداخت کنند.

مساله ساخت اصولی و ایمن واحدهای مسکن مهر از همان آغاز پروژه مطرح بود. مساله‌ای که در نهایت هم دامن برخی از مالکان را گرفت و باعث سرگردانی آنها شد.

مالکان این واحدها می‌گویند در مقایسه با متقاضیانی که برای نخستین‌ بار در انتظار تحویل واحدها هستند، شرایطی بحرانی‌تر دارند؛ زیرا آنها یک بار سرپناه و لمید خود را از دست داده‌اند و حالا در شرایطی سخت برای تحویل دوباره خانه‌های خود هستند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.