کد مطلب: ۸۴۳۰۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفاوت نسخه‌های لاماری چیست؟/ ایما برای ایرانی‌ها؛ i-sky برای روس‌ها!

تفاوت نسخه‌های لاماری چیست؟/ ایما برای ایرانی‌ها؛ i-sky برای روس‌ها!

بازار خودرو روسیه پس از آغاز جنگ با اوکراین همانند بازار ایران، سراسر با خودروی چینی پر شد. اما تفاوت نسخه روسی و ایرانی لاماری ایما چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، لاماری ایما از اولین لحظه ورود به بازار داخل کشور با طرفداران و همچنین منتقدان بسیاری روبه‌رو شد. بسیاری محو طراحی زیبای آن بودند و برخی دیگر به دلیل آپشن‌های کمتر این کراس‌اوور چینی، منتقد آن بودند.

شرکت سازنده چینی یک نسخه الکتریکی از این خودرو با نام اولوت آی اسکای (Evolute i-Sky) را روانه بازار روسیه کرده که هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ مشخصات فنی، بسیار بالاتر از نسخه مونتاژی داخل کشور است. اما تفاوت‌های لاماری ایمای ورژن ایرانی با ورژن روسی چیست؟

مشخصات فنی

آی اسکای از یک پیشرانه تمام الکتریک استفاده می‌کند که توانایی تولید حداکثر 204 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. باتری 86 کیلو واتی این خودرو با شارژ سریع، در مدت زمان 45 دقیقه و با برق شهری در 15 ساعت فول شارژ می‌شود که می‌تواند یکی از ایرادات آی اسکای باشد. بنابراین توان تولیدی این موتور برقی حدود 9 اسب بخار و 55 نیوتن‌متر بیشتر از نسخه بنزینی لاماری ایما است.

از سوی دیگر، شرکت عرضه‌کننده این خودرو در روسیه شتاب صفر تا صد آی اسکای را 8.6 ثانیه اعلام می‌کند. درحالی که آرین پارس موتور به عنوان شرکت مونتاژکار ایما، شتاب رسمی 9.5 ثانیه برای این کراس‌اوور اعلام کرده است.

همچنین باید در نظر داشت که آی اسکای به دلیل داشتن باتری‌های موتور برقی با وزن خالص 2025 کیلوگرم، حدود 475 کیوگرم سنگین‌تر از نسخه ایرانی است.

آی اسکای با باتری فول شارژ قادر است حداکثر تا 500 کیلومتر را طی کند.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، آی اسکای را می‌توان فیس‌لیفتی از لاماری ایما دانست. چرا که عمده‌ترین تغییر این خودرو در بخش جلو به چشم می‌خورد.

به دلیل نداشتن رادیاتور، جلوپنجره بخش جلو حذف شده و این بخش به رنگ بدنه درآمده است. اما چراغ‌های اصلی سپر و LED بالا تغییری نداشته و تنها یک خط LED دیگر در کنار چراغ‌های اصلی دیده می‌شود.

اولوت آی اسکای

از نمای جانبی تنها تغییری که به چشم می‌خورد، خطوط نارنجی رنگ زیر درب‌هاست که از لیپ سپر چلو تا سپر عقب کشیده شده است.

اولوت آی اسکای

نمای پشتی نیز تغییر آن‌چنانی نداشته و خطوط کار شده در دو طرف بدنه به همراه حذف لوله اگزوز، بیانگر تفاوت نسخه ایرانی و روسی است.

اولوت آی اسکای

از لحاظ ابعاد نیز باید گفت که آی اسکای و لاماری ایما دقیقاً هم اندازه یک‌دیگر هستند.

طراحی داخلی

داخل آی اسکای نیز دقیقاً همانند بخش بیرونی، تفاوت‌های جزئی با لاماری ایما دارد؛ اما همین تفاوت‌های جزئی باعث می‌شود که نسخه روسی بسیار زیباتر از نسخه ایرانی به نظر آید.

یکی از تفاوت‌هایی که در اولین نگاه به چشم می‌خورد، سردنده کریستالی آی اسکای بوده که در لاماری به صورت طرح فلز کار شده است. از دیگر تفاوت‌ها، تودوزی دو رنگ برای نسخه روسی را می‌توان نام برد. البته شرکت آرین پارس موتور اعلام کرده که در نسخه هیبریدی لاماری، داخل کابین آن دقیقاً مشابه نسخه روسی خواهد بود.

داخل اولوت آی اسکای

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

از جمله آپشن‌ها و امکانات رفاهی آی اسکای که در لاماری ایما به چشم نمی‌خورد می‌توان به گرم‌کن تمامی صندلی‌ها، سنسور نور، صندلی‌های برقی 10 حالته راننده و چهار حالته شاگرد، سنسور هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری، صندوق عقب برقی، اتوپارک، دوربین 360 درجه، رادار خروج از خط رانندگی بین خطوط اشاره کرد.

تفاوت قیمتی لاماری ایما و آی اسکای

آی اسکای در بازار روسیه به قیمت سه میلیون و 990 هزار روبل فروخته می‌شود که با تبدیل نرخ فعلی روبل به دلار، قیمت این کراس‌اوور حدود 44 هزار دلار است.

با احتساب نرخ آزاد دلار در داخل، قیمت آی اسکای حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین قیمت بازار لاماری ایما با نرخ فروش برادر روسی خود حدوداً 470 میلیون تومان اختلاف قیمتی دارد.

چرا خودروهای جذاب چینی در داخل کشور مونتاژ نمی‌شوند؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باوجود سابقه همکاری طولانی‌مدت‌تر شرکت‌های چینی با مونتاژکاران ایرانی، همیشه خودروهایی با جذابیت کمتر در ایران مونتاژ می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین دلایل این امر می‌تواند عدم سفارش‌گیری شرکت مونتاژکار از شرکت سازنده باشد. برخی از مونتاژکاران داخلی برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول خود، حتی از آپشن‌ها و امکانات استاندارد محصول نیز می‌کاهند. بنابراین سفارش تیپ گران‌تر خودروهای چینی توسط مونتاژکاران بسیار غیرمعمول است.

از دیگر دلایل بی‌میلی آرین پارس موتور جهت مونتاژ خودروی تمام الکتریکی می‌تواند نیاز این خودروها به زیرساخت قوی باشد. خودروی الکتریکی باید در تمامی نقاط کشور جایگاه‌های شارژ سریع و تعمیرگاه‌های مخصوص خود داشته باشد تا خریداران این خودروهای خاص مشکلی از این بابت نداشته باشند.

بنابراین ابتدا باید خطوط تولید و تکنولوژی ساخت این محصولات وارد کشور شود و سپس با راه اندازی جایگاه‌های شارژ و مناطق سرویس‌دهی آن‌ها، زمینه تولید این محصولات در کشور مهیا شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.