خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۳۷۳۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو فعال حوزه استارتاپ‌ها:

زنگ خطر ورود دولت به قیمت‌گذاری در خریدهای آنلاین

زنگ خطر ورود دولت به قیمت‌گذاری در خریدهای آنلاین

قیمت‌گذاری مرجعی که به تازگی تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی مارکت پلیسی به قوانین خود افزوده‌اند، سوالاتی در زمینه ورود دولت به حوزه تعیین قیمت مجازی مطرح کرده است. آیا دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌های مجازی می‌تواند رویکرد خوبی باشد؟

قیمت‌گذاری مرجع در دنیای واقعی و تخلفاتی که گاهی در خرید آنلاین رخ می‌دهد، سبب شده که برخی از این فروشگاه‌ها مثل دیجی‌کالا با تعیین قیمت مرجع به مقابله با این دست از اتفاقات بپردازند.

این تعیین قیمت سوالاتی در زمینه دخالت دولت در تعیین قیمت مرجع برای تمام خدمات اینترنتی به وجود آورده است. اما آیا دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌های مجازی می‌تواند رویکرد خوبی باشد؟ دخالت سازمان حمایت در قیمت‌گذاری مجازی همانند فضای حقیقی می‌تواند چاره‌ساز باشد؟ تجارت‌نیوز در حاشیه مراسم در مسیر بازرایابی دیجیتال و در گفتگو با دو تن از کارشناسان حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین به بررسی این موضوع پرداخته است.

عادل طالبی، کارشناس حوزه استارتاپ‌ها در این رابطه به اقتصاد باز کشورهای خارجی گریزی می‌زند و می‌گوید: در اقتصاد باز که در کشورهای پیشرفته اعمال می‌شود، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و مشتری با حق انتخابی که در دست دارد به‌راحتی و با اراده خود گزینه نهایی‌اش را انتخاب می‌کند. اما متاسفانه سیستم ما متفاوت است. جایی که مبدا مشکل دارد، مقصد هم مشکل‌دار خواهد بود و ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند به‌راحتی به درخواست‌کننده آسیب بزند.

وی ادامه می‌دهد: قوانین خاصی که در کشور ما برای صادرات و واردات حکم‌فرماست، از بنیان مشکل دارد و نقطه‌ضعف‌هایی در جای‌جای آن دیده می‌شود. حال اگر این تعیین سقف قیمتی به فضای مجازی هم کشیده شود، قطعا نتایج خوبی نخواهد داشت. بهتر است دولت در این زمینه کنار بایستد و وارد ماجرا نشود. دخالت غیرسیستماتیک همیشه بی‌نتیجه می‌ماند و جز ضرر پیامدی ندارد.

قیمت‌گذاری دولتی در فروشگاه‌های آنلاین

حسین وحدانی یکی دیگر از کارشناسان حوزه کسب‌وکارهای آنلاین است که صریحانه با ورود دولت به چارچوب قیمت‌گذاری مرجع اینترنتی مخالفت می‌کند. وحدانی می‌گوید: تجربه همیشگی ما و حتی جهان نشان می‌دهد که دولت هر چقدر کمتر در این موارد وارد شود و دخالت نکند، نتایج و عواقب بهتری در پی خواهد داشت! دولت باید در کناری بایستد و چارچوب کلی را تعیین کند و نشان دهد؛ دولت تنظیم‌کننده و کمک‌کننده طی مسیر استارتاپ‌ها باید باشد و با کم‌ترین دخالت حتی در سقف قیمت‌گذاری اجازه دهد فروشندگان مجازی با انواع سیاست‌هایی که برای فروش مد نظر دارند، کارشان را پیش ببرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.