خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۲۶۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

چرا بشار اسد به کنفرانس COP۲۸ دعوت شد؟/حواشی سیاسی یک کنفرانس اقلیمی

چرا بشار اسد به کنفرانس COP28 دعوت شد؟/حواشی سیاسی یک کنفرانس اقلیمی

6 ماه تا برگزاری کنفرانس COP28 در شهر دبی زمان باقی مانده اما حواشی فراوان این نشست آب و هوایی بر نتایج احتمالی آن سایه افکنده است؛ حاشیه‌هایی چون دعوت از رئیس جمهور سوریه تا انتخاب یک مدیر نفتی به عنوان ریاست یک کنفرانس ضد سوخت‌های فسیلی. گزارش تجارت‌نیوز به سه حاشیه مهم این نشست پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مذاکرات اقلیمی جهانی امسال قرار است با عنوان کنفرانس COP28 تا شش ماه دیگر در امارات متحده عربی برگزار شود. با این همه برخی از تصمیمات اولیه پیرامون این کنفرانس، جنجال‌های فراوانی را در سطح جهان ایجاد کرده است.

حداقل شش ماه تا برگزاری نشست سالانه آب‌وهوای سازمان ملل یا همان کنفرانس COP28 در شهر دبی فرصت باقی مانده اما درست از روز انتشار دعوت‌نامه‌ها، حواشی زیادی برای آن ایجاد شده است؛ از انتخاب رئیس‌جمهور امارات متحده عربی برای رهبری اجلاس گرفته تا نگرانی‌های حقوق بشر و اظهارنظرهای ضد و نقیض درباره رویکرد متناقض این نشست نسبت به سوخت‌های فسیلی. کارشناسان به همین خاطر اعلام کرده‌اند تازه ترین کنفرانس آب و هوایی امسال بدون حاشیه نخواهد بود.

چطور دارنده یک شرکت نفتی بزرگ، رئیس کنفرانسی برای حذف سوخت فسیلی شد؟

به گزارش یورونیوز ، در ماه ژانویه، امارات تایید کرد که سلطان الجابر به عنوان رئیس کنفرانس COP28 منصوب شده است. جابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) است؛ بزرگترین تولیدکننده نفت در کشور امارات و دوازدهمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان! انتصاب او بدون جنجال نبوده است؛ رهبران و فعالان اقلیمی، نگرانی‌های زیادی در مورد تضاد آشکار منافع میان دلایل برگزاری این نشست و جایگاه جابر مطرح کرده‌اند.

آلیس هریسون، رهبر کمپین سوخت‌های فسیلی در Global Witness، می‌گوید: «شما دلالان اسلحه را برای رهبری مذاکرات صلح دعوت نمی‌کنید. پس چرا به مدیران نفتی اجازه می‌دهیم مذاکرات اقلیمی را رهبری کنند؟» پاسخ مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی به این نگرانی، همین یک جمله است که او گفته با «احساس مسئولیت قوی» و با «بالاترین سطح ممکن از جاه طلبی» به کنفرانس COP28 نزدیک می‌شود.

کنفرانس COP28

سلطان الجابر گزینه امارات متحده عربی برای رهبری مذاکرات آب‌وهوایی کنفرانس COP28 است.

چالش کنار گذاشتن سوخت فسیلی

امارات متحده عربی می‌گوید جهان آماده کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی نیست.در اوایل این ماه، مریم المحیری، وزیر تغییر آب‌وهوا و محیط زیست امارات متحده عربی گفت که جهان آماده حذف تدریجی سوخت فسیلی نیست: «این امر به کشورهایی که یا برای درآمد به نفت وابسته هستند یا نمی‌توانند به راحتی سوخت فسیلی را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند، آسیب می‌رساند.»

امارات متحده عربی می‌گوید که کشورها باید در مذاکرات کنفرانس COP28 موافقت کنند که انتشار آلایندگی ناشی از سوخت را به تدریج حذف کنند، نه تولید گاز، نفت و زغال سنگ را!

المحیری می‌گوید: «ما باید به دنبال فناوری جذب و ذخیره کربن باشیم و در عین حال سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهیم.»

گزارش‌های تجارت‌نیوز درباره تاریخچه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که لینک آن در پایین آمده نشان می‌دهد که در این کنفرانس، تغییرات جزئی بیشتر به توافق نزدیک است تا تغییرات کلی و مهمی چون کنار گذاشتن سوخت فسیلی از چرخه انرژی جهان.

چرا بشار اسد به کنفرانس COP28 دعوت شد؟

امارات از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست آب‌وهوای سازمان ملل دعوت کرد. آن طور که سفارت این کشور در دمشق عنوان کرده، این دعوت توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات و حاکم ابوظبی انجام شده است.

اگر بشار اسد به کنفرانس COP28 برود، این اولین اجلاس جهانی خواهد بود که او از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 که منجر به کشته‌شدن بیش از 300000 نفر و آواره شدن نیمی از مردم از خانه‌های خود شده، شرکت کرده است.

حضور بشار اسد همچنین می‌تواند باعث تنش با کشورهایی شود که سوریه را تحریم کرده‌اند. این دعوت که توسط فعالان حقوق بشر عفو بین الملل به عنوان یک «شوخی» خوانده شده، از نظر برگزارکنندگان جنبه‌ای غیرسیاسی دارد؛ نمایندگان کنفرانس COP28 به مطبوعات گفته‌اند که «متعهد به یک فرآیند COP فراگیر هستند که راه‌حل‌های تحول‌آفرین ایجاد می‌کند و این فقط زمانی اتفاق می‌افتد که همه در کنفرانس باشند.»

کنفرانس COP28

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای شرکت در مذاکرات آب‌وهوایی کنفرانس COP28 دعوت شده است.

مصوبات کنفرانس COP28 چه خواهد بود؟

در ماه مارس، کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند که در کنفرانس آب‌وهوا برای حذف تدریجی سوخت فسیلی از چرخه انرژی جهان تلاش کنند. این بخشی از وعده کلان‌تر برای حمایت و تسریع انتقال انرژی قبل از کنفرانس COP28 در دبی بوده و بنابراین باید منتظر بود اصلی‌ترین مصوبات این کنفرانس در خصوص همین موضوع باشد.

همچنین شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «تغییر به سمت یک اقتصاد خنثی از نظر آب‌وهوا مستلزم حذف تدریجی جهانی سوخت‌های فسیلی است.» اما یک مشکل در این میان وجود دارد؛ احتمالا کشورهایی که قرار است در این کنفرانس به حذف سوخت فسیلی رای دهند باید پاسخ روشنی به تعهدات خود در زمینه تامین سوخت فسیلی داشته باشند. بنابراین همان طور که در نشست اخیر کپنهاگ، وزیر سیاست جهانی آب‌وهوای دانمارک، پیشنهاد کرد شاید وقت آن رسیده که برخی از دولت‌های نفتی برای تامین انرژی مورد نیاز جهان و انجام تعهدات خود به سراغ انرژی‌های تجدیدپذیر بروند.

نباید فراموش کرد که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز به درخواست کشورها برای تعیین اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان پیوسته است و آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از آن حمایت می‌کند. شاید اگر حواشی کنفرانس COP28 پیش رو کم شود، بتوان امیدوار بود قدم‌های اولیه برای رسیدن به تولید و نشت صفر کربن در جهان برداشته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.