کد مطلب: ۹۰۱۵۶۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قیمت حواله خودروهای وارداتی جانبازان ۴ برابر تیگو ۸ پرو هیبریدی

قیمت حواله خودروهای وارداتی جانبازان 4 برابر تیگو 8 پرو هیبریدی

حدود یک ماه پیش بود که بحث واردات خودرو با سقف قیمتی بالاتر برای جانبازان مطرح شد. از همان زمان، قیمت‌های بالایی برای این حواله‌ها اعلام می‌شد. در جدیدترین استعلام از بازار، قیمت حواله جانبازان چهار برابر بالاتر از گران‌ترین خودروی مونتاژی بازار اعلام می‌شود!

به گزارش تجارت‌نیوز، سامانه واردات خودرو جانبازان از ماه گذشته آغاز به کار کرد که طبق قانون مصوب قرار است برای جانبازان بالای 50 درصد، خودروهایی تا سقف قیمتی 35 هزار یورو وارد شود. این خودروها به دلیل محدودیت در تعداد واردات، قاعدتاً قیمت‌های بالایی خواهند داشت.

قیمت حواله جانبازان؛ 13 میلیارد تومان!

بر اساس گزارش اخیری که از وب‌سایت خبری روزگار خودرو منتشر شد، این وب‌سایت قیمت حواله جانبازی را بر اساس آگهی‌های موجود 13 میلیارد تومان اعلام کرد. اما با گشت‌وگذار در میان آگهی‌های منتشره می‌توان فهمید که این حواله‌ها نرخ مشخصی ندارند و هرکسی با توجه به میل خود، آن را قیمت‌گذاری کرده است.

با توجه به آگهی‌های زیر، می‌توان فهمید که آگهی حواله جانبازان از نرخ یک میلیارد و 200 میلیون تومان تا 13 میلیارد تومان روی وب‌سایت‌های آگهی موجود است.

قیمت حواله جانبازان

حواله‌های واردات خودرو به نوعی کمک بلاعوض دولت برای جانبازانی محسوب می‌شود که سلامتی خود را در راه کشور از دست داده‌اند که این موضوع به تنهایی هیچ مشکلی ندارد، اما بحث اصلی این است که اغلب جانبازان کشور، توان مالی کافی جهت خرید این محصولات را ندارند.

در نتیجه دلالان و افراد سودجو با خریداری این حواله‌ها می‌توانند سود بسیار بیشتری نسبت به افراد جانباز به جیب بزنند و به نوعی یک رانت دیگر برای عده‌ای خاص ایجاد می‌شود که همواره به دنبال سود بیشتر هستند.

اکنون در حالی این حواله با نرخ 13 میلیارد تومان به فروش گذاشته شده‌اند که تیگو 8 پرو هیبریدی به‌عنوان گران‌ترین خودروی مونتاژی در بازار سه میلیارد و 20 میلیون تومان معامله می‌شود. یعنی کمتر از یک‌چهارم قیمت حواله خودروهای وارداتی جانبازان. 

وضع قانون اشتباه چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

موضوع واردات خودرو برای جانبازان برای اولین بار مطرح نشده و حدود 10 سال پیش نیز با تفاوت‌هایی انجام گرفته بود.

آن زمان که واردات خودرو در مقیاس بسیار گسترده‌تر و بدون سقف قیمتی وارد کشور می‌شد، همین حواله‌های جانبازی مشکلاتی را ایجاد کرده بودند. اما حال که سقف قیمتی برای واردات انواع خودروها تعیین شده و واردات از برخی کشورها نیز محدود شده است، قیمت چنین حواله‌هایی که تعداد بسیار محدودی دارند  و جزو دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرند قطعاً افزایش خواهد یافت.

موضوعی که مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو چند هفته گذشته در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد آن چنین هشدار داد: با بررسی بودجه سال آینده می‌توان متوجه شد که انتظار درآمد دولت برای واردات خودرو نسبت به سال 1402 پایین‌تر بوده و بخش قابل توجهی از درآمد، مالیات‌های مربوط به حوزه خودرو و مسکن است. موضوع فوق بیانگر این خواهد بود که احتمالاً روند واردات خودرو در سال آینده حتی بسیار کمتر از وضعیت قطره‌چکانی امسال باشد. در نتیجه ارزش مجوز واردات همین خودروهای محدود جانبازان هم بالاتر می‌رود.

بنابراین اتخاذ چنین تصمیمات و دادن رانت به عده‌ای خاص در جامعه تنها موجب بدتر شدن وضعیت موجود می‌شود و به جز سود برای عده‌ای خاص هیچ کمکی برای بهبود وضع موجود نمی‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه واردات خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مصطفی

    شهروند درجه دو بودن یعنی ده سال حقوقت رو جمع کنی، شاید اندازه ی کمترین نرخ حواله این معامله بشه، بیشترینش هم بشه درامد سی سال کردن چهار شهروند درجه دو

    • ناشناس

      ‌‌درکل‌کشور‌۲۲هزار‌نفر‌بالای۵۰درصد‌‌‌در‌کشور‌‌
      داریم‌‌‌‌‌‌اما‌اما‌‌زیر۲۵‌دصد‌بلاخص‌حالت‌اشتغال‌
      ‌ها‌ماده‌۳۸‌هم‌گفته‌‌میشوند.‌سرباز‌ارباشی
      مثل‌خودمن‌۱۲تومان‌مگیرم‌‌‌‌دوسال‌خانواده
      جابجام‌میکنند‌‌پراید‌مدیون‌ملت‌نیاز
      یکسال‌‌‌‌تما‌م‌شد‌ازتخت‌به‌قابل‌۵۵‌ساله‌‌دق‌
      کردم‌من‌اگرافتاده‌واقعی‌یه‌تیبا‌م‌به‌من‌
      دست‌روستابازه‌تمام‌الان‌من‌درجه‌۱یا‌۲‌حق‌‌اینه‌عدلت‌باشه‌نه‌رانتو‌رفاقت‌

  • ساسان صادقی بهمنی

    آقا/خانم نویسنده فقط یک مورد معامله خرید یا فروش این سهمیه ها بزعم شما حواله ها را برای صدق گفتار و نوشتارتان مطرح کنید،،، تا به کی سیاه نمایی و دلال بازی

  • ع قاسمی

    س جالب هست درایران سالهاست فوتبالیست ودیگرورزشگاران حواله های خودروگرفته وخیلی هافروختن آب ازآب تکان نخورده حالاکه نوبت به‌ آسیب دیدگان جنگ واسارت رسیده هرکسی یک حرفی میزندبهترنیست‌ حکومت پیگیرخسارت جنگ یاحداقل غرامت اسرای جنگ راازعراق بگیرن دیگه این همه حرف وحدیث نباشدبهرحال صلیب سرخ جهانی مطلع هست که عراق دربرخوردبااسرای ایرانی خیلی بدرفتارکردن وباعث کلی آسیب روحی وجسمی شدن بهرحال طبق قانون جهانی بااسراءرفتارنکرده وبارهاصلیب این موضوع راگزارش کرده طرف کل عمرش یکبارباتیم ملی رفته جام جهانی حتی ۵دقیقه هم بازی نکرده برگشته حواله خودروگرفته یادیگری درقرعه کشی درگروه ورزشکاراسراییلی افتاده هیچ مسابقه ای نداده بدلیل انصراف فلان تعدادسکه وحج وپاداش گرفته همینکه به جانبازوآزاده رسیده همه ناراحت هستن

  • ناشناس

    به نام جانبازان به کام بچه پولدارا ، دامن جانبازان رو آلوده این رانت خواری نکنید

  • ناشناس

    یک قانون الکی تصویب شده فقط به یک عده میدن . واقعا عدالته؟ ایکاش اعلام میشد بجای ورود هر دستگاه مثلا چند تا ماشین از رده خارج کنید تا بتوا نید یک ماشین وارد کنید تا سودش به جیب ملت برود از طریق حذف ماشین های فرسوده دود زا و پر مصرف

  • هم وطن

    سلام.ازکدام حواله صحبت میکنند؟ جانبازان درحال حاضر گرفتار ویرایش وثبت سفارش هستند وسال به آخر رسیده! مگر به جانبازی حواله صادرشده که بتواند دراختیار دیگری قراردهد؟ درآن بالا حواله ائی را میفروشند به نام جانبازی که 30000کیلومتر راه رفته است🤔مالتون را محکم بچسبید تا همسایه را د..‌‌..نکنیم🤲❤

  • ناشناس

    آیا این نوع واردات صحیح است بخدا نمیدونم شما چه منطقی دارید

  • ناشناس

    ببینید ما هزار بارگفتیم ولی فایده نداشته مملکت ما صنعت خودرو تازمانی که ایران خودرو وسایپا منحل نشن فلج هستش چون قیمت گذاری دست اوناست ،مگه میشه شما گله را به گرگ بسپری بگی مواظب باش هیچیش نشه ،اگه راس میگین تعرفه واردات را صفر،وبرای کل مردم ایران خودروهای که مورد تایید باشن رو ازاد بکنید اونوقت قیمت واقعی معلوم میشه

  • ناشناس

    سلام جانبازان هستی خود را برای ایران و ایرانی ها دادند این کوچکترین کاری است که دولت برای این برادران انجام می دهد