کد مطلب: ۸۳۵۳۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اختلاف قیمت مصوب شورای رقابت و بازار مدیران خودرو

اختلاف قیمت مصوب شورای رقابت و بازار مدیران خودرو

طبق مصوبه 17 تیر 1402، قیمت‌های کارخانه مدیران خودرو اعلام شد. اما اختلاف قیمت کارخانه و بازار این شرکت چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای رقابت با اعلام قیمت محصولات مونتاژی از همان ابتدای سال، یک جریان مخالفی ایجاد کرد که مونتاژکاران، خصوصاً شرکت «مدیران خودرو» راضی به فروش با این نرخ‌ها نبودند. پس از برگزاری جلسات متعدد، نهایتاً شورای رقابت و مونتاژکاران یک راه میانه را پیدا کردند. بنابراین نرخ جدیدی که اعلام شد، بین بازه مورد انتظار مونتاژکاران و قیمت‌های قبلی شورای رقابت است.

اختلاف قیمت مصوب و بازار محصولات مدیران خودرو

در فهرست ذیل، قیمت مصوب 17 تیر محصولات مدیران خودرو و اختلاف قیمت آن با بازار آورده شده است.

eجدول خودرو مدیران 17 تیر

طبق این فهرست، ام‌وی‌ام X22 Pro توربوشارژ 772 میلیون تومان قیمت گذاری شد که حدود 13 درصد افزایش قیمت نسبت به نرخ قبلی را تجربه کرد. بنابراین اختلاف قیمت کارخانه و بازار این کراس‌اوور به 178 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر سدان آریزو 5 توربوشارژ مدیران خودرو با 24 درصد افزایش نسبت به قبل، اختلاف قیمت را به 243 میلیون تومان رساند.

کراس‌اوور X55 پرو نیز در حدود 12 درصد افزایش قیمت نسبت به نرخ قبلی را داشت که بر این اساس، اختلاف قیمت به 261 میلیون تومان رسید.

فونیکس آریزو 6 پرو اکسلنت ، سدان آپشنال شرکت فونیکس بوده که زیر مجموعه مدیران محسوب می‌شود. این سدان با 7 درصد افزایش نرخ، توانست اختلاف قیمت را به 381 میلیون تومان برساند.

اما تیگو 7 پرو رکورد دار افزایش قیمت کارخانه بود. این کراس‌اوور پرطرفدار با 25 درصد افزایش قیمت، به نرخ یک میلیارد و 266 میلیون تومان رسید. اما با این افزایش قیمت نیز، اختلاف 564 میلیون تومانی برقرار است.

تیگو 8 پرومکس اما بیشترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار را دارد. نرخ جدید اعلامی این کراس‌اوور گران‌قیمت مدیران خودرو باعث شد تا اختلاف قیمت این محصول از کارخانه تا بازار به 834 میلیون تومان کاهش یابد.

قیمت‌های شورای رقابت فصل‌الخطاب است؟

قیمت‌های مصوب شورای رقابت، قیمت درب کارخانه محصولات بوده و حدود 13 الی 16 درصد هزینه‌هایی اعم از مالیات، بیمه و… لحاظ خواهد شد که قیمت تمام‌شده مصرف کننده را بالاتر می‌برد. به این ترتیب اختلاف قیمت‌های کارخانه و بازار، پایین‌تر نیز می‌آید.

قیمت‌های شورای رقابت چه افرادی را شامل نمی‌شود؟

روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد : اگر خریداری تا قبل از 17 تیر اقدام به خرید خودروی مونتاژی کرده و قرارداد آن تنظیم شده است، همان قیمت‌های قبلی مبنای محاسبه خواهد بود و مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند.

بنابراین می‌توان به این صورت نتیجه‌گیری کرد، تقریباً اکثر متقاضیان مرحله اول و همه متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو مشمول افزایش قیمت خواهند بود.

اما کسانی که قبل از 17 تیر اقدام به خرید خودرو نمودند و شرکت سازنده با قیمت‌های بالاتر (یعنی قیمت‌های اعلامی خودشان) اقدام به فروش محصولات کرده‌اند؛ باید میزان وجه اضافی دریافت شده به مشتریان بازگردد. چراکه طبق دستور شورای رقابت از تاریخ 11 بهمن ماه 1401، هیچ خودروسازی حق فروش محصول با نرخ شرکتی را ندارد و باید مطابق مصوبه شورا اقدام به فروش نماید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.