کد مطلب: ۸۳۵۴۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش اختلاف قیمت محصولات فردا موتور از کارخانه تا بازار

کاهش اختلاف قیمت محصولات فردا موتور از کارخانه تا بازار

روز گذشته قیمت جدید محصولات مونتاژی در کارخانه توسط شورای رقابت اعلام شد که سه محصول فردا موتور نیز در آن مشاهده می‌شود. حالا با افزایش قیمت کارخانه، شکاف قیمت کارخانه تا بازار فردا موتورز کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به رغم اینکه عمر تاسیس شرکت فردا موتور به 10 سال هم نمی‌رسد، اما این شرکت تقریباً نوپا در این مدت کوتاه توانسته بر مشکلات تولید غلبه کند.

FMC SX5 و FMC T5 دو کراس‌اوور از فردا موتورز بوده که بیش از یک سال است در بازار حضور دارند. اما سوبا M4 و یا همان FMC M4، کراس‌اوور لوکس و گران قیمت این شرکت به شمار می‌رود که اخیراً معرفی شده است. حال پس از اعلام قیمت‌ جدید خودروهای مونتاژی، محصولات فردا موتورز نیز مشمول افزایش قیمت شده‌اند تا بدین ترتیب اختلاف قیمتی محصولات این مونتاژکار چینی با بازار کاهش یابد.

اختلاف قیمت مصوب و بازار محصولات فردا موتورز

در جدول پایین، قیمت مصوب 17 تیر ماه شورای رقابت به همراه قیمت‌های قبلی و همچنین اختلاف قیمت درب کارخانه جدید با بازار محصولات فردا موتور آورده شده است.

لیست قیمت شورای رقابت فردا موتور

طبق این فهرست، دانگ‌فنگ SX5 فردا موتور با 24 درصد افزایش قیمت نسبت به نرخ قبلی، نرخ درب کارخانه را تا 800 میلیون تومان افزایش داد. اما قیمت مدل 1402 آن فعلاً در بازار کشف قیمت نشده است. مدل 1401 این کراس‌اوور با نرخ حدودی یک میلیارد و 380 میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین اگر قیمت مدل 1401 مبنا قرار گیرد، اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار 580 میلیون تومان خواهد بود.

کراس‌اوور T5 نیز با 21 درصد افزایش، در رتبه دوم میزان افزایش قیمت قرار می‌گیرد. این محصول فردا موتور اختلافی برابر با 443 میلیون تومان از درب کارخانه تا بازار خواهد داشت.

سوبا M4 فردا که جزو خودروهای جدیدالورود این شرکت بوده که اخیراً وارد بازار شده و بنابراین در مصوبه 16 اردیبهشت، تعیین قیمت نشده بود. با وجود اینکه شرکت فردا موتورز قیمت دو میلیارد و 300 میلیون تومان برای فروش این کراس‌اوور آپشنال درنظر گرفته بود، شورای رقابت دستور داد که 700 میلیون تومان نرخ آن کاهش یابد و به این ترتیب اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار تا 940 میلیون تومان افزایش یافت.

باید توجه داشت که قیمت‌های اعلامی شورای رقابت، نرخ خام محصولات بوده و حدود 13 الی 16 درصد هزینه‌هایی مانند مالیات، بیمه و… روی آن‌ها لحاظ خواهد شد. به این ترتیب قیمت تمام‌شده مصرف کننده بالاتر و اختلاف قیمت‌های کارخانه و بازار، پایین‌تر می‌آید.

متقاضیان سامانه یکپارچه محصولات را با چه قیمتی می‌خرند؟

روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد: اگر متقاضی قبل از 17 تیر اقدام به خرید خودروی مونتاژی کرده و قرارداد آن تنظیم شده است، قیمت‌های قبلی این شورا مبنای محاسبه خواهد بود و مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند.

بنابراین با توجه به اینکه موعد تحویل اکثر متقاضیان مرحله اول و همه متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو از تابستان 1402 به بعد است، این افراد مشمول افزایش قیمت خواهند بود.

براساس مصوبه 11 بهمن ماه 1401 شورای رقابت، هیچ خودروساز و مونتاژکاری حق ندارد محصول تولیدی خود را با قیمتی به غیر از قیمت‌های اعلامی این شورا به فروش برساند. در نتیجه اگر خودروسازی پس از اعلام قیمت جدید، اقدام به فروش محصول با نرخ‌های بالاتر کند، لازم است اضافه وجه دریافتی را به مشتری مسترد کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.