کد مطلب: ۸۶۳۲۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازگشت انتظار افزایش قیمت خودرو به بازار

بازگشت انتظار افزایش قیمت خودرو به بازار

قیمت خودرو در بازار از چندین ماه گذشته در بیشتر روزها روند نزولی داشت و در برخی روزها ثبات را تجربه کرد. امروز اما پس از ماه‌ها برای اولین بار روند صعودی به بازار بازگشت. حال برخی اخبار از صعودی شدن دوباره قیمت‌ها می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از حوالی بهمن ماه سال گذشته، قیمت خودرو وارد فاز رکودی عمیق شد. برخی از خودروها افت چند صد میلیونی را تجربه کردند و به‌رغم پیش‌بینی بعضی کارشناسان مبنی‌ بر افزایش دوباره قیمت‌ها می‌توان دید که حداقل از ابتدای سال 1402 هیچ افزایش چشم‌گیری در بازار صورت نگرفته است.

اما با توجه به تغییر برخی از پارامترهای موثر در بازار، این سوال مطرح می‌شود که آیا افزایش قیمت دیگری در راه است؟

نرخ دلار در بازار آزاد وارد کانال 50 هزار تومان شد

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی قیمت هر محصولی، نرخ دلار در بازار آزاد بوده و پیش از این، هم‌بستگی میان قیمت خودرو و نرخ دلار را چندین بار بررسی کرده‌ایم.

بر این اساس، می‌توان فهمید که حتی در صورت نوسان بسیار اندک نرخ دلار در بازار آزاد، قیمت محصولات داخلی و خارجی با جهش بسیاری همراه می‌شود. بنابراین با آغاز معاملات امروز، نرخ دلار از کانال 50 هزار تومان عبور کرد و می‌توان تأثیر مستقیم آن روی افزایش قیمت خودروهای بازار را متوجه شد.

استانداردهای 85گانه عامل دیگر افزایش قیمت خودرو

پیش از عملی شدن استانداردهای 85 گانه روی محصولات تولید داخلی، پیش‌بینی اغلب کارشناسان بر افزایش قیمت خودرو بود. چراکه انجام تغییراتی مانند طراحی درب موتور و برف پاک‌کن جهت حفاظت از عابر پیاده، همچنین افزودن آپشن‌هایی مانند سنسور فشار باد تایرها و چراغ روز، می‌تواند هزینه تمام‌شده خودرو را بالا ببرد.

از سوی دیگر، طبق قانونی که سال‌های اخیر تصویب شده است، خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک‌بار درخواست تغییر نرخ محصولات خود را به شورای رقابت اعلام کنند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در این رابطه در گفتگویی که با «اخبار خودرو» داشت، توضیح داد: اواخر تیرماه امسال دوباره صورت‌های مالی خودروسازان بررسی و هزینه‌های سال ۱۴۰۱ محاسبه شد. بنابر محاسبات صورت‌گرفته، شورای رقابت باید بین ۳۵ تا ۳۸ درصد قیمت خودروها افزایش یابد؛ رشد قیمتی که سازمان حمایت تایید کرده اما یک هفته است که شورای رقابت در این مورد تعلل می‌کند.

بر این اساس، خودروسازان داخلی درخواست افزایش نرخ کارخانه محصولات خود را دارند. این اقدام، اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد و درنتیجه، انتظارات افزایش قیمت را در بازار تقویت می‌شود.

بررسی وضعیت بازار از ابتدای امروز

از آغاز روند معاملات امروز در بازار خودرو، می‌توان دید که تقریباً اغلب محصولات چه داخلی و چه مونتاژی، دچار افزایش قیمت شده‌اند. قیمت خودروهای داخلی حداکثر 10 میلیون و خودروهای مونتاژی، شاهد رشد 35 میلیون تومانی بودند. این شرایط افزایشی، تنها درصورتی می‌تواند متوقف شود که نرخ دلار بیش از این افزایش نداشته باشد و واردات خودرو، هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.