کد مطلب: ۸۸۶۵۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اسکای ول ET۵ رونمایی شد/ ساخت خودروی تمام‌برقی در سودای رقابت با تسلا

اسکای ول ET5 رونمایی شد/ ساخت خودروی تمام‌برقی در سودای رقابت با تسلا

کراس‌اوور تمام برقی اسکای ول ET5 محصولی از شرکت نبکا، شب گذشته رونمایی شد. این خودرو پس از آریزو 5 برقی دومین محصول تمام الکتریک بازار ایران به شمار می‌رود؛ اما با قیمت‌گذاری عجیبی که خودرو دارد، این سوال مطرح می‌شود که آیا به اندازه کافی متقاضی برای آن وجود خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شب گذشته 8 آبان، شرکت نبکا از اسکای ول ET5 کراس‌اوور چینی تمام برقی خود رونمایی کرد. صنایع خودروسازی کرمان با همکاری مپنا، شرکت مشترکی به نام خودروی برقی نوین ماهان یا نبکا تأسیس کردند. دلیل همکاری کرمان با مپنا، عدم تجربه این شرکت در تولید خودروهای تمام الکتریکی بود و هدف آن، گسترش و عرضه محصولات تمام برقی برای بازار ایران است.

مشخصات فنی

هرچند در کاتالوگ رسمی نبکا، حداکثر قدرت تولیدی اسکای ول ET5 را 203 اسب‌بخار اعلام می‌کند؛ اما این خودرو با پیشرانه تمام الکتریک مجهز شده قادر به تولید قدرتی معادل 150 کیلووات بوده که معادل 201 اسب‌بخار است. این پیشرانه قدرت تولیدی را بدون دخالت گیربکس و به صورت تک دنده به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

اسکای ول ET5

این خودرو با شارژ سریع تنها در زمان 30 دقیقه می‌تواند از ظرفیت 30 به 80 درصد برسد و با یک‌بار شارژ کامل، مسافتی برابر با 520 کیلومتر را طی کند.

از لحاظ گارانتی نیز شرکت نبکا خودروی ET5 را به مدت پنج سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی کامل و 8 سال یا 200 هزار کیلومتر، باطری‌های خودرو را گارانتی می‌کند که می‌تواند خیال خریداران را از این بابت راحت کند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

انتظار می‌رود که اسکای ول ET5 به لحاظ قیمت تعیین شده برای آن، از امکانات بالایی برخوردار باشد. از جمله آپشن‌های جذاب این خودرو می‌توان به سیستم خودران و کروزکنترل تطبیقی، دوربین 360 درجه، نورپردازی داخل کابین، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کول‌باکس، سقف پاناروما و سانروف، تنظیم برقی 10 حالته صندلی راننده و شش حالته صندلی شاگرد، حالت کمپینگ و قابلیت اتصال لوازم خانگی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، اتوهلد، هشدار خواب‌آلودگی راننده و ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.

همچنین ET5 دارای پنج ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین است. اگرچه این موسسه از لحاظ سخت‌گیری در رده پایین‌تری نسبت به یورو انکپ قرار می‌گیرد؛ اما پنج ستاره ایمنی می‌تواند خیال خریداران را از بابت امنیت خودرو راحت کند.

قیمت و نقاط ضعف و قوت اسکای ول ET5

طبق اعلام مسئولان شرکت در مراسم رونمایی، قیمتی که نبکا برای عرضه اسکای ول ET5 در بازار ایران در نظر گرفته، دو میلیارد و 790 میلیون تومان بوده که نرخ بسیار بالایی برای خودروی برقی به شمار می‌رود.

اگرچه گویا متریال و کیفیت ساخت خودرو نسبت به سایر محصولات چینی، قابل قبول است؛ اما باید در نظر داشت که به لحاظ زیرساخت، خریداران خودروهای برقی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند بود. برای مثال، حداکثر مسافت قابل پیمایش خودرو حدود 520 کیلومتر اعلام شده و در وضعیتی که حتی برخی از مناطق محدود تهران مجهز به شارژ سریع خودروهای برقی است، نمی‌توان برای سفرهای طولانی از آن‌ها استفاده کرد.

همچنین شارژرهای خانگی تولید شده توسط شرکت مپنا نیز از استانداردهای بالای برقی استفاده می‌کنند که یکی از لازمه‌های آن برخورداری از چاه ارت در ساختمان است. اگر ساختمانی چاه ارت نداشته باشد، شارژرهای خانگی قادر به شارژ کامل باطری خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن نخواهند بود و حتی احتمال دارد که مسافت قابل پیمایش خودرو کمتر شود.

از سوی دیگر، اگرچه شرکت نبکا باطری‌های خودرو را به مدت 8 سال یا 200 هزار کیلومتر گارانتی کرده، اما همان‌طور که از قیمت باطری خودروهای هیبریدی موجود در داخل کشور مشخص است، اگر پس از اتمام دوره گارانتی، باطری یا سیستم برقی خودرو نیاز به سرویس داشته باشد، احتمالاً هزینه هنگفتی روی دست خریدار خواهد گذاشت.

همه این موارد، تنها مشکلات اندکی است که گریبان‌گیر اولین خریداران خودروهای برقی در شرایط فعلی کشور با زیرساخت‌های ضعیف خواهد بود و درنتیجه خرید خودروی تمام برقی را در داخل کشور و در شرایط فعلی توجیه نمی‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.