کد مطلب: ۸۵۷۹۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

بزرگترین مزرعه شناور بادی جهان در نروژ احداث شد

بزرگترین مزرعه شناور بادی جهان در نروژ احداث شد

بزرگترین مزرعه شناور بادی جهان در نروژ چگونه می‌تواند انرژی سکوهای نفت و گاز این کشور را تامین کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این که غول نفتی نروژ، Equinor، کار ساخت بزرگترین پروژه مزرعه شناور بادی را در دستور کار دارد اما انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز تنها بخش کوچکی از کل تولید انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد. بزرگترین مزرعه بادی شناور جهان امروز به طور رسمی در سواحل غربی نروژ راه اندازی می‌شود؛ یک پروژه بلندپروازانه که این کشور اروپایی را به ابتدای فهرست کشورهای استفاده کننده از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد آورد.

غول سوخت فسیلی، Equinor حمایت از ساخت مزرعه عظیم Hywind Tampern را بر عهده دارد که با ظرفیت 88 مگاوات (MW) انرژی برای تامین سکوهای نفت و گاز مجاور تولید می‌کند. این پروژه که از یک فناوری جدید برای اتصال 11 توربین غول پیکر به کف دریا استفاده می‌کند واکنش‌های متفاوتی از طرف طرفداران محیط زیست داشته است. اگرچه این امر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از میادین نفت و گاز کمک می‌کند، اما فعالان آب‌وهوا استدلال می‌کنند که زمان آن رسیده که حفاری برای سوخت‌های فسیلی به طور کامل متوقف شود.

بر اساس آمارها اروپای مرکزی و شرقی از 12 شرکت نفتی اروپایی، شرکت مستقر در نروژ تنها 3 درصد از بودجه خود را در کاهش انتشار کربن سرمایه‌گذاری می‌کند.

مزرعه شناور بادی نروژ برق سکوهای نفتی را تامین می‌کند؟

توربین‌های بادی این مزرعه در آب‌هایی با عمق ۸۵۳ تا ۹۸۴ فوت (۲۶۰-۳۰۰ متر) قرار دارند و روی سازه‌های شناور با سیستم مشترک نصب می‌شوند. این سازه‌ها از فولاد و سیمان ساخته شده‌اند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر امواج و طوفان‌های شدید مقاومت کنند.

بزرگ‌ترین مزرعه شناور بادی جهان یک گام مهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. این مزرعه نشان می‌دهد که تولید برق از انرژی باد در آب‌های عمیق نیز امکان‌پذیر است و می‌تواند به کاهش انتشار کربن در بخش انرژی کمک کند.

به گزارش یورونیوز ، Equinor با دیگر شرکت‌های نفتی OMV و Vaar Energi در مزرعه بادی که تولید انرژی را در نوامبر آغاز کرد و در اوایل این ماه به ظرفیت کامل رسید، شریک شد.

انرژی تولید شده حدود 35 درصد از انرژی مورد نیاز برای تامین انرژی پنج سکوی نفت و گاز دریایی در دریای شمال را پوشش می‌دهد . این سکوها کربن فشرده هستند و معمولاً از گازوئیل یا گاز برای راه اندازی ماشین آلات خود استفاده می‌کنند.

Equinor می‌گوید: «برق‌رسانی به آن‌ها با انرژی بادی باعث کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن از میادین حدود 200000 تن در سال می‌شود. این 0.4 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن نروژ در سال 2022 است.

Hywind Tampen شامل 11 توربین بادی است که به جای ثابت به بستر اقیانوس، بر روی یک پایه شناور که به بستر دریا لنگر می‌زند، ثابت شده است. کارشناسان صنعت فناوری جدید می‌گویند برای استفاده در آب‌های عمیق‌تر دور از ساحل مناسب است و Equinor امیدوار است توسعه بیشتری پیدا کند.

نروژ تا سال 2040 30 گیگاوات انرژی بادی دریایی را هدف قرار داده است که تولید برق فعلی این کشور را دو برابر خواهد کرد.

اگر نروژ به اهداف ملی آب و هوایی خود تحت توافقنامه پاریس برسد، برقی کردن تاسیسات دریایی و خشکی ضروری است. آنها حدود یک چهارم به انتشار کلی نروژ کمک می‌کنند.

سهم شرکت‌های نفتی در انتقال انرژی

شل و بریتیش پترولیوم تولید نفت و گاز خود را در سال 2023 افزایش داده‌اند و از وعده‌های قبلی خود برای کاهش تولید عقب نشینی کرده‌اند. با این حال، Equinor هرگز از مسیر رشد منحرف نشده است.

این شرکت که مسئول حدود 70 درصد تولید نفت و گاز نروژ است، پس از بهره‌مندی از قیمت بالای گاز در اروپا پس از جنگ در اوکراین، سود خود را در سال 2022 نسبت به سال قبل 134 درصد افزایش داد. انرژی تجدید پذیر تنها 0.13 درصد از کل تولید انرژی شرکت را در آن سال تشکیل می داد.

به گفته صلح سبز (greenpeace)، از تقریباً 10 میلیارد دلار در سال 2022، 8.3 میلیارد دلار مستقیماً صرف توسعه یا تثبیت تولید نفت و گاز شد.

مانند بسیاری از شرکت‌های نفتی، Equinor متعهد است که تا سال 2050 یک "شرکت صفر خالص" باشد. اما معتقد است که حتی در این مهلت، "هنوز در ترکیب انرژی 2050 به نفت و گاز نیاز وجود خواهد داشت." قصد دارد از جبران کربن برای خنثی کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای باقیمانده خود استفاده کند.

این کشور همچنین هدف خود را برای افزایش ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر به 12-16 گیگاوات تا سال 2030 در نظر گرفته است که از 0.6 گیگاوات در سال گذشته افزایش یافته است. پروژه های بادی فراساحلی در مقیاس بزرگ مانند Hywind Tampen قرار است سهم بزرگی از این کار را انجام دهند.

با این حال ، مبارزان صلح سبز در مورد Equinor و بقیه شرکت‌های انرژی تردید دارند. این نشان می‌دهد که تنها 0.3 درصد از مجموع تولید انرژی 12 شرکت اروپایی در سال 2022 از منابع تجدیدپذیر حاصل شده است. و تنها 7.3 درصد از سرمایه گذاری این شرکت ها در سال گذشته به سمت انرژی سبز بوده است.

در حال حاضر، چندین پروژه دیگر برای ساخت مزارع شناور بادی در سراسر جهان در حال انجام است. این پروژه‌ها نشان می‌دهند که انرژی باد در آب‌های عمیق به یک منبع انرژی تجدیدپذیر مهم تبدیل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.