کد مطلب: ۸۲۸۸۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی KMC X۵/ برادر کوچک S۵ آماده تصاحب بازار می‌شود؟

نقد و بررسی KMC X5/ برادر کوچک S5 آماده تصاحب بازار می‌شود؟

کراس‌اوور جک S5 یکی از موفق‌ترین کارنامه‌های مونتاژ خودروهای چینی در ایران را داشت. اما اکنون KMC X5 آماده گرفتن این مقام از برادر بزرگ خود است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کراس‌اوور KMC X5، از شرکت معروف جک که با نام سهول X6 (Sehol) در کشور سازنده شناخته می‌شود، محصول جدید کرمان موتور خواهد بود که قصد دارد برادر خود را از چرخه تولید کنار بزند.

بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به S5 قبلی گرفت، طراحی ظاهری و داخلی قدیمی آن است. البته طراحی قدیمی این خودرو چیز عجیبی نیست، چراکه طراحی آن به سال 2013 یعنی حدود 10 سال پیش باز می‌گردد.

حال KMC X5 با رفع این ایرادات آمده که گوی سبقت را از برادر خود بگیرد. اما آیا این کراس‌اوور چینی در بازار فعلی ایران که دریایی از کراس‌اوورهای چینی را شامل می‌شود، می‌تواند موفق عمل کند؟

مشخصات فنی

KMC X5 برخلاف سایر محصولات کمپانی جک که از پیشرانه 181 اسب‌بخاری بهره می‌برد، از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1.5 لیتر استفاده می‌کند که قادر به‌تولید حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور است.

این پیشرانه علی‌رغم اینکه از حجم موتور و مشخصات مشابه پیشرانه قبلی استفاده می‌کند، اما به‌دلیل تفاوت در برخی پارامترها (همانند مصرف پایین‌تر) از قدرت تولیدی ضعیف‌تری نیز بهره می‌برد. قدرت تولیدی فوق به‌کمک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه تر، استفاده شده که دقیقاً همان گیربکس جک S5 نیوفیس است.

این پیشرانه باقدرت و گشتاور نسبتاً پایین می‌تواند پاشنه‌آشیل KMC X5 باشد. البته که شرکت کرمان موتور از کراس‌اوور جدید خود به‌صورت رسمی رونمایی نکرده و احتمال دارد در زمان معرفی این خودرو، یک پیشرانه قوی‌تر جایگزین آن گردد.

طراحی ظاهری KMC X5

طراحی اغلب محصولات چینی که در یک زمان خاصی عرضه می‌شوند، معمولاً شباهت زیادی به هم‌دیگر دارند. البته این مورد قبلاً خیلی بیشتر اتفاق می‌افتاد و در مورد خودروهای جدید چینی، اندکی کم‌رنگ‌تر شده است.

در نمای جلویی KMC X5 کرمان موتور نیز، فرم چراغ‌ها و کروم‌کاری دور جلوپنجره، شباهت بسیاری به لاماری ایما و پیکاپ T9 این شرکت دارد که چندی پیش خبر ورود آن به‌کشور تایید شد. البته باید اعتراف کرد که ترکیب چراغ‌های LED خطی با کروم کاری بزرگ جلو، ظاهری کاملاً به‌روزتر و متفاوت‌تر در مقایسه با جک S5 به‌این کراس‌اوور چینی بخشیده است.

جلو KMC X5

اما نمای جانبی این خودرو، بیش‌از هر بخش دیگری به برادر بزرگ‌تر خود شبیه است. البته طراحی جدید رینگ‌های 18 اینچی توانسته تا حدودی بر این شباهت غلبه کند.

جانبی KMC X5

در قالب کلی، نمای پشتی این کراس‌اوور نیز علی‌رغم چراغ‌های یکپارچه جدید، ، شباهت بسیاری به S5 دارد. به‌طوری که به‌غیر از تغییر چراغ‌ها و طراحی سپر به‌ دلیل قرار گیری پلاک، هیچ تفاوت دیگری در این بخش به‌چشم نمی‌خورد.

پشتی KMC X5

KMC X5 در بخش ابعاد دارای 4505 میلی‌متر طول، 1850 میلی‌متر عرض و 1698 میلی‌متر ارتفاع است. همچنین وزن خالص این خودرو، به‌چیزی حدود 1470 کیلوگرم می‌رسد.

طراحی داخلی

داخل کابین KMC X5 نیز دقیقاً همانند بخش خارجی، یک انقلاب کلی را تجربه کرده است. نمایشگر 12.8 اینچی وسط داشبورد به‌همراه نمایشگر 7 اینچی پشت‌ آمپر و خطوط زرد رنگ کار شده دورتا دور کابین، طرح زیبا و به‌روزی به قسمت داخلی خودرو بخشیده است.

البته تریم مشکی و زردی که در عکس مشاهده می‌شود، برای بازار چین بوده و احتمالاً شرکت کرمان موتور این خودرو را با تریم ساده مشکی روانه بازار کند.

در قسمت کنسول میانی، داشبورد و رودری‌های این کراس‌اوور برخلاف دیگر چینی‌های بازار از رنگ مشکی پیانویی کمتری استفاده شده که باعث دوام و عمر بالای آن می‌شود. نکته دیگر کنسول میانی، گیربکس اتوماتیک برقی این خودرو بوده که به‌صورت چرخشی، قابلیت تعویض دنده‌ها را دارد.

KMC X5

ردیف دوم X5 نیز به‌جز دریچه‌های تهویه و دو عدد خروجی 12 ولت، آپشن دیگری به‌چشم نمی‌خورد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

از جمله آپشن‌ها و امکانات رفاهی KMC X5 می‌توان‌به کروز کنترل تطبیقی، کنترل کشش و پایداری، سقف پاناروما، دوربین 360 درجه، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی جلو، رادار حرکت بین خطوط، سنسور برخورد از جلو، ترمز کمکی، رادار نقطه کور، گرم‌کن صندلی‌های جلو، اتوهلد، سنسور نور و باران، صندوق عقب برقی به‌همراه سنسور تشخیص پا، نورپردازی داخلی و ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.

البته احتمال دارد که شرکت سازنده در زمان تولید نسخه نهایی، برخی از آپشن‌های این خودرو را کم و یا زیاد کند.

قیمت و زمان عرضه KMC X5

این خودرو در کشور چین از نسخه پایه تا فول، قیمتی بین بازه 89 هزار و 900 تا 114 هزار و 900 یوآن دارد. بنابراین با نرخ فعلی تبدیل یوآن به دلار، قیمت حدودی KMC X5 بین 12 هزار و 452 دلار تا 16 هزار دلار خواهد بود.

از سوی دیگر نسخه‌های وارداتی این خودرو به داخل کشور رسیده است و شرکت کرمان موتور از آغاز واردات قطعات CKD این کراس‌اوور به داخل کشور خبر داد. بنابراین احتمالاً در ماه‌های آینده باید شاهد حضور این چینی جذاب در سبد محصولات شرکت مونتاژکار باشیم.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.