فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۸۱۰

باغ‌ ویلاهای دزفول در قُرقِ دلارهای عراقی‌

باغ‌ ویلاهای دزفول در قُرقِ دلارهای عراقی‌

معاملات دلاری برخی مشاوران املاک دزفول برای فروش باغ ویلاها به اتباع خارجی سبب شده که مشاوران، گوی سبقت را از همدیگر ربوده‌ و عراقی‌ها را صاحبخانه کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

سفر به دزفول به‌عنوان یک شهر خوش آب‌وهوا در شمال استان خوزستان  از دیرباز و حتی پیش از احداث باغ ویلاها با استقبال زیادی از سوی گردشگران روبه‌رو بوده و در تمام روزهای سال به‌ویژه آخرهای هر هفته پای مسافران زیادی را به‌ویژه عراقی‌ها را به این شهر بازکرده است.شاید بررسی این موضوع از منظر اقتصادی و فرهنگی این ذهنیت را ایجاد کند که آمد و شد مسافران به این شهرِ سبز، قطعاً به رونق صنعت گردشگری و اقتصاد محلی کمک خواهد کرد.اما قطعاً زمانی که مکانی تفریحی به یک دورهمی‌ ثابت برای اتباع خارجی تبدیل می‌شود داستان گردشگری رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند.بر همین اساس، به اذعان برخی منابع محلی  برخی از مالکان این باغ ویلاها پایین آمدن ارزش ریال را مغتنم شمرده و ویلاهای خود را به واسطه مبادله دلار و دینار به اتباع خارجی به‌ویژه عراقی‌ها فروخته و یا  به‌صورت رهن و اجاره در اختیار آ‌ن‌ها قرار داده‌اند. ریشه‌ برخی معاملات باغ ویلاهای دزفول با دلالی و واسطه دوستان ایرانی به کیلومترها دورتر از استان و شهر دزفول مربوط می‌شود.

طبق قانون تملک اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی «تملک هر نوع زمین به هر میزان» مجاز نیست و اتباع خارجی (اشخاص حقیقی خارجی) نمی‌توانند به نام خود صاحب زمین در کشور شوند.اخیرا نیز سخنگوی دولت اعلام کرد به هیچ وجه به اتباع زمین نمی‌فروشیم و مالکیت و حاکمیت زمین‌ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و قابل انتقال نیست. ما امنیت داخلی و مرزهای خودمان را برای هیچ منفعت اقتصادی به خطر نخواهیم انداخت.اما بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس از افراد محلی نشان می‌دهد عراقی‌ها شریک ایرانی یا فرد مورداعتمادی را به‌عنوان خریدار  به مالک باغ ویلا معرفی می‌کنند! چرا؟ چون طبق قانون در ایران امکان انتقال مالکیت رسمی زمین به اتباع خارجی وجود ندارد، به همین دلیل چنانچه چنین مسئله‌ای صحت داشته باشد دستیابی به آمار دقیق این معاملات سخت است و اگر چنین معامله‌ای هم انجام شود، غیرقانونی نیست چرا که سند به نام فرد ایرانی صادر شده است.
 

مسکن 01

هوشنگ زیستی نژاد رئیس اتحادیه املاک دزفول امابه‌صورت تلویحی موضوع انتقال ملک (باغ ویلا) به نام عراقی‌ها را تأیید و اظهار کرد: این موضوع به‌صورت لسانی به ما اطلاع داده شده است اما تاکنون به سندی که این قضیه را تأییدکند دست پیدا نکردیم.وی با بیان اینکه به‌هیچ‌عنوان قانون اجازه انتقال ملک به اتباع خارجی را نمی‌دهد، افزود: اگر چنین تخلفی برای ما محرز شود قطعاً قرارداد را باطل خواهیم کرد، اخیراً دو یا سه تبعه افغانی که اقدام به خرید و رهن و اجاره ملک در دزفول کرده بودند شناسایی و با همکاری اداره اماکن با آن‌ها برخورد شدید شد.رئیس اتحادیه املاک دزفول گفت: هفته گذشته به دو بنگاه که در منطقه زیباشهر دزفول به تبعه افغانی ملکی را کرایه داده بودند اخطار داده شد و سپس بازداشت شدند.
زیستی‌نژاد با بیان اینکه بهترین زمین‌های کشاورزی دزفول به باغ ویلا تبدیل شده‌اند، عنوان کرد: برخی از این باغ ویلاها روزهای پنج‌شنبه و جمعه در قُرُق عراقی‌ها است.وی با اشاره به غیرقانونی بودن تغییر کاربردی اراضی کشاورزی دزفول و تبدیل آن‌ها به باغ ویلا، بیان کرد: این زمین‌ها توسط یک‌سری افراد دلال و صاحب‌نفوذ احداث شدند، اگرنه، به آدم معمولی مجوز آب و برق نمی‌دهند، جدیداً مشکل ترانس برق و آسفالت مناطق ویلانشین هم حل شده است، به نظر شما یک مشاور املاک ساده می‌تواند چنین امکاناتی را برای ویلاها فراهم کند؟ زیستی‌نژاد مرغوب بودن ارز خارجی را یکی از دلایل رهن و اجاره همچنین فروش ملک  توسط مالکان به اتباع برشمرد و افزود: معمولاً اتباع عراقی در ایران به‌واسطه دلار مراودات مالی خود را انجام می‌دهند که برای  مالک ایرانی صرفه اقتصادی بالایی دارد.

میراث فرهنگی: متولی باغ ویلاها نیستیم

به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه بهترین و مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی دزفول به باغ ویلاهای تفریحی تبدیل شده‌اند و به اذعان رئیس جهاد کشاورزی شهرستان: امنیت غذایی شهرستان را با بحران مواجه کرده‌اند اما ناظر و متولی ندارند.البته باغ ویلاها به توسعه گردشگری در شهر دزفول کمک کرده‌اند از طرفی فروش آن‌ها به اتباع به طور حتم تبعات فرهنگی  را به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس،خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع به سراغ حمیدرضا خادم رئیس اداره میراث‌فرهنگی دزفول رفت اما وی با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع، اظهار کرد: چند سال گذشته مالکان ویلاهای دزفول به‌عنوان «خانه مسافر» از استانداری مجوز گرفته بودند.وی افزود: از آنجایی‌که مالکان، باغ ویلای خود را به‌عنوان خانه مسافر در سامانه ثبت کرده بودند پس از اتمام زمان تعیین شده دیگر هیچ مجوزی برای خانه‌های مسافر از سوی استانداری صادر نشد.رئیس اداره میراث‌فرهنگی دزفول گفت: به نظر می‌رسد باغ ویلاهای دزفول متولی ندارند و اگر داشته باشند جهاد کشاورزی است.

با تغیر کاربری‌ها برخورد می‌کنیم

بهروز قمرزاده مدیر اداره جهاد کشاورزی دزفول اما می‌گوید: وظیفه جهاد کشاورزی صیانت از زمین‌های کشاورزی است و هر چیزی که امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد با آن برخورد می‌کنیم.وی با انتقاد از احداث غیرقانونی باغ ویلاهای دزفول، افزود: جهاد کشاورزی دزفول بیشترین شکایت را در خصوص تغییر کاربری‌ها دراستان دارد.مدیر اداره جهاد کشاورزی دزفول گفت: از دو سال گذشته بر اساس دستورالعمل کارگروه «برخورد سریع مؤثر» که در فرمانداری‌ها، برای برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز تشکیل و تفاهم‌نامه آن میان وزیر کشور و جهاد کشاورزی منعقد شده اقدام به برخورد با تغییر کاربری‌ها در شهرستان دزفول کردیم.

عراقی‌های شهرک حمزه دزفول

علیرضا خردمند فرماندار شهرستان دزفول نیز از این مسئله اظهار بی‌اطلاعی کرد دو گفت: خریدوفروش باغ ویلاها به اتباع مجاز نیست، اگر موردی بود پیگیری می‌کنیم، تاکنون گزارشی دریافت نکردیم اما قطعاً استعلام خواهیم کرد.اظهارات امید سخاوت فعال رسانه‌ای دزفول اما  در نوع خود جالب بود وی معتقد است: عراقی‌ها از قدیم‌الایام در دزفول سکونت دارند و اینها همان عراقی‌هایی هستند که در دهه شصت صدام به جرم ایرانی بودن جدشان از عراق بیرونشان کرد و از آن زمان تا کنون در شهرک حمزه دزفول سکونت دارند. باید ببینیم خریداران ویلاها واقعاً عراقی هستند یا همان رانده‌شده‌هایی باشند که در  شهرک حمزه سکونت دارند.
اگر چه تحقیقات محلی نقل‌وانتقالات املاک به اتباع را تأیید کرد اما پاسخ روشن و شفاف مسئولان با شبهات زیادی همراه بود، شاید پاسخ اداره کل اتباع خارجی خوزستان می‌توانست کلید حل این معما باشد که مسئولان شهرستان به خود تکانی بدهند و کنکاشی درست در این مسئله صورت بگیرد تا در بلندمدت نخواهیم برای بازپس‌گیری زمین‌های خودمان التماس کسانی را بکنیم که هم‌وطن ما نیستند.اما اداره اتباع معتقد بود: در این شرایط اظهارنظر دررابطه‌ با این مسئله صحیح نیست و پاسخگویی را به زمان دیگری موکول کرد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.