کد مطلب: ۸۳۲۱۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

کدام شهرهای اروپا حمل و نقل عمومی بدون انتشار کربن دارند؟

کدام شهرهای اروپا حمل و نقل عمومی بدون انتشار کربن دارند؟

در این گزارش می‌خواهیم بهترین و بدترین شهرهای اروپایی در حوزه حمل و نقل سبز بررسی را کنیم. کدام شهرها در زمینه حمل و نقل دوستدار محیط‌زیست هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، راهکارهای حمل و نقل عمومی بدون آلایندگی در 42 شهر اروپایی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و نشان داده است که کدام شهرهای اروپایی بهترین و بدترین ناوگان‌های حمل و نقل سازگار با محیط زیست را دارند.

کمپین شهرهای پاک (CCC)، گروهی متشکل از حداقل 80 سازمان که در زمینه حمل و نقل با آلایندگی صفر فعالیت می‌کنند، توانستند 42 شهر را رتبه‌بندی کنند. هدف این کمپین، ردیابی کربن‌زدایی در ساختار شهرهاست که حمل‌ونقل یکپارچه و سفر با آلایندگی صفر را در درجه نخست اهمیت قرار می‌دهد. براساس این تحقیق، کپنهاگ را می‌توان بهترین شهر از نظر حمل و نقل عمومی بدون تولید کربن ارزیابی کرد.

تحلیل حمل و نقل عمومی در شهرهای جهان

در سه ماهه اول سال 2023، کمپین شهرهای پاک با همکاری شرکت مشاوره پایداری Ricardo Energy & Environment، شروع به جمع‌آوری داده‌ها در مورد تمام شهرهای جهان کرد. هر شهری بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله در دسترس بودن خودروهای برقی مشترک، دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکترونیکی، تعداد اتوبوس‌های در حال استفاده بدون آلایندگی و تعداد نقاط شارژ الکتریکی، مورد بررسی قرار گرفت و به آن امتیازی از یک تا ده داده شد. در میان این شهرها، کوچکترین آن‌ها شهر لیل با جمعیت 195278 نفر و بزرگترین شهر لندن با جمعیت 8799730 نفر بود.

کدام شهرهای اروپایی تمیزترین و سبزترین حمل و نقل را دارند؟

وقتی صحبت از حمل و نقل عمومی سازگار با محیط‌زیست به میان می‌آید، بسیاری از شهرهای دانمارک، نروژ و سوئد در فهرست مورد نظر قرار خواهند گرفت.

در واقع کپنهاگ در صدر جدول قرار دارد و پس از آن اسلو، پاریس، آمستردام، هامبورگ و هلسینکی قرار دارند. میلان با لیون، لیوبلیانا و لیسبون در رتبه هفتم قرار دارد. پاریس، هلسینکی، لیسبون و بروکسل همگی در رتبه بندی دوچرخه‌های مشترک و اسکوترهای الکترونیکی خود، ده امتیاز کسب کردند، در حالی که کپنهاگ، آمستردام و لیوبلیانا امتیاز مشابهی را برای اشتراک خودروهای الکتریکی کسب کردند. هیچ شهری برای اتوبوس‌های بدون آلایندگی نمره کامل دریافت نکرد.

حمل و نقل بدون آلایندگی

آنچه شگفت‌آور است این است که در مقایسه با گزارش رتبه‌بندی گسترده‌تر حمل و نقل شهری، کمپین شهرهای پاک معتقد است که شهرهایی مانند میلان، لیوبلیانا، بوداپست و صوفیه در این حوزه عملکرد بهتری دارند. این انتخاب نشان می‌دهد که تبدیل حمل و نقل درون جاده‌ای به حمل و نقل یکپارچه و بدون آلایندگی لزوماً به بودجه محدود نمی‌شود. این گزارش به اهمیت رهبری محلی در پیشرفت به سمت حمل و نقل عمومی با آلایندگی صفر اشاره می‌کند.

باربارا استول، مدیر کمپین شهرهای پاک، می‌گوید: «رهبران شهری می‌توانند تصمیمات سرمایه‌گذاری هوشمندانه و زیرکانه‌ای بگیرند که تلاش‌های آن‌ها را برای آینده شهری بدون آلایندگی افزایش می‌دهد.»

نگاهی به شهرهایی که در این فهرست رتبه‌های بسیار خوبی کسب کرده‌اند نشان می‌دهد که این پیشرفت در درجه اول به خاطر داشتن پول بیشتر نیست؛ شهرهایی که در بین ثروتمندترین شهرهای جهان نیستند، از طریق چارچوب‌های نظارتی خوب و برنامه‌ریزی آینده‌نگر، بسیار بهتر از همتایان خود عمل کرده‌اند. ستاره‌های حمل و نقل پاک اسلو، کپنهاگ و آمستردام همچنان نشان می‌دهد که این شهرها در مسیری قرار دارند که تا سال 2030 سیستم‌های حمل و نقل عمومی کاملاً بدون آلایندگی داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.