خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۳۰۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

۲۰۲۳؛ گرم ترین سال کره زمین!/کشورهای نفتی، گرمای بیشتری تجربه می‌کنند؟

2023؛ گرم ترین سال کره زمین!/کشورهای نفتی، گرمای بیشتری تجربه می‌کنند؟

دانشمندان می‌گویند که این تابستان گرم‌ترین روزهای تاریخ کره زمین است اما این پایان ماجرا نیست، به نظر می‌رسد هفته آینده برخی از نقاط کره زمین از این هم گرم‌تر شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گرمای بی‌سابقه زمین در سال ۲۰۲۳ باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است. دانشمندان معتقدند که این گرما ناشی از تغییرات آب‌وهوایی است که در نتیجه فعالیت‌های انسانی ایجاد شده است. گرمای شدید می‌تواند منجر به خشکسالی، آتش سوزی، توفان و سایر مشکلات شود. همچنین می‌تواند بر سلامت انسان و محیط زیست تأثیر منفی بگذارد.

رکورد گرما دوباره شکسته می‌شود؟

به نقل از اسکای‌نیوز ، آب‌های ساحلی بریتانیا و ایرلند موج گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.دود آتش‌سوزی جنگلی 100 میلیون نفر را در معرض هشدار کیفیت هوا قرار داد و 9 زندانی زندان تگزاس در اثر موج گرما جان خود را از دست دادند.

دانشمندان می‌گویند گرمای سوزان تجربه شده در سراسر جهان را می‌توان به ترکیبی از بدتر شدن بحران آب‌وهوایی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و همچنین پدیدار شدن الگوی آب‌وهوای ال‌نینو نسبت داد.

دکتر رابرت روهد، یکی از محققان سازمان غیرانتفاعی تحقیقات آب‌وهوایی آمریکا، هشدار داد که با توجه به گرمای شدید، رکورد دمای هوا در این روزها می‌تواند دوباره «طی شش هفته آینده» شکسته شود: «با توسعه ال نینو، جهان احتمالاً در ماه های آینده دوباره این رکورد را خواهد شکست. ما باید کاملاً از سوزاندن سوخت‌های فسیلی خودداری کنیم.»

دانشمندان هشدار داده‌اند که با شروع رسمی ال نینو، جهان می‌تواند تاثیر دمای شدید امسال را به عنوان هشداری در مورد افزایش 1.5 درجه‌ای میانگین دمای جهانی ببیند.

جولای؛ گرم‌ترین ماه تاریخ

در اوایل ماه جولای، این رکورد دما به طور موقت شکسته شد و اکنون انتظار می رود جولای گرم‌ترین ماه تاریخ باشد. دکتر کارستن هاستین، محقق دانشگاه لایپزیگ، می‌گوید: «احتمال دارد که جولای گرم‌ترین ماه تاریخ از حدود 120هزار سال پیش باشد.»

در حالی که دمای نیمکره جنوبی در چند روز آینده اندکی کاهش خواهد یافت، با توجه به اینکه ال‌نینو در حال حاضر تقریباً در نوسان است، به احتمال زیاد جولای و آگوست روزهای گرم‌تری را شاهد خواهند بود.

هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC)، برترین نهاد علمی سازمان ملل متحد، در ارزیابی‌های خود نسبت به بدتر شدن رویدادهای شدید آب‌وهوایی هشدار داده و بیان می‌کند که دمای فعلی جهانی بیشتر از دمای 125 هزارسال گذشته کره زمین بوده است.

این گرما، که باعث امواج گرمای شدید، آتش‌سوزی‌های جنگلی، باران‌های نامنظم و طوفان‌های قوی‌تر می‌شود، عمدتاً با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز برای تولید انرژی از دوران صنعتی در دهه 1800 به وجود می‌آید.

مناطق بزرگی در تگزاس و جنوب ایالات متحده دمای فوق العاده بالایی را تجربه کردند که به پدیده گنبد گرمایی نسبت داده می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که بحران آب‌وهوایی ناشی از انسان، چنین دمای شدیدی را حداقل پنج برابر بیشتر کرده است.

در همین حال، کانادا به مبارزه با آتش‌سوزی‌های ویرانگر ادامه داد، آتش‌سوزی‌هایی که در حال حاضر به بدترین آتش‌سوزی‌های تاریخ آن تبدیل شده‌اند و بخش‌های زیادی از آمریکا را در دود پوشانده‌اند. با بیش از 8.4 میلیون هکتار سوخته، مساحتی بزرگتر از امارات متحده عربی، آتش‌سوزی‌های جنگلی دود قابل توجهی ایجاد کرده است که بر کیفیت هوا در کانادا و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

شمال آفریقا و خاورمیانه نیز دماهای شدیدی با نزدیک شدن به 50 درجه سانتیگراد را تحمل کردند. تغییرات آب‌وهوایی نقش اساسی در تشدید موج گرما در این منطقه داشت.

دانشمندان IPCC می‌گویند: «میانگین گرمایش جهانی از دوران پیش از صنعت در حال حاضر 1.2 درجه سانتیگراد است. اثرات گرمایش بیشتر مرگبارتر خواهد بود، جهان در تلاش است تا دما را تا 1.5 درجه سانتیگراد محدود کند، همانطور که در توافقنامه بین المللی پاریس توافق شده است.»

میانگین دما

میانگین دما کشورهای جهان برحسب فارنهایت

کدام کشورها از گرمای شدید رنج می‌برند؟

به گزارش یورنیوز ، در سرتاسر جهان، کشورها با بیشینه دمایی مواجه هستند. چین تحت یک موج گرمای پایدار با دمای بالای 35 درجه سانتیگراد در حال غرق شدن است. شمال آفریقا دمایی نزدیک به 50 درجه سانتیگراد داشته است.

ماه گذشته دمای هوا در هند به 43.5 درجه سانتی گراد رسید که صدها نفر را بستری کرد و نزدیک به 170 نفر را کشت. جنوب آمریکا نیز در هفته های اخیر تحت تأثیر گرمای شدید قرار گرفته است. حتی قطب جنوب، که در حال حاضر در زمستان خود است، دمای غیرعادی بالایی را ثبت کرده است. پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی اوکراین در جزایر آرژانتین قاره سفید اخیراً رکورد دمای ماه جولای خود را با 8.7 درجه سانتی گراد شکست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.