کد مطلب: ۸۵۲۱۰۲

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

چرا هاوایی در آتش سوخت؟/ تغییرات اقلیمی؛ متهم ردیف اول!

چرا هاوایی در آتش سوخت؟/ تغییرات اقلیمی؛ متهم ردیف اول!

کاهش بارندگی، افزایش دما و گونه‌های مهاجم، جزایر هاوایی را بیشتر در معرض آتش سوزی قرار داده اما چرا تغییرات اقلیمی باعث آتش سوزی در هاوایی شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آتش‌سوزی‌ها در هاوایی در همه جا تکان‌دهنده خواهند بود. در یکی از مرگبارترین آتش‌سوزی‌های جنگلی آمریکا در تاریخ مدرن، حداقل 80 نفر کشته شدند. اما این ویرانی به‌ویژه به دلیل محل وقوع آن قابل توجه است. ایالت هاوایی که همواره با پوشش گیاهی سرسبز آن شناخته می‌شود، حالا طعمه زبانه‌های آتش شده؛ به نظر می‌رسد آتش تغییرات اقلیمی چنان گسترده باشد که خشک و تر با هم بسوزند.

داستان آتش سوزی این هفته احتمالاً دهه‌ها پیش آغاز شد، زمانی که هاوایی شروع به تجربه کاهش طولانی مدت در میانگین بارندگی سالانه کرد. بر اساس پژوهشی که در سال 2015 توسط محققان دانشگاه هاوایی و دانشگاه کلرادو منتشر شد، از سال 1990، میزان بارندگی در مکان‌های نظارتی منتخب در فصل مرطوب، 31 درصد و در فصل خشک 6 درصد کمتر بوده است.

عوامل اصلی آتش سوزی در هاوایی

به گزارش نیویورک تایمز ، به گفته ابی فریزیر، اقلیم شناس در دانشگاه کلارک، دلایل متعددی برای این تغییر وجود دارد. یکی از عوامل La Niña است، یک الگوی آب‌وهوایی که معمولاً منجر به بارندگی قابل توجهی شده است اما از دهه 1980 شروع به ارائه بارش کمتری کرد. دکتر فریزر در مصاحبه‌ای در اوایل سال جاری گفت: «لانینای‌های ضعیف‌تر ما را از خشکسالی بیرون نمی‌آورند».

دکتر فریزر می‌گوید: «با افزایش دما، ابرهای روی هاوایی نازک تر می‌شوند. و پوشش ابری کمتر به معنای بارش کمتر است. علاوه بر این، طوفان‌های بزرگ در طول زمان به سمت شمال حرکت کرده‌اند. بارندگی کمتری را که معمولاً به جزایر می‌آورند، تحویل می‌دهند. که هر سه تغییر احتمالاً مربوط به افزایش دما هستند. احتمالاً در هر چیزی که می‌بینیم سیگنال تغییر آب و هوا وجود دارد.»

طبق داده‌های منتشر شده توسط نظارت بر خشکسالی آمریکا در روز پنجشنبه، تقریباً 16 درصد از شهرستان مائویی، جایی که آتش‌سوزی‌ها در آن شعله‌ور هستند، در خشکسالی شدید قرار دارند. 20 درصد دیگر در خشکسالی متوسط ​​قرار دارد. با کاهش میانگین بارندگی سالانه، دمای متوسط ​​در هاوایی، مانند سایر نقاط جهان، افزایش یافته و باعث خشک شدن بیشتر پوشش گیاهی شده است. محققان دانشگاه هاوایی می‌گویند که سال 2016 گرمتر از میانگین 100 ساله به میزان 0.92 درجه سانتیگراد بود و دما در رصدخانه Mauna Loa به میزان 0.19 درجه سانتیگراد در هر دهه افزایش یافته است.

از بین رفتن پوشش گیاهی در هاوایی

چشم انداز هاوایی به روش‌های دیگری در حال تغییر است. با شایع‌تر شدن آتش سوزی‌های جنگلی، برخی از گیاهان بومی که به خوبی با آتش سازگاری ندارند، از بین رفته‌اند. در جاهای دیگر، از جمله منطقه اطراف لاهاینا، مزارع قدیمی نیشکر در حدود دهه 1990 فعالیت خود را متوقف کردند و آبیاری زمین متوقف شد.

در محل آن محصولات و پوشش گیاهی بومی، علف های خشک و مهاجم پخش می‌شود . علف‌هایی که پس از آتش سوزی بهتر می‌توانند دوباره رشد کنند، اما زود مشتعل می‌شوند. این امر به گسترش سریعتر آتش سوزی کمک کرده است.

رایان لانگمن، محقق، می‌گوید: «مناظر با مواد قابل اشتعال پوشیده شده است. همه شرایط به تازگی جمع شده‌اند. خشک شدن چشم انداز هاوایی بخشی از روندی است که بر جنگل های بارانی در سراسر جهان تأثیر می گذارد.»

تغییر الگوی بارش در هاوایی

جنگل های بارانی به شدت به تغییرات بارندگی حساس هستند. دماهای بالاتر، خشکسالی و تغییرات الگوی باران باعث استرس درختان می شود. تنه آنها خشک می شود و برگهایشان می‌ریزد. سایبان نازک شدن اجازه می‌دهد تا اشعه خورشید به خاک برسد و باعث خشک شدن سریع آن شود. طی دهه‌ها، خشکسالی، گرما، آتش‌سوزی و جنگل‌زدایی می‌تواند جنگل‌های بارانی را مجبور به تبدیل به علفزارهای خشک کند.

بخش‌هایی از جنگل‌های بارانی آمازون، بزرگترین جنگل‌های جهان، به سرعت به این انتقال نزدیک می‌شوند، نقطه‌ای که در آن اکوسیستم مرطوب برای همیشه تغییر خواهد کرد.

جنگل‌های تخریب‌شده و تغییر الگوهای آب‌وهوا شرایط مناسبی را برای آتش‌سوزی‌هایی ایجاد می‌کنند که اغلب توسط فعالیت‌های انسانی آغاز می‌شود و به شعله‌های عظیم و غیرقابل کنترل تبدیل می‌شوند. طبق تحقیقات اخیر، در جنگل‌های استوایی، از دست دادن درختان به دلیل آتش سوزی به طور متوسط ​​در 20 سال گذشته هر سال 5 درصد رشد داشته است.

طوفان دورا که روز سه شنبه به عنوان طوفان رده 4 از جنوب هاوایی گذشت. اگرچه طوفان صدها مایل دورتر از ساحل مائوئی بود، اما به سرعت باد بیش از 60 مایل در ساعت کمک کرد و به گسترش آتش با سرعت وحشیانه کمک کرد.

نسبت دادن مستقیم هر طوفان به تغییرات آب‌وهوا دشوار است. اما با افزایش دمای هوا و اقیانوس‌ها، شرایط گرم شدن احتمال قوی‌تر شدن طوفان‌های بزرگ را افزایش می‌دهد.

جاش استانبرو، افسر ارشد، می‌گوید: «بادهای عظیم، بادهای خشک، عاملی برای این آتش سوزی هستند. این بخشی از یک روند بلند مدت است که مستقیماً با تغییرات آب و هوایی و تأثیرات آن بر جزایر مرتبط است.»

آتش سوزی هاوایی

خشکسالی و باد عامل اصلی آتش سوزی هاوایی است؟

به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار جنگلی در هاوایی ناشی از شرایط خشکسالی شدید و بادهای شدید طوفانی بود.

آتش‌سوزی جنگلی شهر لاهاینا، زمانی پایتخت پادشاهی هاوایی را درنورد و خسارات زیادی را در سراسر غرب مائوئی و مناطق اطراف آن در روز سه‌شنبه وارد کرد. خدمه هنوز در حال مبارزه با آتش سوزی در مائوئی و جزیره بزرگ هستند.

مقامات اورژانس روز چهارشنبه گفتند که علت دقیق آتش‌سوزی‌های جنگلی هنوز مشخص نیست، اما تا حدی با بادهای شدید شرقی که توسط طوفان دورا که بر فراز اقیانوس آرام در حال چرخش است، تشدید شده‌اند.

روز سه‌شنبه، طوفان از ۴۰۰ مایلی جنوب هاوایی عبور می‌کرد. فاصله‌ای به اندازه‌ای که انتظار نمی‌رفت طوفان به خشکی برسد، اما به اندازه‌ای نزدیک بود که بادهای تند را در زنجیره جزیره بیاورد.

کریستال کولدن، پیروژئوگراف و دانشیار دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «فاجعه‌بارترین آتش‌سوزی‌های ما در تاریخ آمریکا با حوادث باد بسیار شدید همراه بوده است. اما نحوه تعامل آن بادهای قوی با توپوگرافی کوهستانی مائویی بود که چنین شرایط آتش سوزی فراری را در شهر لاهاینا ایجاد کرد.»

وزش باد تا 67 مایل در ساعت در برخی از نقاط مائوئی گزارش شده است که باعث می شود آتش به سرعت در مناظر حرکت کند.

شرایط خشکسالی در غرب مائوئی نیز به گسترش آتش‌سوزی کمک کرد و بوته‌ها و علف‌ها را چنان سریع فرا گرفت که 12 نفر برای فرار از آتش به داخل اقیانوس پریدند.

وضعیت قرمز در هاوایی

سرلشکر کنت هارا، فرمانده ژنرال گارد ملی ارتش هاوایی، می‌گوید: «وزش باد شدید، شرایط خشک و رطوبت کم باعث ایجاد وضعیت قرمز شده است که شرایط آتش‌سوزی‌های جنگلی را ایجاد می‌کند.»

کارشناسان می گویند که اگرچه تشخیص ردپای دقیق تغییرات اقلیمی در رویدادهای شدید آب‌وهوایی فردی دشوار است، اما آتش سوزی‌های هاوایی خطرات مرتبط با گرمایش جهانی ناشی از انسان را نشان می‌دهد .

به گفته کاترین هیهو، دانشمند ارشد در سازمان حفاظت از طبیعت هر رویداد شدید امروزی در پس زمینه‌ای از آب و هوای تغییر یافته رخ می‌دهد.

برای مثال، اقیانوس‌های گرم‌تر از حد معمول می‌توانند به شکل‌گیری طوفان‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر کمک کنند. دماهای بالاتر ناشی از گرم شدن زمین همچنین خشکسالی ها را مکرر و شدیدتر می کند و پوشش گیاهی خشک از جمله علف ها و درختچه های غیر بومی به سرعت می سوزد و سوخت خطرناکی برای آتش سوزی های جنگلی فراهم می کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.