کد مطلب: ۸۲۱۲۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت خودروهای خارجی در سراشیبی

قیمت خودروهای خارجی در سراشیبی

قیمت خودروهای خارجی در 9 ماهه اخیر دستخوش نوسانات بسیاری شده است؛ در ابتدا این نوسانات عمدتا صعودی بودند، اما با گذشت زمان مسیرهای دیگری را انتخاب کردند و اکنون روند نزولی را طی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خودرو‌های خارجی از لحاظ رویکرد و نوسانات قیمتی همواره با خودرو‌های داخلی متفاوت بوده است. پس از یک دوره جهش قیمت در فصل پایانی سال گذشته، از ابتدای امسال قیمت خودروهای خارجی در سراشیبی قرار گرفت و اکنون این روند نزولی سرعت بیشتری گرفته است.

امروز نیز مصوبه‌ای از هیئت دولت بیرون آمد که از تصمیم جدید دولت مبنی بر افزایش تعرفه خودروهای وارداتی حکایت داشت. موضوعی که نشان می‌دهد دولت و مجلس احتمالاً به درآمد حاصل از این تعرفه‌ها احتیاج دارند و برای کسب این درآمد هم که شده مسیر ورود خودروهای خارجی به کشور را هموار می‌کنند. اتفاقی که احتمالاً منجر به کاهش قیمت محصولات موجود در بازار شود.

نوسانات قیمت خودروهای خارجی رند بازار

برخی از خودروها در بازار ایران به دلیل مواجه شدن با استقبال عموم مشتریان و در نتیجه افزایش حجم واردات توسط شرکت‌ها و افراد لقب رند بازار را دریافت کرده‌اند. عمده این خودرو‌ها مربوط به محصولات تولیدی کیا و هیوندای هستند.

هیوندای سانتافه وارداتی مدل 2018 که در بازار به پول نقد نیز شهرت دارد معمولا در افزایش قیمت‌ها بیشتر از دیگر رقبای خود دچار افزایش قیمت می‌شود. برای مثال در آغاز دی ماه سال گذشته قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود چهار میلیارد و 550 میلیون تومان بود.

اما با اوج‌گرفتن قیمت‌ها سانتافه با افزایش قیمت یک میلیارد و 950 میلیونی خود در اسفند 1401 و نیمه دوم فروردین 1402 به رقم شش میلیارد و 500 میلیون تومان رسید، ولی با این وجود با سهولت هر چه بیشتر معامله می‌شد؛ اما رفته‌رفته با آغاز روند کاهشی و رکود در بازار خودرو قیمت این خودروی محبوب هم کاهش یافت تا امروز با عدد شش میلیارد تومان آن هم به‌سختی معامله شود.

افت 350 میلیون تومانی سراتو

سراتو، سدان محبوب کلاس اقتصادی کره‌‌ای که همیشه از بدو ورود به بازار خودروی ایران با استقبال مواجه شده است؛ این روز‌ها با سرنوشتی مشابه دیگر رقبایش دست و پنجه نرم می‌کند.

به نحوی که این خودرو در اوایل زمستان سال گذشته با قیمت دو میلیارد و 550 میلیون تومان به سقف قیمتی خود نزدیک شده بود، اما دیری نپایید تا این سقف قیمت شکسته شد و در اواسط اسفند این خودروی پر‌فروش به سقف قیمتی سه میلیارد و 700 میلیون تومان رسید .

اما این قیمت هم پایان کار نبود و کاهش قیمت دلار و دریافت سیگنال‌های مثبت درباره احیای برجام باعث شد تا این خودرو امروز قیمت در حوالی سه میلیارد و 350 میلیون تومان داشته باشد.

النترا 200 میلیون تومان ارزان شد

هیوندای النترا مدل 2018 دیگر خودروی خوش فروش بازار ایران است که در این نوسانات همانند دیگر خودروها بر موج نوسانات سوار شد تا از قافله کسب سود برای مالکان خود عقب نماند. اواسط نیمه دوم سال گذشته بود که جدید‌ترین نسخه النترا موجود در بازار کشور با قیمت دو میلیارد و 770 میلیون تومان معامله می‌شد.

با داغ‌تر شدن تب بازار خودرو و به اوج رسیدن قیمت‌ها، النترا 2018 وارداتی به سقف قیمتی سه میلیارد و 600 میلون تومان رسید و با حاکم شدن رکود بر بازار خودرو امروز قیمت این محصول اقتصادی هیوندای با کاهشی 200 میلیون تومانی به سه میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.

نوسان قیمتی توسان چقدر بود؟

هیوندای توسان که از او با عنوان برادر کوچک‌تر هیوندای سانتافه نیز یاد می‌شود کراس‌‌اووری ارزان‌تر و کم‌آپشن‌تر نسبت به سانتافه است که در طراحی ظاهری جدید خود از اتاقی زیبا‌تر و شکیل‌تر بهره می‌برد و نظر متقاضیان بیشتری را به خود جلب کرده‌ است. در دی ماه گذشته با قیمت سه میلیارد و 650 میلیون تومان سیر افزایش قیمت خود را آغاز کرد و تا سقف قیمتی پنج میلیارد و 400 میلیون تومان نیز پیش رفت.

با آغاز روند نزولی بازار قیمت این خودرو تا کف قیمتی پنج میلیارد و 100 میلیون تومان برای خرداد 1402 کاهش یافت.حال باید منتظر بود و دید که با توجه به رویداد‌های سیاسی و اقتصادی جدید که در حال به وقوع پیوستن هستند چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو کشور است؟

ترخیص 4000 خودروی خارجی از گمرک

عمده خودرو‌های ترخیص‌شده از گمرک خودرو‌های چینی و به‌ویژه چانگان‌ها بوده‌اند؛ اما فارغ از کشور و برند سازنده خودرو خبر ترخیص خودروها از مبدا گمرک خود موجب کاهش قیمت‌ها شد و اگر این ترخیص‌ها به صورت مستمر و با فاصله کوتاه کمی باشد شاید بتوان گفت که حداقل به شکل موقت بازار خودرو‌های خارجی نزولی می‌شود.

با توجه به وضعیت حال حاضر بازار می‌توان گفت که اگر اتفاق غیر‌مترقبه‌ای رخ ندهد، قیمت‌ها تا چند وقت آینده با همین سیر نزولی ادامه پیداکنند، اما از باب شدت و حجم نوسانات باید گفت که دو عامل تقاضا و احیای برجام اصلی‌ترین بازیگران این بازی هستند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لطفا مردم رو از بلاتکلیفی نجات دهید درحال حاضر ما هیچ گونه تصمیم برای خرید یا فروش تمیتوانیم بگیریم واین قیمت کارخانه و بازار تفاوت چندانی ندارد بنا براین اکثر دوستانی که ثبت نام وکالتی انجام داده اند انصراف داده اند من و چند نفر دیگر از دوستانم نیز همین تصمیم را گرفته ایم