کد مطلب: ۸۹۸۱۲۹

دبیرکل انجمن سنگ ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بروکراسی دولتی مانع ورود تولیدات معدنی ایران به بازار جهانی/ معادن با بحران نیروی انسانی مواجه‌اند

بروکراسی دولتی مانع ورود تولیدات معدنی ایران به بازار جهانی/ معادن با بحران نیروی انسانی مواجه‌اند

بسیاری از معادن ایران در طول سال‌های اخیر یا تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران معتقد است بحران تأمین نیروی انسانی و بروکراسی دولتی وضعیت معادن را بحرانی‌تر هم کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود معادن عظیم در ایران انتظار می‌رفت که اکنون کشور در بحث صنایع معدنی در سطح جهانی مطرح باشد؛ اما سیاست‌گذاری‌های نادرست نه‌تنها مانع ورود تولیدات معدنی ایران به بازارهای جهانی شده، بلکه معادن در حال از دست دادن بازارهای داخلی هم هستند. 

در طول این سال‌ها عوامل زیادی دست به دست هم داده‌اند تا معدن‌کاران هم مانند بسیاری دیگر از فعالان کسب‌وکار ایران روزهای رکودزده‌ای را پشت سر بگذارند. به‌ویژه آنکه اکنون بسیاری از فعالان معدنی بروکراسی‌های دولتی و کمبود نیروی کار را مانعی بحران‌زا در این صنایع معرفی می‌کنند. 

ورود دولت بی‌تخصص به معادن ایران

در همین زمینه دبیرکل انجمن سنگ ایران نقش دولت را در رونق اقتصادی معادن ایران ضروری دانست و به تجارت‌نیوز گفت: بخش عمده اقتصاد ایران دولتی است؛ دولت حتی اگر این گزاره را نپذیرد و مستقیماً در بازارها دخالت نکند، به‌واسطه قانون‌گذاری و تسهیل فرآیندها، نقش حائز اهمیتی در ایجاد رکود یا رونق اقتصاد معدن دارد. با این حال دولت در اکثر مواقع در جریان فرآیند اجرایی بخش معدن نیست و از چالش‌ها و رقابت‌های بین‌المللی اطلاع درستی ندارد و نمی‌تواند به شکل تخصصی وارد صنایع معدنی شود. 

زیبا یزدانی نقش انجمن‌ها را در توجیه بخش دولتی موثر دانست و افزود: به واسطه خاستگاه و مسئولیت حرفه‌ای تشکل‌ها و انجمن‌ها، بحث چانه‌زنی با دولت و برنامه‌ریزی برای ایجاد گفتمان مشترک بین دولت و بخش خصوصی در حیطه انجمن‌ها می‌گنجد. چانه‌زنی با دولت، آموزش و آگاهی‌رسانی و روابط بین‌الملل و حضور در بازارهای بین‌الملل از دیگر وظایف مهم تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی است.

وی ادامه داد: در رابطه با تفهیم مسئله به دولت، مشکلات بسیاری وجود دارد و مسیر زیادی باید طی شود؛ زیرا مسئله باید با توجه به سیستم بروکراسی حل شود. بر این اساس تا مسئله به ساختار دولت برسد، درک شود و راه حل آن را بیابند، بازار جهانی از دست می‌رود و از قدرت رقابت خارج می‌شود.

بحران نیروی انسانی معادن ایران

یزدانی در ادامه مسئله منابع انسانی و توانمندسازی منابع انسانی را چالش این صنعت برشمرد و تأکید کرد: در بخش نیروی کارگری با کمبود نیروی ایرانی مواجه هستیم؛ در صورت ممنوعیت بهره‌مندی از نیروی کارگری افغانستانی و عدم مواجهه با نگاه پیش‌کنشی، با بحران بسیار عظیمی مواجه خواهیم شد.

او با بیان اینکه بخش معدن در بحث فرآوری با چالش مواجه است، اضافه کرد: گرچه این صنعت، پیشرفته نیست، اما با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کند؛ با این حال نتوانسته به بازارهای بین‌المللی ورود کند. 

وی تصریح کرد: محصولات فرآوری‌شده حتی برای ورود به بازارهای داخلی دچار مشکل هستند؛ زیرا برخی تولیدکنندگان نسبت به دانش، تجربه، تخصص و ادبیات بازار آگاه نیستند و این موضوع چالش بزرگی محسوب می‌شود.

دبیرکل انجمن سنگ ایران در پایان همدلی و هم‌افزایی بین تشکل‌ها و دولت را برای بهبود شرایط اقتصادی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در غیر این صورت در اقتصاد محکوم به شکست هستیم؛ باید همه حلقه‌ها به یکدیگر متصل شوند و با سماجت و تداوم و کمک رسانه پیش روند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

برای مطالعه بیشتر صفحه معدن را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.