کد مطلب: ۶۳۵۰۳۹

یورونیوز در تحلیلی خبر داد:

جنگ روسیه و اوکراین، خودروهای الکتریکی را گران کرد

جنگ روسیه و اوکراین، خودروهای الکتریکی را گران کرد

پیدایش کووید-۱۹ در چندسال اخیر و جنگ اوکراین اکنون دردسری برای تولید خودروهای الکتریکی شده است، چرا که تامین منابع اولیه خام همچون نیکل و کبالت با مشکل رو به رو است که این روند باعث افزایش قیمت خودروهای الکتریکی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحران و درگیری نظامی در اوکراین و عواملی همچون کووید-۱۹ عاملی برای افزایش قیمت مواد خام و در پی آن افزایش قیمت خودروهای الکتریکی کرده است.

به گزارش یورونیوز ، ابتدا کووید و حال تهاجم روسیه به اوکراین، امیدها را به خودروهای برقی مقرون به صرفه‌تر از بین می‌برد و می‌تواند رویای تولید خودرو الکتریکی ارزان قیمت را به عقب بیندازد.

هزینه‌های مواد خام که با حمله روسیه به اوکراین شاهد افزایش شده است، می‌تواند رویای ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا و سایر مدیران خودرو برای عرضه خودروهای برقی مقرون به صرفه‌تر را به عقب براند. آقای گرگوری میلر، یک تحلیلگر صنعت در موسسه Benchmark Mineral Intelligence گفت: «افزایش قیمت نیکل، لیتیوم و سایر مواد، می‌تواند روند بلندمدت کاهش قیمت باتری‌ها که گران‌ترین بخش خودروهای الکتریکی است را موقتاً معکوس کند و مانع پذیرش گسترده‌تر این فناوری شود. این مهم‌ترین عامل زنجیره تامین است که قبلاً به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و کمبود تراشه در جهان شرایط را بغرنج کرده است.»

میلر با اشاره به خودروهای با موتور احتراق داخلی که خودروهای غالب بازار هستند، گفت: «افزایش قیمت مواد خام مطمئناً این پتانسیل را دارد که جدول زمانی برابری هزینه بین خودروهای الکتریکی و خودروهای با موتور احتراق داخلی را به تأخیر بیندازد که می‌تواند پذیرش گسترده‌تر خودروهای الکتریکی را مختل کند.»

میلر افزود: «امسال می‌تواند اولین سالی باشد که میانگین قیمت باتری‌های لیتیومی یونی، در مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش باشد».

جنگ اوکراین صادرات مواد اولیه خام را مختل می‌کند!

درگیری در اوکراین ریسک‌ها را افزایش داده و قیمت نیکل را به دلیل ترس از مختل شدن روند صادرات از روسیه که صادر کننده پیشرو در این زمینه است را افزایش داده و به بالاترین حد در ۱۱ سال گذشته رسانده است. قیمت لیتیوم هم در پایان سال که با افزایش تقاضا و کاهش توزیع مواجه بود، بیش از دو برابر افزایش داشته است.

روسیه حدود هفت درصد نیکل جهانی را تولید می‌کند. این کشور همچنین تولیدکننده عمده آلومینیوم و پالادیوم است.

افزایش قیمت خودروهای الکتریکی که در سال گذشته توسط تسلا و استارتاپ Rivian Automative تعیین شده امری مهم است، زیرا اکثر خریداران بازار اصلی حاضر نیستند برای فناوری‌ای که کامل با آن آشنا نیستند هزینه‌ای پرداخت کنند.

به گفته شرکت تحقیقاتی Cox Automotive، میانگین قیمت خودروهای برقی حدود ۶۳ هزار دلار است که بیشتر از حدود ۴۶ هزار دلار برای بازار صنعت خودرو است. این یعنی ۳۵ درصد قیمت بالاتر برای خودروهای الکتریکی. به گفته موسسه Cox مشتریان بیشتر نگران قیمت خودروها هستند و اهمیت کمتری برای تمام شدن باتری خودروها و گیرافتادن در جاده‌ها قائل هستند.

Sized 1 5

هزینه‌های کمرشکن عامل اصلی عدم پذیرش خودروهای الکتریکی!

میشل کربس، تحلیلگر Cox گفت: «هر چیزی که باعث هزینه افزایش هزینه‌ها شود، پذیرش خودروهای الکتریکی را مختل می‌کند».

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، خودروهای برقی حدود ۹ درصد از کل فروش جهانی خودرو را در سال گذشته تشکیل می‌دهند و شرکت مشاوره AlixPartners انتظار دارد که این سهم تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۴ درصد برسد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ توسط OC&C Global Speedometer بر روی مصرف‌کنندگان در ایالات متحده، چین و سایر کشورها انجام شد نشان می‌دهد بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان، علی‌رغم هزینه‌های عملیاتی کمتر، حاضر به پرداخت ۵۰۰ دلار اضافی برای خرید یک خودروی الکتریکی نیستند. این مساله می‌تواند خودروسازها را در تنگنا قرار دهد اگر هدفشان جذب خریداران اصلی باشد، نه مشتریان لوکسی که در حال حاضر به آنها خدمات می‌دهند.

افزایش قیمت در بقیه استارتاپ های خودروهای الکتریکی!

شرکت Rivian Automative هفته گذشته تلاش کرد تا ۲۰ درصد افزایش قیمت در پیکاپ‌های الکتریکی و شاسی‌بلندهای خود را برای جبران هزینه‌های بیشتر قطعات اعمال کند، اما برای کسانی که از قبل سفارش داده بودند، وقتی با واکنش‌هایی که شامل لغو احتمالی فروش بود مواجه شدند، عقب‌نشینی کرد.

یک استارتاپ خودرویی دیگر به نام Lucid Group Inc، هنوز قیمت‌ها را افزایش نداده، اما مدیر مالی این مجموعه Sherry House گفته است که این شرکت در حال بررسی قیمت‌ها برای جبران هزینه‌های بالای زنجیره تامین است.

به گفته سرمایه‌گذاران، در چین، افزایش قیمت لیتیوم سازندگان مدل‌های پایه مانند خودروهای الکتریکی Great Wall's Ora و Wuling Hong Guang Mini فشار آورده است، زیرا آنها فضای کمتری برای افزایش قیمت دارند. برای استارتاپ‌ها شرایط افزایش قیمت وجود ندارد و فشار شدیدی را متحمل هستند. برت اسمیت مدیر فناوری مرکز تحقیقات خودرو گفت: «اگر شرکت کوچکی هستید، نمی‌توانید به تامین کنندگان خود بگویید که قیمت کمتری به شما ارائه کنند».

به گفته مقامات صنعت، سازندگان باتری معمولا قراردادهای بلندمدتی با خودروسازان دارند که بر اساس آن قیمت‌ها افزایش می‌یابد و منعکس کننده افزایش هزینه مواد خام اصلی مانند لیتیوم، نیکل و کبالت است.

شرکت LG Energy Solution، تامین‌کننده شرکت تسلا و جنرال موتورز گفت که مواد خام ۷۰ یا ۸۰ درصد از هزینه باتری‌های آن را تشکیل می‌دهند. شرکت Benchmark Mineral Intelligence گفت که تولیدکنندگان باتری در اواخر سال گذشته در واکنش به افزایش قیمت مواد خام که در طول سال ۲۰۲۱ دیده بودند، افزایش قیمت سلول‌های لیتیوم یونی را آغاز کردند.

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.