کد مطلب: ۷۶۰۵۵۰

طی دی ماه در بازار خودرو چه گذشت؟/ رشد ۲۱ درصدی قیمت‌ها در بازاری که رونق کمتری داشت!

طی دی ماه در بازار خودرو چه گذشت؟/ رشد 21 درصدی قیمت‌ها در بازاری که رونق کمتری داشت!

شرکت کارنامه در گزارشی که از وضعیت بازار خودرو در اولین ماه زمستان منتشر کرده از رشد ۲۱ درصدی قیمت‌ها در این ماه خبر داده، در حالی که شاخص رونق معاملات سه درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده‌است. کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، این دو شاخص را بر اساس تحلیل داده‌ سایت‌های انتشار آگهی و نیز اطلاعات مربوط به خودروهای معامله شده به کمک کارنامه، در دی‌ماه محاسبه کرده‌است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارنامه در گزارشی، شاخص کل قیمت خودرو در دی‌ماه را نسبت به آذر حدود ۲۱ درصد افزایشی دانست. این شاخص با تحلیل داده‌ بیش از یک میلیون آگهی فروش خودرو در سایت‌های اینترنتی و ترکیب آن با اطلاعات هزاران خودروی معامله شده با کمک کارنامه و نمونه‌گیری از نمایشگاه‌های خودرو در سطح شهر تهران محاسبه شده‌است. این شاخص نشان می‌دهد که میانگین قیمت خودروها در بازار آزاد، از ابتدا تا انتهای دی ۲۱ درصد بیشتر شده‌ است.

گزارش کارنامه

افزایش شاخص قیمت خودرو، رونق بازار را کم کرد

کارنامه با تحلیل داده رفتار میلیون‌ها کاربر در سایت‌های آگهی فروش خودرو و برآورد معاملات انجام‌شده در بازار ، به کمک شاخصی به‌نام شاخص رونق بازار، تمایل خریداران به انجام معاملات خودرو در دی ماه را بررسی کرده است.

بررسی این شاخص نشان می‌دهد رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازار آزاد موجب کاهش معاملات خودرو شده‌ و شاخص رونق ۳ درصد کمتر از ماه قبل قرار گرفته است.

این افت در حالی رخ داده که طبق برآورد کارنامه تعداد خودروهای صفر و کارکرده عرضه شده در دی‌ماه، ۱۱ درصد بیشتر از ماه ‌قبل بوده‌است. رشد قیمت‌ها تمایل فروشندگان به فروش را بالا برده؛ اما چون خریداران تمایل کمتری به خرید داشته‌اند تعداد معاملات کاهش پیدا کرده‌است.

گزارش کارنامه

تاثیر افزایش قیمت دلار و توقف عرضه خودرو در بورس، بر شاخص قیمت خودرو همان‌طور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، شاخص قیمت خودرو همزمان با افزایش قیمت دلار در هفته اول دی رشد پیدا کرده؛ و مسیر رشد شاخص قیمت خودرو، فارغ از کاهش مقطعی میانگین قیمت دلار، همچنان با افزایش روبه‌رو بوده است.

به‌جز افزایش قیمت دلار، توقف عرضه خودرو در بورس هم، احتمالا در رشد قیمت خودرو بی تاثیر نبوده و به‌نظر می‌رسد سرعت رشد شاخص را براساس نمودار زیر، افزایش داده است.

همان‌طور که در نمودار قبل مشخص است، در هفته اول دی‌ماه شاهد افزایش شاخص رونق بازار بودیم؛ در حالی که میزان رشد این شاخص از میزان تغییرات قیمت خودرو پیشی گرفته بود. اما با ادامه روند افزایش قیمت در بازار خودرو، شاخص کل رونق بازار تا ۳ درصد در دی ماه کاهش پیدا کرد. کاهش قدرت خرید یا انتظار کاهش قیمت در آینده، می‌تواند از عوامل موثر بر بی میلی خریداران در بازار خودرو باشد.

گزارش کارنامه

برای خواند اخبار بیشتر در حوزه خودرو خبر خودروی تازه‌وارد فردا با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.