کد مطلب: ۷۷۶۳۸۹

نقد و بررسی کلوت مکث موتور/ نسخه پیکاپ دایون Y۵

نقد و بررسی کلوت مکث موتور/ نسخه پیکاپ دایون Y5

کلوت مکث موتور، خودرویی که در دو نسخه دنده دستی و دنده اتوماتیک روانه بازار شد. این خودرو از لحاظ ظاهری، دقیقا نسخه پیکاپ دایون Y5 ایلیا موتور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا با ورود پیکاپ‌های جدید چینی به بازار ایران، شاهد رفع نیاز بازار از این خودروها هستیم. اکثر این محصولات مونتاژی بر پایه پلتفرم تویوتا هایلوکس تولید می‌شوند که کلوت مکث موتور نیز جزوی از این دسته پیکاپ‌ها است.

خودروی کلوت، شباهت بسیاری به دایون Y5 دارد که توسط ایلیا موتور در ایران مونتاژ می‌شود. اما باید در نظر داشته باشید که این شباهت‌ها، تنها ظاهری است و در بخش مشخصات فنی، این دو خودرو تفاوت‌هایی باهم دارند.

مشخصات فنی

پیکاپ کلوت در دو نسخه دنده دستی و دنده اتوماتیک به بازار عرضه شده است که هر دوی آنها از یک پیشرانه بهره می‌برند. اما به دلیل استفاده از گیربکس‌های متفاوت، برخی از مشخصات آنها مانند مصرف سوخت و شتاب، متفاوت است.

پیشرانه این پیکاپ، موتور میتسوبیشی با حجم 2.4 لیتر است که جزو پرحجم‌ترین و پرقدرت‌ترین پیشرانه‌هایی است که روی خودروهای مونتاژی چینی می‌بینیم.

Kalut info

یکی از ایراداتی که به این پیشرانه می‌گیرند، گشتاور تولیدی آن است که در دور موتورهای بالاتر وارد مدار می‌شود. درحالی‌که برای یک خودروی آفرودی، گشتاور تولیدی در دورهای پایین مورد نیاز است و از این بابت می‌تواند در سفرهای آفرودی کمی اذیت‌کننده باشد.

طراحی ظاهری

خودروی کلوت از طرح جدید و عجیب و غریبی برخوردار نیست و در بخش جلویی، دقیقا مشابه دایون Y5 و V5 است. پلتفرم این پیکاپ مانند بسیاری از پیکاپ‌های مونتاژی، بر پایه خودروی تویوتا هایلوکس تولید شده است و می‌توان از کیت‌های هایلوکس روی آن استفاده کرد.

در این خودرو خبری از چراغ‌های زنون و LED نیست و صرفا از عدسی و لامپ‌های هالوژنی استفاده شده است.

در نمای جانبی، با خودرویی طرف هستیم که طراحی بسیار مشابه با سایر پیکاپ‌های بازار دارد. تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، ادامه یافتن چراغ‌های عقب در سمت نمای جانبی است که متفاوت با طرح چراغ عقب پیکاپ‌های رقیب است.

کلوت از رینگ‌های 17 اینچی استفاده می‌کند که اندازه کوچکی برای خودرویی با این ابعاد به شمار می‌رود.

در نمای پشتی نیز با طرحی ساده و به‌دور از اغراق روبه‌رو می‌شویم. سپر عقب از جنس پلاستیکی است و داخل فضای بار، عمیق‌ترین فضای باری به حساب می‌آید که بین پیکاپ‌های مونتاژی می‌بینیم. جنس استفاده شده در این قسمت از پوشش ضدخش بوده و جلوی آسیب رسیدن به خودرو را هنگام جابه‌جایی بار می‌گیرد.

اما یکی از نقاط ضعف طراحی قسمت عقب، تعبیه دوربین دنده عقب در بدترین جای ممکن است. دوربین دنده عقب به جای اینکه مانند اکثر خودروها در کنار پلاک یا قسمت درب فضای بار قرار گیرد، در زیر سپر تعبیه شده که باعث می‌شود هم دید راننده بسیار کم باشد و هم در سفرهای آفرودی با کوچک‌ترین برخورد، بشکند و به زمین بیفتد.

Kalut back

طراحی داخلی

داخل کابین کلوت مکث موتور، دقیقا مشابه خودروی دایون Y5 است. تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، تنظیم دکمه‌ای سیستم تهویه مطبوع است که فقط در نمونه دنده دستی قرار دارد.

البته این به دلیل عرضه زودتر نسخه دستی نسبت به اتوماتیک است و انتظار می‌رود با گذشت مدتی، نسخه دنده دستی نیز به تهویه دیجیتالی مجهز شود.

در دو طرف ستون‌های جلو دستگیره‌هایی تعبیه شده که سوار شدن به خودرو را راحت‌تر می‌کند. اما همانطوری‌که در بررسی دایون نیز بحث کردیم، طرح کلی کابین اندکی قدیمی بوده و حتی فرم قرارگیری کیسه‌هوای سرنشین جلو، چندسالی است که منسوخ شده است.

کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین نسبت به رقیب خود یعنی KMC T8 اندکی پایین‌تر است و انتظار می‌رود پلاستیک‌های خشکی که داخل کابین استفاده شده، بعد از مدتی کارکرد، به صدا بیفتند. اما سواری خودرو نسبت به رقبا، خوب و قابل قبول است.

Kalut interior

آپشن‌ها و امکانات

خودروی کلوت نسبت به رقبای پرزرق و برق خود، از آپشن‌های کمتری برخوردار است. از جمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به کروزکنترل، کنترل پایداری، ترمز کمکی، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید و صندلی 6 حالته برقی راننده اشاره کرد.

قیمت کلوت مکث موتور

نسخه دنده دستی این خودرو در اواخر اسفندماه 1401 به قیمت یک میلیارد و 620 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت کارخانه این خودرو، یک میلیارد و 97 میلیون تومان تعیین شده است.

اما نسخه دنده اتوماتیک به دلیل اینکه اخیرا معرفی شده، فعلا در بازار به صورت دقیق کشف قیمت نشده است. قیمتی که کارخانه برای آن درنظر گرفته، یک میلیارد و 237 میلیون تومان است.

سخن آخر

اگر به دنبال خودرویی پرزرق و برق و آپشنال می‌گردید که ظاهری جذاب داشته باشد، کلوت مکث موتور نمی‌تواند این نیاز را برطرف کند. اما این خودرو پیشرانه‌ای دارد که در سایر رقبا نمی‌توان دید و اگر خودرویی می‌خواهید که قدرت موتوری بالا و استهلاک پایینی داشته باشد، خودروی کلوت می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی‌تان باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.