خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۴۵۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

مصائب زندگی در گرم ترین ماه کره زمین/یخ‌های قطب آب می‌شوند و جنگل‌ها می‌سوزند

مصائب زندگی در گرم ترین ماه کره زمین/یخ‌های قطب آب می‌شوند و جنگل‌ها می‌سوزند

گرم ترین ماه کره زمین در تابستان امسال 2023 به ثبت رسید. بیشترین میزان خسارت این موج گرمایی در کدام کشورها گزارش شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان هواشناسی بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت شده در بریتانیا بوده است. این سازمان هشدار داد که تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان باعث می‌شود چنین رکوردهای دمایی به طور فزاینده‌ای محتمل شود. امواج گرمای بی‌سابقه به یک الگوی جهانی تبدیل شده و دانشمندان هشدار می‌دهند که تلاش‌ها برای جلوگیری از افزایش دما در حد آنچه برای جلوگیری از فاجعه‌بارترین اثرات گرمایش جهانی لازم است، نیست.

افزایش میانگین دما بریتانیا

بر اساس گزارش رویترز ، سازمان هواشناسی بریتانیا اعلام کرد که میانگین دمای 15.8 درجه سانتیگراد در ماه ژوئن بالاترین میزان در 140 سال گذشته است. رکورد قبلی، 14.9 درجه سانتیگراد که در سال‌های 1940 و 1976 ثبت شده بود، اکنون دیگر شکسته است.

آتش سوزی جنگل سال گذشته، بریتانیا گرم‌ترین روز تاریخ خود را ثبت کرد که دمای هوا برای اولین بار به بالای 40 درجه سانتیگراد رسید و باعث اختلال در زیرساخت‌ها مانند فرودگاه‌ها و راه آهن شد و آتش‌سوزی‌هایی در پی داشت. آمارها نشان می‌دهد که احتمال گرمای ماه ژوئن بالاتر از 14.9 درجه سانتی‌گراد از حدود سال 1940 حداقل دو برابر شده است. هفته گذشته، اسپانیا دمای 44 درجه سانتیگراد را ثبت کرد، زیرا دو بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای، یعنی چین و آمریکا، در ماه ژوئن شاهد موج‌های گرما بودند.

سازمان هواشناسی می‌گوید: «موج گرمای دریایی که بر اقیانوس اطلس شمالی تأثیر می‌گذارد، نقش اساسی در افزایش دمای زمین در بریتانیا داشته به طوری که میزان بارندگی در ماه جولای تنها 68 درصد از سطح متوسط ​​آن بوده است.»

گرمای بی‌سابقه در جهان

به نقل از ایندیپندنت ، جهان گرم‌ترین روز از زمان شروع رکوردها را می‌بیند؛ دانشمندان هشدار می‌دهند که این رکورد می تواند در چند روز آینده دوباره شکسته شود زیرا جولای می‌تواند گرم‌ترین ماه تاریخ باشد.

کارشناسان سوم جولای را رسماً گرم‌ترین روز در سراسر جهان اعلام کردند؛ رکورد دیگری که امسال شکسته شد. بر اساس داده‌های مرکز ملی پیش‌بینی محیط‌زیست دولت ایالات متحده (NCEP)، میانگین دمای جهانی در 3 جولای به 17.01 درجه سانتی‌گراد رسید که از رکورد قبلی، 16.92 درجه سانتی‌گراد که در آگوست 2016 ثبت شده بود، فراتر رفت.

رکورد جدید دما که تقریباً 0.9 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین آن در اواخر قرن بیستم بوده، یک رکورد واقعا نگران کننده است چرا که این افزایش نسبت به دوره‌ ای رخ داده که انقلاب صنعتی، عامل اصلی افزایش دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی بود.

به گفته کارشناسان هواشناسی، جهان گرم‌ترین روز ثبت شده خود را تجربه کرده است. دانشمندان ترکیبی از تغییرات آب و هوایی و الگوی آب‌وهوایی ال نینو را مقصر این وضعیت دانسته‌اند و هشدارهایی مطرح کرده‌اند.

سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری نسبت به افزایش دمای جهانی و رکوردهای جدید گرما به دلیل تغییرات آب‌وهوایی و بازگشت ال‌نینو هشدار داد.

ال‌نینو یک الگوی آب‌وهوایی در حال چرخش است که با دمای گرمتر از سطح معمول اقیانوسی در مرکز و شرق اقیانوس آرام و همچنین شرایط استوایی و شرایط بارانی‌تر و خنک‌تر در جنوب و شرایط گرم‌تر در بخش‌هایی از شمال مرتبط است.

جنوب آمریکا در هفته‌های اخیر گرمای شدید تجربه می‌کند، در حالی که در چین، موج گرمای پایدار شاهد افزایش دما به بالای 35 درجه سانتیگراد بوده است

حتی قطب جنوب، که درحال حاضر در زمستان خود است، دمای غیرعادی بالایی را ثبت کرده است. در بریتانیا، اداره هواشناسی با میانگین دمای 15.8 درجه سانتیگراد، ماه ژوئن را به عنوان گرم‌ترین از زمان شروع رکوردها در سال 1884 ثبت کرد.

Zeke Hausfather، دانشمند محقق در Berkeley Earth، هشدار داد که به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و ال نینو، ممکن است رکوردهای بیشتری در سال جاری شکسته شود. این رکورد دمایی پس از یک سری افراط‌های دمایی نگران‌کننده که در سال جاری ذکر شد، از جمله امواج گرمای شدید دریایی بی‌سابقه‌ای در ماه جولای در اطراف سواحل بریتانیا، سطح پایین بی‌سابقه یخ قطب شمال و گرمای غیرمعمول زودهنگام در آسیا به دست آمد که یک سوم مناطق را تحت تأثیر قرار داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محقق متون مقدس

    با سلام.با پرتاب یکی از پیشرفته ترین مدارگردهای خورشیدی در فوریه ۲۰۲۰ دز مرکز تحقیقاتی کندی ناسا. دانشمندان ارشد مرکز تحقیقاتی گاردرد چندین فوران خورشیدی solar wind ثبت کرده اندو یکی از بزرگترین بادهای الکترومغناطیسی در ۱۲ ژوئن سال ۲۰۲۲ CMEثبت شده است. دانشمندان ارشد انستیتو فدوروف روسیه هم در ۲۸ تیر ۱۴۰۲ هم طوفان خورشیدی دیگری ثبت کرده اند که رکورد فورانهای خورشیدی را شکست. به گفته mark mishدانشمند ارشد مرکز تحقیقات بادهای خورشیدی در گاردردNASAسطح فورانهای خورشیدی در روزهای منتهی به جولای 2023به اوج میرسد و این میتوند یکی از دلایل موجهای گرمایی بی سابقه در کره زمین میتواتد اثر طوفانهای الکترومغناطیسی خورشید بر زمین باشد. آنچه که در این تحقیقات حائز اهمیت است تاثیر بادهای خورشیدی غول آسا بر تغییر درجه کجی قطبهای زمین است که میتواند مناطق گرمسیری را با زیر مدار راس الجدی بکشاند و مناطق قطبی را ۴۶ درجه به زیر مدار شمالی جابجا کند. سوابق این تغییرات در عهد عتیق ثبت شده اند . این روال جابجایی ۴۶ درجه در قطبها هر ۲۸۰۰ سال یک بار اتفاق میافتد
    مانند طلوع ستاره قطبی در اواسط تابستان. و فسیل حیوانات و گیاهان گرمسیری در قطب شمال . والسلام