خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۱۵۹۳

سال ۲۰۲۴ از این هم گرم‌تر خواهد شد؟/روایت ناسا از گرمای بی‌سابقه امسال

سال 2024 از این هم گرم‌تر خواهد شد؟/روایت ناسا از گرمای بی‌سابقه امسال

با وجود گرمای بی‌سابقه سال 2023، دانشمندان ناسا می گویند که سال 2024 احتمالاً به دلیل شیوعِ پدیده ال‌نینو گرمتر از امسال خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که میلیون‌ها نفر در جنوب و جنوب غربی آمریکا زیر یک موج گرما بی‌امان می‌پزند، با افزایش دما در نیمکره شمالی احتمال بروز تابستانی گرم‌تر در سال آینده پیش‌بینی شده است! دانشمندان ناسا روز پنجشنبه هشدار دادند که ما حتی بدترین ال نینو را ندیده‌ایم و احتمالاً سال آینده یعنی 2024 برای این سیاره هوا گرم‌تر خواهد بود.

دانشمندان ناسا می‌گویند که تغییرات آب‌وهوایی، ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، به طور واضح دمای زمین را افزایش می‌دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان ، گاوین اشمیت، اقلیم‌شناس انستیتوی Spadar Space ، می‌گوید: «ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی در اقیانوس آرام استوایی که دمای سطح دریا را گرمتر از حد متوسط ​​می‌کند و بر آب‌وهوا تأثیر می‌گذارد، به تازگی در ماه‌های اخیر شروع شده است و بنابراین هنوز تأثیر زیادی بر گرمای شدیدی که مردم در سراسر جهان در تابستان امسال تجربه می‌کنند، ندارد.

اشمیت در ادامه بیان کرد: «این میزان از گرما واقعاً به تازگی پدیدار شده و بنابراین آنچه ما می‌بینیم واقعاً به دلیل پدیده ال نینو نیست. آنچه ما می‌بینیم افزایش دمای کلی جهان است به ویژه در اقیانوس‌ها. دلیل اینکه ما فکر می‌کنیم ادامه خواهد یافت این است که ما همچنان گازهای گلخانه‌ای را در جو می‌فرستیم و تا زمانی که این کار را متوقف نکنیم، دما همچنان در حال افزایش است.»

رکود جدید گرما در سال 2023

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا در اوایل این ماه گزارش داد که ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن برای سیاره زمین از زمان پیدایش تاکنون بوده است. چندین روز در ماه ژوئیه، گرم‌ترین روز سیاره در رکوردهای جدیدی بود که توسط دو آژانس آب‌وهوایی در ایالات متحده و اروپا ثبت شده است.

با این همه این تمام ماجرای گرما نیست، به عبارت ساده‌تر، گزارش ناسا نگرانی‌هایی را درباره شدت گرفتن گرما در سال آینده مطرح کرده تا جایی که اشمیت می‌گوید نباید چندان دلخوش به این گزاره باشیم که سال 2023 گرم‌ترین سال کره زمین خواهد بود چرا که به نظر می‌رسد سال آینده یعنی 2024 از این هم گرمتر می‌شود. این اتفاق در صورتی خواهد افتاد ال‌نینو، بیش از امسال روی دمای هوا تاثیر بگذارد.

اشمیت می‌گوید: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که سال 2024 سال گرم‌تری باشد زیرا با رویداد ال نینو همراه خواهد شد. این میزان دما تا پایان سال جاری به اوج خود خواهد رسید و این میزان تاثیر زیادی بر آمار سال آینده خواهد داشت.»

دانشمندان همچنین درباره تأثیر مخرب تغییر آب‌وهوا بر اقیانوس‌های زمین بحث کردند، زیرا دمای اقیانوس اطلس شمالی در تابستان امسال افزایش یافته و خطر آب شدن یخ‌های قطب شمال را افزایش داده است.

کارلوس دل کاستیلو، رئیس آزمایشگاه اکولوژی اقیانوس ناسا می‌گوید: «اقیانوس ها تب دارند. دمای بیشتر در اقیانوس‌ها می‌تواند طوفان‌ها را قوی‌تر کند و سطح آب اقیانوس‌ها را به دلیل ذوب یخچال‌ها افزایش دهد.»

اشمیت معتقد است: «افزایش دما با آنچه دانشمندان پیش بینی کرده‌اند مطابقت دارد زیرا انسان سوخت‌های فسیلی بیشتری می‌سوزاند و گازهای گلخانه‌ای بیشتری را به جو ارسال می‌کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.