کد مطلب: ۹۴۱۹۰۳

آمریکا افزایش محدودیت های صادراتی برای تراشه های هوش مصنوعی را بررسی می کند

آمریکا افزایش محدودیت های صادراتی برای تراشه های هوش مصنوعی را بررسی می کند

آمریکا هر احتمالی را بررسی می‌کند تا از دسترسی چین به تراشه‌های هوش مصنوعی جلوگیری کند.

به گزارش تجارت نیوز،

مقامات دولت بایدن درمورد محدودکردن فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به برخی کشورها مذاکراتی داشته‌اند؛ درصورتی‌که قانونی در این زمینه تصویب شود، احتمالاً شرکت‌های بزرگی مثل انویدیا و AMD مجاز نیستند به‌صورت گسترده تراشه‌های هوش مصنوعی خود را به این کشورهای خاص بفروشند و این اقدام توانایی‌های هوش مصنوعی این کشورها را محدود می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، رویکرد جدید ایالات متحده آمریکا به‌منظور حفظ امنیت ملی است و بنابراین سقفی برای مجوزهای صادراتی تراشه‌های هوش مصنوعی برای برخی کشورها تعیین می‌کند. ظاهراً مقامات آمریکا روی کشورهای حاشیه خلیج فارس متمرکز شده‌اند که علاقه زیادی برای تأسیس مراکز داده هوش مصنوعی دارند و برای تأمین مالی این پروژه‌ها نیز هیچ مشکل مالی ندارند.

این مذاکرات مقامات ایالات متحده آمریکا هنوز در مراحل اولیه است و اخیراً نیز موردتوجه قرار گرفته است. به‌طور کلی آمریکا قصد دارد صادرات تراشه‌های مورداستفاده برای برپایی مراکز داده در امارات و عربستان سعودی، با قوانین محدودکننده همراه باشد. مقامات وزارت بازرگانی آمریکا، ماه گذشته از این مقررات رونمایی کردند و گفتند حتی قوانین بیشتری در راه است.

 

تراشه‌های هوش مصنوعی

دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا که بر کنترل صادرات نظارت دارد، از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده است. انویدیا، AMD و اینتل نیز درباره صحت‌وسقم این مسئله اظهارنظر نکرده‌اند. هر سه شرکت یادشده در زمینه ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی فعالیت گسترده‌ای دارند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز از ارائه جزئیات دراین‌باره خودداری کرد، اما به بیانیه مشترک اخیر آمریکا و امارات درمورد هوش مصنوعی اشاره کرد. در آن بیانیه، دو کشور به «پتانسیل فوق‌العاده هوش مصنوعی» و همچنین «چالش‌ها و خطرات این فناوری نوظهور و اهمیت حیاتی تدابیر ایمنی» اذعان کردند.

از آنجایی که واشنگتن خطرات امنیتی توسعه هوش مصنوعی در سراسر جهان را در نظر می‌گیرد، به‌نظر می‌رسد چنین دیدگاهی به‌خاطر خطرات کشورهای رقیب مانند چین است. درحال‌حاضر، دولت بایدن ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا و AMD را به بیش از 40 کشور در سراسر خاورمیانه، آفریقا و آسیا به دلیل ترس از دسترسی چین به این تراشه‌های پیشرفته، محدود کرده است.

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.