کد مطلب: ۸۳۹۰۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعتراض خریداران لاماری ایما به قیمت کارخانه/ آرین موتور مبلغ اضافی دریافت کرده است؟

اعتراض خریداران لاماری ایما به قیمت کارخانه/ آرین موتور مبلغ اضافی دریافت کرده است؟

خریداران خودروی لاماری ایما، امروز 26 تیر ماه در اعتراض به قیمت‌های اعلامی کارخانه دست به تجمع مقابل ساختمان وزارت صمت زدند. به باور آنان شرکت لاماری 462 میلیون تومان وجه اضافی دریافت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خریداران لاماری ایما باور دارند که شرکت لاماری، 462 میلیون تومان وجه اضافی از آنان دریافت کرده است. همین امر باعث شد که روز 26 تیر، دست به اعتراض مقابل ساختمان وزارت صمت بزنند. اما آیا واقعاً چنین است؟ نرخ 462 میلیون تومان از کجا به دست می‌آید؟

ماجرای دریافت مبلغ اضافی از خریداران لاماری ایما چیست؟

قبل از مصوبه 11 بهمن ماه 1401 که شورای رقابت را موظف به قیمت گذاری همه خودروهای مونتاژی سواری می‌کرد؛ شرکت سازنده، قیمت یک میلیارد و 94 میلیون تومان برای لاماری ایما در نظر گرفت. چند ماه پس از آن و در تاریخ 16 اردیبهشت 1402، شورای رقابت به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد این خودرو، قیمت‌گذاری آن را به تعویق انداخت. همین امر، راه را برای سوءاستفاده شرکت باز و این شرکت اقدام به فروش محصول خود با قیمت مورد نظرش می‌کند.

اما در آخرین مصوبه شورای رقابت، قیمت یک میلیارد و 201 میلیون تومان برای لاماری ایما در نظر گرفته شد. در حالی که طبق تصاویر منتشره از دعوت‌نامه تکمیل وجه خودرو، قیمت قطعی آن یک میلیارد و 555 میلیون تومان ثبت شده است.

اختلاف قیمت فعلی با قیمت بهمن ماه، حدود 462 میلیون تومان خواهد بود که به اعتقاد خریداران، وجه اضافی است. اما باید در نظر داشت که قرارداد خودروهای ثبت‌نامی با قیمت آزاد در نظر گرفته می‌شود و باید آخرین قیمت اعلامی قبل از ارسال دعوت‌نامه، ملاک مقایسه قرار گیرد.

دعوت نامه لاماری

لاماری دچار تخلف شد

آخرین قیمتی که توسط شورای رقابت برای لاماری ایما اعلام شد، همان یک میلیارد و 201 میلیون تومان است. با احتساب بالاترین نرخ مالیات و … (که 16 درصد خواهد بود) قیمت تمام‌شده خودرو برای مصرف‌کننده یک میلیارد و 393 میلیون تومان می‌شود که باز هم 157 میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب شورای رقابت خواهد بود.

بنابراین آن‌چه واضح است، تخلف آشکار شرکت لاماری بوده و بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی تجارت‌نیوز، پاسخ‌گو نبودن این شرکت در برابر دریافت مبلغ اضافی را نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات به دست آمده، شرکت لاماری به دلیل کم تیراژ بودن ایما، درخواست بازنگری در قیمت اعلامی شورای رقابت را داده و منتظر اعلام نظر جدید این شوراست. اما حتی در صورت بازنگری و افزایش قیمت، این شرکت فعلاً حق دریافت مبلغ اضافی را نداشته و ملاک قیمت‌گذاری تا زمان اعلام قیمت‌های جدید، باید همان نرخ‌ یک میلیارد و 201 میلیون تومان باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.