کد مطلب: ۸۴۶۰۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

آینده غذا در کره زمین چه خواهد شد؟/۶ راهکار تولید غذا با انتشار کمتر کربن

آینده غذا در کره زمین چه خواهد شد؟/6 راهکار تولید غذا با انتشار کمتر کربن

غذا، یک سوم از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از انسان را تشکیل می‌دهد. چگونه می‌توانیم راه را برای آینده‌ای سبزتر هموار کنیم؟ در این گزارش به 6 راهکار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در فرآیند تولید غذا اشاره می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از دلایل اصلی تغییرات آب‌وهوایی، اتومبیل‌ها، جت‌های شخصی و استخراج نفت است. اما چیزی که ممکن است به آن فکر نکنید، غذای موجود در بشقاب شماست! بر اساس آمارهای سازمان ملل، یک سوم از کل انتشار گازهای گلخانه ای با منشاء انسانی از سیستم غذایی جهان ناشی می‌شود. تولید غذا همچنین از 70 درصد آب شیرین جهان استفاده می‌کند و به همین دلیل است که برنامه جهانی غذا پیش‌بینی می‌کند یک سوم غذایی که ما تولید می‌کنیم هر ساله از بین می‌رود یا هدر می‌رود. این آمارها زمانی نگران‌کننده هستند که بدانیم گزارش جهانی بحران‌های غذایی در سال 2023 خبر داده، 258 میلیون نفر در سال 2022 با سطوح بالایی از ناامنی غذایی مواجه بودند.

در اینجا 6 راهکار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در فرآیند تولید غذا آورده شده است.

6. مانع از هدر رفت غذا شوید

بر اساس گزارش سازمان برنامه جهانی غذا، اگر از تمام مواد غذایی که در حال حاضر هدر می رود استفاده کنیم، به اندازه کافی برای تغذیه دو میلیارد نفر دیگر در سراسر جهان غذا خواهیم داشت. این بدان معناست که ما در حال حاضر به اندازه کافی غذا تولید می‌کنیم تا جمعیت جهانی پیش‌بینی شده 9.8 میلیارد نفری در سال 2050 را تغذیه کنیم. اما کاهش زباله کلید تحقق این امر است.

به نقل از یورونیوز ، اروپا، آمریکای شمالی، چین، ژاپن و کره، مسئول 58 درصد از کل مواد غذایی هدر رفته در مزارع هستند، علیرغم اینکه تنها 37 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.

گزارش WWF نشان می‌دهد که نیروهای بازار، از جمله قیمت‌های پایین، به این معناست که گاهی اوقات حتی از نظر اقتصادی برای کشاورزان به صرفه نیست که محصولاتی را که کشت کرده‌اند، برداشت کنند.

در اتحادیه اروپا، پیش‌بینی می‌شود که به ازای هر نفر، 173 کیلوگرم غذا در سال هدر می‌رود. به عبارت دیگر ضایعات مواد غذایی 6 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. در واقع، بر اساس آمارها، اتحادیه اروپا بیشتر از واردات خود مواد غذایی را هدر می‌دهد.

شاید به همین دلیل است که در اوایل این ماه، اتحادیه اروپا تعهدی را برای کاهش 30 درصدی ضایعات مواد غذایی در مغازه‌ها، رستوران‌ها و خانوارها تا پایان سال 2030 با هدف 10 درصد در بخش فرآیند و تولید مواد غذایی پیشنهاد کرد.

5. گسترش احیای زمین‌های کشاورزی در سراسر جهان

کشاورزی ارگانیک در اتحادیه اروپا سال به سال افزایش یافته و در سال 2020 مساحت کل زمین‌های کشاورزی تحت تولید ارگانیک به 14.9 میلیون هکتار افزایش یافته است. «کشاورزی احیا کننده» به ویژه کشاورزی که بر احیای زمین‌های کشاورزی با پیروی از چرخه‌های طبیعی و احیای خاک تمرکز می‌کند راهکاری‌ست که می‌تواند مانع از انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر به دلیل تولید غذا شود. بریتانیا جشنواره کشاورزی احیاکننده خود را دارد، Groundswell که در آن به کشاورزان می‌آموزد چگونه به طور عملی روش‌های احیا را در زمین خود اعمال کنند.

این کار ضروری است، زیرا تخریب خاک یک مشکل بزرگ در سطح جهانی است. سازمان فائو هشدار می‌دهد که اگر اقدامی نکنیم بیش از 90 درصد از خاک سطحی جهان تا سال 2050 در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

4. جنبش One Health، سلامت انسان و حیوان را در کنار هم قرار می‌دهد

در حالی که کشاورزی احیا کننده یک امر ضروری است، درک چگونگی ارتباط سلامت انسان، حیوان و سیاره نیز مهم است خصوصا اگر بخواهیم سیستم انعطاف‌پذیرتری ایجاد کنیم. با اعضایی از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO)، فائو و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، جنبش One Health اذعان می‌کند که سلامت انسان، محیط‌زیست و حیوانات همه در هم تنیده شده‌اند.

در حال حاضر، 60 درصد از بیماری‌های جدید از حیوانات ناشی می‌شود. کارشناسان با کالج سلطنتی و شرکای خود در آسیا بر روی مرکز مرغداری One Health کار می‌کنند، که در حال بررسی راه‌هایی برای ایجاد انتقال به اَشکال کم خطرتر تولید طیور بوده است.

به عنوان مثال، در بنگلادش طرحی را ارائه دادند که در آن نوآوری‌های واقعاً خوبی برای حمایت از کشاورزان کوچک با اعتبار و اطلاعات وجود دارد، به طوری که آنها مجبور نباشند ارزان‌ترین مسیر، مسیر بهره‌وری بالا را انتخاب کنند و مرغ خود را به روش‌های مطمئن‌تری بفروشند. با گرد هم آوردن سلامت انسان، حیوان و سیاره، هدف این جنبش دور کردن سیستم‌های غذایی از شیوه‌های آسیب‌رسان و ایجاد یک سیستم عادلانه‌تر در این فرآیند است.

3. گوشت پرورشی ممکن است به کاهش دامداری صنعتی کمک کند

در حالی که جنبش One Health در تلاش است تا تأثیرات منفی صنعت گوشت را کاهش دهد، برخی از کارشناسان مواد غذایی بر خلاصی کامل از دامداری صنعتی تمرکز دارند.

فیلیپ لیمبری، مدیر عامل Compassion in World Farming، می‌گوید: «ما باید مصرف گوشت و لبنیات خود را کاهش دهیم. گوشت کِشت شده و سلول‌های بنیادی رشد یافته در بیوراکتورها چیزی است که به اعتقاد من می‌تواند بخش بزرگی از راه حل باشد. با توجه به سطح مناسب سرمایه‌گذاری و با تحقیق و توسعه در افزایش، من فکر می‌کنم که کِشت گوشت وعده انرژی‌های تجدیدپذیر معادل غذا را می‌دهد.»

در ماه ژوئن، وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) به دو شرکت Upside Foods و Good Meat چراغ سبز نشان داد تا فروش مرغ پرورشی خود را در آمریکا آغاز کنند. با این حساب در حالی که هنوز این نوع مرغ در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها عرضه نمی‌شود، ممکن است به زودی در رستوران‌ها در دسترس باشد.

اگرچه محسابه هزینه‌های انرژی تولید گوشت کِشت شده از گرانی این محصول حکایت دارد اما تحقیقات و سرمایه‌گذاری بیشتر ممکن است هزینه‌ها را در دراز مدت کاهش دهد. هر چقدر هم که طول بکشد، فیلیپ معتقد است که انتظار ارزشش را خواهد داشت.

2. نگرش به احساسات حیوانات در حال تغییر است

کمپینی که به تازگی راه افتاده و علیه افتتاح اولین مزرعه اختاپوس جهان در جزایر قناری فعالیت می‌کند نشان می‌دهد که نگرش به احساسات حیوانات نیز در حال تغییر است.

احساسات حیوانات در قوانین اتحادیه اروپا نیز گنجانده شده و همه کشورهای عضو موظفند هنگام تنظیم سیاست‌ها، احساسات حیوانات را در نظر بگیرند. این اتفاق همزمان شده است با کاهش پیش‌بینی‌شده مصرف گوشت در جهان. به عبارت دیگر با پیش‌بینی کمیسیون اتحادیه اروپا مشخص شد مصرف سرانه گوشت این اتحادیه از 69.8 کیلوگرم در سال 2018 به 67 کیلوگرم در سال 2031 کاهش خواهد یافت.

اگرچه این افت به اندازه کافی بزرگ نیست؛ طبق گفته سازمان صلح سبز، مصرف اتحادیه اروپا باید تا سال 2030 تا 71 درصد و تا سال 2050 تا 81 درصد کاهش یابد تا اثرات تولید مواد غذایی بر انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد.

این بدان معناست که همه افراد اتحادیه اروپا تا سال 2050 نباید بیش از 300 گرم گوشت در هفته بخورند. این معادل دو همبرگر در هفته است. میانگین اتحادیه اروپا در حال حاضر 1.58 کیلوگرم است.

1. فعالان به مبارزه برای عدالت غذایی انرژی می‌دهند

نابرابری در سیستم غذایی جهانی نقش بسته است. از تراول‌های صنعتی که معیشت ماهیگیری‌های کوچک را نابود می‌کنند تا اکوسیستم‌های حیاتی که برای کشت سویا در مزارع کارخانه‌ای از بین می‌روند، کشاورزی بزرگ به کره زمین آسیب می‌زند.

با وجود چالش‌ها، گروه‌های فعال و کمپین در حال کسب پیروزی‌های بزرگ هستند. صلح سبز نقش حیاتی در شکل دادن به پیمان اقیانوس سازمان ملل ایفا کرد که هدف آن حفاظت از حداقل 30 درصد از اقیانوس تا سال 2030 است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.