کد مطلب: ۸۳۵۹۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اختلاف قیمت لاماری از کارخانه تا بازار به ۵۴۰ میلیون تومان رسید

اختلاف قیمت لاماری از کارخانه تا بازار به 540 میلیون تومان رسید

پس از اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، فاصله قیمت لاماری ایما از کارخانه تا بازار تقریباً به 540 میلیون تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بخشنامه جدید شورای رقابت برای نرخ خودروهای مونتاژی قیمت لاماری ایما تولیدی شرکت آرین پارس موتور بدون محاسبه عوارض، مالیات، بیمه و … یک میلیارد و 201 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد. در صورتی که این هزینه‌ها که بین 13 تا 16 درصد است به آن اضافه شود، این محصول احتمالاً در محدوده قیمت نهایی یک میلیارد و 400 میلیون تومان به دست مشتریان کارخانه برسد.

نگاهی به روند حرکتی قیمت لاماری ایما در بازار آزاد نشان می‌دهد که امروز، سه‌شنبه، 20 تیر 1402، این محصول آرین پارس موتور یک میلیارد و 940 میلیون تومان قیمت خورده است تا با اختلاف 540 میلیون تومانی با قیمت روز تحویل کارخانه داشته باشد.

البته این محصول در اواخر فروردین در بازار تا دو میلیارد و 600 میلیون تومان هم پیش رفت، اما در موج ریزش قیمت‌ها مقاومت خود را از دست داد و 23 خرداد 1402 کف قیمتی یک میلیارد و 790 میلیون تومان را هم ثبت کرد.

پیش‌دستی آرین پارس موتور برای بالابردن قیمت لاماری

گرچه طبق بخشنامه 11 بهمن 1401 شورای رقابت، هیچ خودروسازی حق قیمت‌گذاری محصولات خود را ندارد، اما آرین پارس موتور به شکل خودسرانه قیمت تک‌محصول خود را یک میلیارد و 555 میلیون تومان تعیین کرد و قبل از اعلام نرخ‌های جدید شورای رقابت دعوتنامه تکمیل وجه را با قیمت اعلامی خود برای مشتریان سامانه یکپارچه خودرو ارسال کرد.

گرچه برخی این اقدام آرین پارس را در تعیین قیمت لاماری ایما تخلف می‌دانند، اما این شرکت با روی آوردن به توقف فروش و عرضه محصول، مدارک خود را برای بازنگری قیمت‌ها به شورای رقابت ارسال کرد تا سرانجام بر اساس نرخ دلخواه خود محصول را به دست مشتریان برساند.

این در حالی است که شورای رقابت بارها تأکید کرده است که مازاد دریافتی الزاماً باید به مشتریان عودت داده شود و هر شرکتی که از قیمت‌های مصوب تبعیت نکند، رسماً متخلف شناخته می‌شود.

البته عملکرد شورای رقابت در برابر مونتاژکاران نشان می‌دهد که این شورا از قدرت اجرایی چندانی برخوردار نیست و در برابر هر گونه اعتراض قلدرمآبانه شرکت‌های خودروساز، خود را تسلیم نشان می‌دهد. این بار نیز بعید نیست که شورای رقابت قیمت محصول کم‌تیراژ و پرطرفدار لاماری را بار دیگر افزایش دهد.

برای اطلاع از آخرین اتفاقات بازار صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.