فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۹۰۴۵۳

اطلاعاتی درباره مافیای واردات خودرو / انحصار در دست چهار خانواده

اطلاعاتی درباره مافیای واردات خودرو / انحصار در دست چهار خانواده

رئیس فراكسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از واردات خودرو توسط چهار خانواده خبر داده که تنها یکی از آنها 125 هزار خودرو با اظهارنامه جعلی وارد کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیر خجسته، رئیس فراكسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از واردات گسترده خودرو از سوی چهار خانواده با استفاده از رانت و فساد و ثبت سفارش غیرقانونی خودرو خبر داد و گفت: یكی از این خانواده‌ها ۱۲۵ هزار خودرو با اظهارنامه جعلی وارد كرده كه تمامی خودروها قاچاق محسوب می‌شود.

او با بیان اینكه قوه قضاییه با این فرد به ‌شدت برخورد كرده است، افزود: مجلس شورای اسلامی، كمیسیون اصل ۹۰ و فراكسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند. این در حالی است كه مبنای واردات این خانواده‌ها و گواهی ارایه‌دهنده برای این كار جعلی بوده و بر همین اساس خودروی خارجی وارد به ایران قاچاق محسوب می‌شود.

رییس فراكسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح كرد: ۱۲۵ هزار خودرو از مجموع واردات صورت گرفته متعلق به این خانواده بوده، این در حالی است كه در صورت بررسی‌های بیشتر دستگاه قضایی احتمال اینكه تعداد خودروهای قاچاق افزایش پیدا كند، بسیار زیاد است.

خجسته با بیان اینكه ۳۴ هزار خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده است، گفت: این كار توسط یكی از معاونان وزارت صمت و تیمی متعلق به او صورت گرفته كه ۶۴۸۱ خودرو ثبت رسمی شده و ۱۹۰۰ خودرو وارد ایران شده و بر همین اساس دستگاه قضایی در حال بررسی بیشتر این پرونده است؛ ضمن اینكه این معاون وزارت صمت در حال رفت و آمد به دستگاه قضایی و توضیحات در این خصوص و تفهیم اتهام هم شده است.

او افزود: شعبه ۵ بازپرسی دادسرای كاركنان دولت در حال بررسی این پرونده است.

رییس فراكسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مجلس به دنبال آن است، افرادی كه خودرو ثبت‌نام كرده‌اند آن را دریافت كنند و بر همین اساس در كمیسیون اصل ۹۰ و كمیسیون صنایع مصوب شد كه این كار از سوی خودروسازان صورت گرفته و ۴۰۰ هزار خودرو با قیمت قبلی تحویل مردم و ۱۰ هزار خودرو تحویل ثبت‌نام‌‌كنندگان شود. ۴۰۰ هزار نفر از افرادی كه قبل از بالا رفتن قیمت ارز در زمینه ثبت‌نام خودرو اقدام كرده بودند باید خودروی خود را به همان قیمت دریافت كنند و رقم نهایی خودرو به قیمت روز همان موقع بوده است، اما كسانی كه بعدا ثبت‌نام كرده‌اند باید خودرو را با قیمت روز دریافت كنند.

انتشار فساد در واردات خودرو توسط چهار خانواده در حالی است كه روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه بعد از ممنوعیت واردات خودرو هیچ مجوز پیش‌فروشی برای خودروهای وارداتی صادر نشده و اگر شركتی بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیش‌فروش كرده، باید جزییات آن به وزارت صمت منتقل تا مجوزهای شركت مذكور بررسی شود.

پایان خرداد سال 97، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصوبه‌ای به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی واردات بیش از 1400 قلم كالا را به سازمان توسعه تجارت ابلاغ كرد كه طبق آن از ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات كالاهای لوكس و غیرضروری از جمله خودرو ممنوع شده و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این محصولات نیز در صورتی كه تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال گذشته ارز آنها تخصیص نیافته باشد، ممنوع اعلام شد.

از طرف دیگر بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، تنها شركت‌های رسمی واردكننده خودرو كه دارای نمایندگی از خودروسازان خارجی هستند، پس از كسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز به عرضه خودروهای وارداتی به روش «پیش‌فروش» هستند، اما با ممنوع شدن واردات خودرو عملا پیش‌فروش خودروهای خارجی از ابتدای تیر ماه سال گذشته غیرمجاز اعلام شد. باید در روزهای آتی منتظر خبرهای بیشتری از جزییات فساد چهار خانواده در واردات خودرو بود.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.