کد مطلب: ۷۷۳۱۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی پیکاپ کارون/ کهنه‌کاری در لباس نو

نقد و بررسی پیکاپ کارون/ کهنه‌کاری در لباس نو

پیکاپ کارون جزو ارزان‌ترین‌ خودروهای موجود در بازار است که شرکت زامیاد، جدیدا آن را معرفی کرده است. در این گزارش می‌خواهیم بررسی کنیم آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروی پیکاپ کارون، همان نسخه دوکابین پادرا پلاس است که جدیدا توسط زامیاد وارد بازار شد. درحالی‌که پادرا پلاس خود از روی نیسان وانت طراحی و تولید شده و این پلتفرم، بسیار قدیمی است.

مشخصات فنی

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که می‌توان به خودروسازهای داخلی گرفت، عدم طراحی و تولید پیشرانه جدید برای خودروهای جدید است. پیکاپ کارون نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پیشرانه کارون، همان پیشرانه M24 است که درواقع همان نمونه ارتقایافته پیشرانه Z24 است که روی پادرا پلاس به چشم می‌خورد. یک پیشرانه قدیمی چهار سیلندر با حجم 2.4 لیتری که از طریق گیربکس پنج‌سرعته دنده دستی، قدرت موتور را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

Karoon info

باید توجه داشت که پیکاپ کارون، یک خودروی باری است و باید از قدرت موتوری بالایی برخوردار باشد تا در صورت داشتن بار، توان حرکتی مناسبی از خود نشان دهد.

طبق اعلام شرکت، مصرف سوخت آن 11 لیتر در 100 کیلومتر است که باتوجه به حجم مخزن سوخت 55 لیتری، هم مخزن سوخت کوچک است و هم مصرف بالا.

طراحی ظاهری

بخش ظاهری این پیکاپ به‌ظاهر جدید، هیچ تفاوتی با خودروی پادرا پلاس ندارد و تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، دوکابین بودن پیکاپ کارون است. درواقع خود پادرا پلاس نیز نسخه ایرانیزه‌شده فودای لیون F16 است که سال 2012 در چین معرفی شد.

بنابراین نباید انتظار ظاهری جذاب و مدرن از پیکاپ کارون داشت. به طورکلی، این پیکاپ از یک طرح مکعبی شکل قدیمی بهره می‌برد.

نمای جانبی پیکاپ کارون هیچ تفاوتی با سایر محصولات زامیاد ندارد و همان‌طور که اشاره کردیم، با اضافه شدن کابین به خودرو، تنها ظرفیت بار آن کاهش داشته است.

اما در نمای پشتی شاید بتوان گفت تغییراتی به چشم می‌خورد. تغییراتی در چراغ‌ها، سپر عقب و فضای بار که هیچ‌کدام، نسبت به سال معرفی تغییر مثبتی نیست. سپر عقب آن‌چنان بد طراحی شده که به دلیل فاصله آن با بدنه، پشت سپر کاملا دیده می‌شود.

Karoon back

طراحی داخلی

تا به اینجای کار، دیدیم که زامیاد هیچ زحمتی به خود نداده تا اندکی خودروی پادرا را بهبود دهد و بعد پیکاپ کارون را معرفی کند. این وضعیت در بخش داخلی نیز پا برجا بوده و این شرکت هیچ تغییری در بخش داخلی خودرو نداده است.

داخل کابین دقیقا مشابه کابین پادرپلاس است. همان پشت آمپر آنالوگ قدیمی، همان دریچه هواهای گرد در دوطرف و مستطیلی‌های وسط داشبورد به چشم می‌خورد.

Karoon interior

وقتی شرکتی اهمیت چندانی به ذائقه مخاطبان نمی‌دهد، نباید انتظار داشت که حداقل کیفیت متریال داخل کابین بهبود داشته باشد. حتی این خودرو از دو ایربگ راننده و سرنشین نیز محروم است!

شرکت زامیاد، پیکاپ کارون را با هدف ارائه یک نسخه پنج نفره از پادرا پلاس به بازار عرضه کرد، اما وقتی در قسمت عقب این خودرو می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که این فضا برای سرنشینان اصلا کافی نیست و علاوه بر برخورد پا با صندلی جلو، ارتفاع صندلی‌های عقب نیز مناسب نیست.

حتی وقتی از نمای جانبی به خودرو نگاه کنید، متوجه می‌شوید که عرض درب‌های عقب تا چه حدی کوچک است و به احتمال زیاد این قسمت چندان راحت نباشد.

فضای بار نیز به همین ترتیب به‌دلیل اضافه شدن یک ردیف صندلی بیشتر، نزدیک به نصف پادرا پلاس شده است.

قیمت پیکاپ کارون

این خودرو در 14 اسفندماه 1401 به قیمت 597 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمتی که شرکت زامیاد برای آن در نظر گرفته، چیزی حدود 500 میلیون تومان است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.