کد مطلب: ۸۱۳۰۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییرات اقلیمی، خواب آسیایی‌ها را نشانه رفته است؟

تغییرات اقلیمی، خواب آسیایی‌ها را نشانه رفته است؟

افزایش دما، خوابیدن را سخت‌تر می‌کند و آنطور که دانشمندان می‌گویند شهروندان آسیایی و خاورمیانه بیشترین میزان گرما و تغییرات اقلیمی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مطالعه جدید تاثیر مخرب گرمایش زمین بر خواب را بررسی کرده است. این مطالعه نشان داد که تغییرات آب‌وهوا که به تغییرات اقلیمی مشهور است، می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. به گفته دانشمندان دمای بالاتر کره زمین، خطر خواب ناکافی را افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، با بدتر شدن گرمایش زمین، توانایی ما برای داشتن یک خواب خوب شبانه نیز کم می‌شود که این امر بر سلامت روان سیاره گرم ما اثر عکس خواهد داشت.

تغییرات آب‌وهوایی چگونه بر خواب تأثیر می‌گذارد؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که وقتی هوا خیلی گرم است، مشکل خوابیدن داشته باشید. آمارهای این مطالعه نشان می‌دهد شما تنها نیستید!

محققان به سرپرستی کلتون مینور در دانشگاه کپنهاگ دانمارک با مقایسه آب‌وهوای محلی با داده‌های ردیابی خواب از طریق مچ‌بند دریافتند که دمای گرمتر در شب واقعاً به خواب آسیب می‌زند.

محققان بیش از 7 میلیون رکورد خواب شبانه را از حداقل 47000 نفر در 68 کشور بین سال های 2015 تا 2017 جمع‌آوری کردند.

آن‌ها با کنترل عوامل فردی، روندهای فصلی و زمانی دریافتند که درجه حرارت بالا خواب را کوتاه می‌کند؛ البته در درجه اول با طولانی‌کردن زمان لازم برای خوابیدن.

در شب‌های بسیار گرم با دمای بیش از 30 درجه سانتی‌گراد، مردم به طور متوسط ​​14 دقیقه کمتر می‌خوابند. احتمال خواب کمتر از هفت ساعت به تدریج تا 10 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

همچنین محققان دریافتند اگر به انتشار گازهای گلخانه‌ای با سرعت فعلی ادامه دهیم، هر فرد تا سال 2100 به طور متوسط ​​دو هفته خواب کوتاه مرتبط با دما خواهد داشت یا به عبارت دیگر ممکن است بین 50 تا 58 ساعت کم‌خوابی در سال داشته باشد.

آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که مردم در حال حاضر حدود 44 ساعت خواب در سال را به دلیل دمای بالاتر در این قرن از دست می‌دهند. این مطالعه در ماه جاری در مجله علمی One Earth منتشر شد.

چرا کم‌خوابی خطرناک است؟

به گزارش یورونیوز ، کمبود خوابِ چشم بسته می‌تواند شما را بدخلق کند. اما دوره‌های طولانی محرومیت از خواب عواقب بسیار بدتری دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که خواب ناکافی می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد؛ خصوصا با کاهش عملکرد شناختی و بهره‌وری و همچنین افسردگی و خشم.

کمبود خواب همچنین می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی شما را کاهش داده و باعث فشار خون بالا و مشکلات قلبی، افزایش خطر تصادفات و تسریع پیری شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر کم‌خوابی مرتبط با آب‌وهوا هستند؟

همه افراد به یک اندازه تحت تأثیر دمای گرمتر بر خواب قرار نمی‌گیرند. محققان دریافتند که سالمندان، ساکنان کشورهای کم درآمد، زنان و کسانی که قبلاً در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کردند، به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این احتمالاً نابرابری‌های جهانی موجود را افزایش می‌دهد.

دما در سراسر جهان در حال افزایش است و بیشترین افزایش در شب ثبت شده است. تغییرات آب‌وهوایی و گسترش جزایر گرمایی شهری هر دو به این امر کمک می‌کنند.

مشخص شد کسانی که در مناطق گرمتر هستند به ازای هر درجه گرم شدن، از دست دادن خواب بیشتری را تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که توانایی انسان برای سازگاری با آب‌وهوای گرم محدود است.

آن‌ها با مقایسه داده‌های کاهش خواب با پیش‌بینی‌های آب‌وهوای جهانی ناسا، نقشه جهانی خطر را ایجاد کردند. این نقشه نشان می‌دهد که افرادی که در آسیا، استرالیا و خاورمیانه هستند در سال‌های آینده بیشترین تأثیر را از کم‌خوابی مرتبط با آب‌وهوا خواهند دید.

دمای ایده آل برای خواب چقدر است؟

دمای ایده‌آل برای خواب حدود 16 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. بدن شما هنگام خواب دمای داخلی شما را تنظیم می‌کند، اما دمای بیرونی بالاتر به خصوص برای افراد مسن، این کار را دشوارتر می‌کند.

کسانی که در کشورهای ثروتمندتر هستند به احتمال زیاد دارای سیستم سرمایشی مطلوبی هستند تا به آن‌ها کمک کند دمای خواب بهینه را بدست آورند، اما این یک چرخه معیوب است.

دستگاه‌های تهویه مطبوع بیش از هر وسیله دیگری در خانه برق مصرف می‌کنند و باعث تولید گازهای گلخانه‌ای و نشت مواد شیمیایی، گرمایش سیاره می‌شوند. در حالی که در برخی از کشورها تهویه مطبوع برای نجات زندگی ضروری است، در آب‌وهوای معتدل‌تر اغلب یک آپشن لاکچری محسوب می‌شود.

با نزدیک‌تر شدن به محدودیت‌های بحرانی گرمایش، هرگز مهم‌تر از این نبوده که انتشار گازهای گلخانه‌ای را مهار کنیم.

قرار دادن استانداردهای نظارتی سختگیرانه‌تر در واحدهای تهویه هوا، به حداکثر رساندن درختان و فضای سبز و قرار دادن ساختمان ها برای به حداکثر رساندن سایه و تهویه، همگی می‌توانند به کاهش تأثیر و استفاده از تهویه هوا کمک کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.