فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۸۸۸

کمک هزینه معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی برای این گروه خاص

کمک هزینه معیشتی 500 هزار تومانی برای این گروه خاص

محمود کاری رییس انجمن ندای معلولان ایران درباره روش جدید انتخاب رییس سازمان بهزیستی مبنی برصدور فراخوان از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دعوت از عموم افراد واجد شرایط برای ارسال سوابق علمی و اجرایی به این وزارتخانه گفت: انتخاب رئیس یک سازمان با این وسعت و مشغله، یک‌سری شاخص‌های خاص خودش را دارد که این شاخص‌ها باید تعریف شود و رییس سازمان بهزیستی از بین افراد شایسته دارای این شاخص‌ها انتخاب شوند، به هر حال خود دکتر میدری، فرد بی‌اطلاعی در این زمینه نیست، ایشان شخصی است که تقریباً ۲۰ سال در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشغول بوده است، ۱۲ سال معاون رفاه اجتماعی وزارتخانه بوده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

پیشنهاد من این است که حداقل کسی را انتخاب کنند که در رشته توانبخشی و ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت چند سال کار کرده باشد و التزام به این داشته باشد که خدمت را وظیفه خودش بداند و ارتباط‌ش با سازمان‌های مردم نهاد را قطع نکند و به طور مثال هر سه ماه یک بار جلساتی با سازمان‌های مردم نهاد داشته باشد. آنچه باید در نظر گرفته شود این است که مشورت گرفتن رئیس سازمان بهزیستی از سازمان‌های مردم نهاد ضرری ندارد و این مشورت کمک می‌کند که بهتر امور را مدیریت کنند.​

کاری گفت: به نظر من هر کسی که به عنوان رئیس سازمان انتخاب شود، باید متعهد شود که ارتباطش با سازمان‌های مردم نهاد را قطع نکند و حداقل هر دو یا سه ماه یک بار بنشیند حرف سازمان‌های مردم نهاد، مدیران و افرادی که زحمت کشیده‌اند را بشنود و حرف‌هایشان را قبول کند، وگرنه من فکر نمی‌کنم روش دیگری به درد این کار بخورد.

کاری در پاسخ به این سوال که شاخص‌های مدنظر شما برای انتخاب رئیس سازمان بهزیستی چیست؟ گفت: به هر صورت رئیس سازمان بهزیستی باید دانش لازم در حوزه توانبخشی و رفتار با افراد دارای معلولیت را داشته باشد، حداقل لیسانس یا دکترای علوم توانبخشی داشته باشد، پاکدست باشد و از طرفی سابقه چندین ساله‌اش باید مورد بررسی قرار گیرد تا مثل برخی روسای گذشته در وادی تعارض منافع نیفتاده باشند. به هر صورت این‌ها شاخص‌هایی است که باید مدنظر قرار گیرد. البته از همه اینها مهم‌تر، این است که فرد متعهد باشد که در اتاق فکرش هر دو ماه یا سه ماه یک‌بار نشست با افراد دارای معلولیت و فعالان این حوزه داشته باشد.

وی گفت: فردی که به عنوان رئیس سازمان بهزیستی انتخاب می‌شود، باید این شاخص‌ها را داشته باشد، به علاوه اینکه یک شرح وظایفی برایش تعیین کنند که در آن چارچوب به قوانین موجود اشراف داشته باشد و بتواند کار کند.

آقای عارف، کمک هزینه معیشتی ماهانه ۵۰۰ هزار تومان برای معلولان، پول یک کیلو گوشت بیشتر نیست

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات افراد دارای معلولیت پرداخت و گفت: مشکل نخست این افراد بحث معیشتی است؛ یعنی با این تورم و گرانی، آن‌ها خیلی زندگی سختی دارند و از فقر بالایی رنج می‌برند.

او با اشاره به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور درباره پرداخت کمک معیشتی ماهانه به جانبازان و معلولان گفت: در رابطه با وضعیت معلولان باید جلسات تخصصی تشکیل شود، تا آقایان درک کنند که معلول چطور می‌تواند با ماهی مثلاً ۲ میلیون تومان زندگی کند؟ در ابلاغیه آمده خانوارهای با معلول یک نفره؛ یک میلیون، دونفره؛ یک و نیم میلیون، سه نفره؛ ۲ میلیون تومان، ۴ نفره؛ دو نیم میلیون و ۵ نفره و بالا ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند که این میزان کمک معیشتی مربوط به دهک‌های یک تا سه است و دهک‌های سوم تا دهم نیز ماهی ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند؛ واقعا ماهی ۵۰۰ هزار تومان، پول یک کیلو گوشت بیشتر نیست. حال جای سوال است که آقای عارف چگونه چنین مصوبه‌ای را برای اجرا، امضا و ابلاغ کرده است.

وی تصریح کرد: ما الان احساس می‌کنیم که دکتر پزشکیان، بدعهدی و بی‌توجهی کرده نسبت به قول‌ها و وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده است و الان ما می‌بینیم که مصوبه‌ی این چنینی ابلاغ می‌شود، آن هم فقط برای معلولان شدید و خیلی شدید! این در حالی است که معلولان خفیف و متوسط هم هزینه دارند. الان یک معلول متوسط، در خانواده ماهی ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه نیاز دارد و این هزینه به خانواده معلولان تحمیل می‌شود. راه حل این مشکلات نیاز به فکر و نیاز به نشست‌های تخصصی دارد. در واقع مسئولان باید بنشینند و اتاق فکری با مدیران حوزه‌های مربوطه و سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حوزه‌ی معلولان تشکیل بدهند و جلسات منظم ماهیانه داشته باشند، تا مشکلات را برطرف کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در پیش گرفتن سیاست سکوت سال‌های اخیر سازمان بهزیستی چه عوارضی داشته و چه نتایجی به بار آورده است، گفت: هرچه امروز بگوییم سودی ندارد و گذشته هم تغییر نمی‌کند و این روشی بود که رییس سازمان بهزیستی انجام داد و متاسفانه این سازمان را چندین سال به عقب برگرداند و روش‌های کارش اینطور بوده‌است.

منبع : اقتصاد ۱۰۰

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.