کد مطلب: ۸۴۸۶۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

آمریکا از راکتور هسته ای جدید خود رونمایی کرد

آمریکا از راکتور هسته ای جدید خود رونمایی کرد

آمریکا اولین راکتور هسته ای جدید خود را پس از 40 سال رونمایی می‌کند. آیا این راکتور هسته ای می تواند انقلابی در زمینه انرژی باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین راکتور هسته ای جدید آمریکا پس از چهل سال اکنون در Waynesboro جورجیا راه اندازی شده است. پس از بیش از یک دهه ساخت‌وساز و هزینه‌های مارپیچی، کارخانه ووگتل، اولین راکتور از دو راکتور جدید را به مرحله بهره برداری رساند. قرار است این سایت از ماه می در مدار تولید برق قرار بگیرد و به زودی کار خود را به صورت رسمی آغاز کند.

تکمیل راکتورهای جدید یک نقطه عطف مهم نه تنها برای این پروژه طولانی مدت، بلکه برای انرژی هسته‌ای در آمریکا است. واحدهای جدید در کارخانه ووگتل اولین ساخت‌وساز هسته‌ای مورد تایید در دهه‌ها بوده و تنها راکتورهای جدید در حال پیشرفت کشور محسوب می‌شوند.

MV Ramana، فیزیکدان هسته‌ای دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید: «این آخرین پروژه انرژی هسته ای است که در آمریکا ساخته می‌شود.»

هنگامی که کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ساخت ووگتل را در سال 2012 تصویب کرد، این پروژه به عنوان طلوع عصر جدید هسته‌ای مورد استقبال قرار گرفت.

انرژی هسته ای جایگزین انرژی تجدیدپذیر شد؟

به نقل از grist ، استفان چو، وزیر سابق انرژی، می‌گوید: «احیای مجدد صنعت هسته‌ای آمریکا از اینجا در جورجیا آغاز می‌شود، جایی که شما برای اولین بار در سه دهه اخیر مجوز ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید را دریافت کرده‌اید.»

اخیراً بحران آب‌وهوایی شتاب گرفته و نیاز به کربن‌زدایی بیش از پیش ضروری شده است و انرژی هسته‌ای را جذاب‌تر کرده است. از آنجایی که منابع انرژی تجدیدپذیر اغلب متناوب هستند، بسیاری، نیروگاه های هسته‌ای را به عنوان یک منبع انرژی مکمل مهم می‌دانند. هر راکتور ووگتل می‌تواند برق کافی برای تامین برق نیم میلیون خانه را بدون سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید کند.

تیم اکولز، کمیسر خدمات عمومی جورجیا، می‌گوید: «در حالی که کارخانه‌های زغال سنگ را می بندیم، باید آنها را با چیزی جایگزین کنیم.»

این تغییر می‌تواند در انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن آب‌وهوا می‌شود ضربه بزرگی ایجاد کند. به گفته مرلین براون، استاد فناوری جورجیا، زمانی که هر دو واحد شروع به کار کنند، انتظار می‌رود انتشار کربن کلی جورجیا از تولید برق بین 5 تا 10 درصد کاهش یابد.

حمایت آمریکا از انرژی هسته ای

اما در طول یک دهه ساخت، این پروژه با تاخیرها و هزینه‌های بسیاری نیز مواجه بوده است. اولین راکتور قرار بود در سال 2016 شروع به کار کند اما هفت سال بعد به آن مرحله مهم می‌رسد. قیمت کل آن دو برابر شده و به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است. بنابراین می‌توان گفت حمایت آمریکا از انرژی هسته ای به بالاترین سطح در یک دهه گذشته رسیده است.

جان کوتک از مؤسسه انرژی هسته ای در واشنگتن می‌گوید: «اکنون، شرکت‌های برق به دنبال پروژه‌های هسته‌ای هستند که هزینه و برنامه قابل اعتمادتری داشته باشند. بخشی از انگیزه راکتورهای ماژولار کوچک اینجا در آمریکا این است که قیمت پایین‌تری دارند. آنها از نظر فیزیکی، سیستم‌های کوچکتری هستند که هزینه ساخت آنها کمتر است و زمان کمتری برای راه اندازی خواهند داشت.»

راکتور هسته ای جدید

راکتورهای Plant Vogtle طرحی به نام AP1000 هستند که به گفته وستینگ‌هاوس می‌توان آن‌ها را ارزان‌تر و سریع‌تر ساخت؛ آن هم به لطف ساختار مدولار و با تکیه بر اجزای کارخانه‌ای به جای ساختن از ابتدا در محل.

رامانا می‌گوید: «اما برآورد هزینه بلافاصله هنگامی که زمان ساخت واقعی رسید، افزایش یافت. همه این‌ها قابل پیش‌بینی بود، زیرا مسائل مشابه بیشتر پروژه‌های هسته‌ای دیگر را گرفتار کرده است.»

جنیفر ویتفیلد، وکیل ارشد مرکز حقوق محیط زیست جنوب، می‌گوید: «راه های مقرون به صرفه‌تری برای کربن زدایی وجود دارد، مانند بهبود بهره‌وری انرژی و انرژی خورشیدی که اکنون ارزان‌تر از گاز، زغال سنگ و هسته ای است.»

طرفداران، انرژی هسته ای را مکملی ضروری برای سایر انرژی های تجدیدپذیر می‌دانند چرا که ممکن است روزهای زیادی هوا ابری باشد یا بادی نوزد. در چنین شرایطی، انرژی هسته‌ای میتواند به عنوان مکمل در کنار انرژی بادی و خورشیدی به کار سوخت رسانی به شهروندان مشغغول شود.

رامانا می‌گوید: «اما این یک تفکر قدیمی است. آنها فقط می‌خواهند کارخانه‌های زغال سنگ بدون زغال سنگ داشته باشند. ما هرگز مشکلات اقلیمی را با این روش حل نخواهیم کرد. در عوض، نیاز به بازنگری در نحوه مدیریت شبکه انرژی داریم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.