کد مطلب: ۸۴۱۳۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مونتاژکار چینی خودرو احتکار می‌کند؟/ کاهش جذابیت فروش بهمن موتور

مونتاژکار چینی خودرو احتکار می‌کند؟/ کاهش جذابیت فروش بهمن موتور

طبق برنامه تولید و فروش بهمن موتور منتهی به سه ماهه ابتدای سال که برخی رسانه‌های دولتی منتشر کرده‌اند، این مونتاژکار چینی متهم به احتکار خودرو شده است. اما آیا بهمن واقعاً خودرو احتکار می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته رسانه‌ی دولتی ایرنا طبق آماری که منتشر کرد مدعی شد شرکت بهمن موتور خودروهای تولیدی خود را احتکار می‌کند. اما این ادعا تا چه حد واقعیت دارد؟

برای بررسی این موضوع در ابتدا باید گفت که گروه بهمن، یکی از دو شرکت خودروسازی است که هیچ محصولی برای فروش در مرحله دوم سامانه یکپارچه نداشت.

آخرین فروش بهمن موتور مربوط به مرحله اول سامانه فروش یکپارچه بوده که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و شرکت مذکور از 4 ماه گذشته مشغول تحویل خودروهای متقاضیان این دوره است.

بررسی آمار تولید و فروش بهمن موتور

بر اساس آمار تولید و فروشی که در وب‌سایت ایرنا منتشر شده است، بهمن موتور مظنون به کم فروشی بوده و آمار تولید آن با آمار فروش هم‌خوانی ندارد.

آمار تولید بهمن موتور

طبق آمار ارائه شده در این فهرست، شرکت بهمن در سه ماهه ابتدای سال 10 هزار و 388 خودرو اعم از وانت، سواری و ون باری تولید کرد؛ در حالی که آمار فروش، عدد 7298 را نشان می‌دهد. بنابراین حدود 3000 خودرو در انبار گروه بهمن باقی مانده است.

از سوی دیگر شرکت بهمن دیزل نیز شرایط مشابهی دارد. این شرکت از 2564 عدد خودروی تولیدی اعم از کامیونت، کامیون، مینی‌بوس و کاربری، تنها 2194 دستگاه را به فروش رسانده که در این مورد نیز 370 دستگاه کم‌فروشی به نظر می‌رسد.

آیا گروه بهمن مشغول احتکار خودروست؟

شرکت بهمن یکی از تولیدکنندگان خصوصی بوده که تیراژ بالایی به نسبت دو خودروساز بزرگ کشور ندارد و بنابراین در این آمار نیز نکته واضح، تعداد کم خودروهای فروخته نشده است.

از سوی دیگر، خودروساز توانایی افزایش موجودی انبار خود را دارد و از این بابت که چرا کمتر از میزان تولیدی به فروش می‌رساند، نمی‌توان ایرد گرفت. شاید سیاست فروش شرکت این باشد که در ماه‌های آینده بیشتر به فروش برساند و به همین دلیل محصول تولیدشده را در انبار نگهداری کند.

یک دلیل کم‌فروشی شرکت نیز می‌تواند رکود حاکم بر بازار باشد. از ابتدای سال 1402 کاهش عجیب و غریب قیمت خودروها باعث فراری دادن بخش عظیمی از متقاضیان و معامله‌گران این بازار شده است. این امر باعث انصراف تعداد زیادی از ثبت‌نامی‌های مرحله اول و دوم سامانه فروش شده است و بیانگر این است که بازار خودرو دیگر مثل گذشته برای خریداران جذابیت ندارد. بنابراین بهمن موتور شاید واقعاً توانایی فروش محصولاتش را در بازار فعلی از دست داده است.

از این رو صرف کاهش آمار تولید، نمی‌توان ادعای احتکار را پیش کشید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.