کد مطلب: ۴۰۱۱۳۹

خطای شهرداری در مواجهه با تاکسی‌های اینترنتی

محسن پورسعید آقایی، معاون شهردار تهران، هفته گذشته در مصاحبه‌ای اظهار کرده است: «دستورالعلمی در زمینه تاکسی‌های اینترنتی با هماهنگی وزارت کشور تهیه و بزودی اجرایی خواهد شد. این دستورالعمل احتمالاً تا پایان هفته جاری در سراسر کشور ابلاغ می‌شود و بر همین اساس، تا پایان تابستان و از ابتدای مهر تمام تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت شهرداری قرار می‌گیرند.»

این موضوع سوالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند؛ سوالاتی نظیر اینکه آیا شهرداری کار مهمتری ندارد که به این حوزه ورود کرده است؟ وقتی پلتفرمی به صورت ارگانیک به خوبی کار می‌کند، شهرداری چه ارزش‌افزوده‌ای را می‌خواهد به این پلتفرم‌ها اضافه کند؟ وقتی نیروی انتظامی به خوبی می‌تواند صلاحیت رانندگان را تایید کند چه نیازی به شهرداری است؟

این روزها تاکسی‌های اینترنتی به خوبی فعالیت می‌کنند و با بازخوردهایی که از مشتریان می‌گیرند سعی در ارتقای کیفیت خود دارند. تاکسی‌های اینترنتی با گرفتن بازخورد هر سفر، در انتهای سفر، تجربه خوب و جدیدی را به مشتریان خود داده‌اند. تجربه‌هایی بعضا کوچک ولی بسیار مهم از دید مشتریان، تجربه‌هایی نظیر:
• روشن بودن کولر در تابستان 40 درجه‌ای تهران
• اهمیت به رفتار و رعایت ادب رانندگان
• خوشبو بودن اتومبیل
• امکان ردیابی راننده بعد از سفر
• پرداخت اینترنتی و…
در همین چند سال پیش افراد زیادی حتی از تاکسی‌های تلفنی نیز درخواست روشن بودن کولر نمی‌کردند. بوی نامطبوع اتومبیل‌ها و بعضا برخورد نامناسب رانندگان را در سکوتی تلخ تحمل می‌کردند. ولی الان می‌توانند برای رعایت نشدن هرکدام از این‌ها دقیقا بعد از سفر اعلام نارضایتی کنند و خیالشان راحت باشد که پشتیبانان شرکت مورد نظر سریعا با آنها تماس می‌گیرند.

بعد از سال‌ها بخش خصوصی با پلتفرم تاکسی اینترنتی‌اش آمد. نظرات مشتریان بسیار مهم شد. کیفیت در اولویت قرار گرفت و با اضافه شدن پلتفرم‌ها، قیمت‌ها نیز رقابتی شد.

کاری که اصلا از عهده دولت‌ها بر نمی‌آمد را تاکسی‌های اینترنتی عملی کردند و مشتری مداری، رقابت در کیفیت و رقابت در قیمت در اولویت قرار گرفت.

در هر حال بهتر است شهرداری و سازمان تاکسیرانی آن به مشکلات مهمتر شهر بپردازند و دست از سر پلتفرمی که به خوبی کار می‌کند بردارند. البته اگر واقعا شهرداری نسبت به این حوزه دغدغه‌مند است، بهتر است کاری را انجام دهد که سالهاست انجام نداده، ولی تاکسی‌های اینترنتی آن را به خوبی در مدت زمان اندکی انجام داده‌اند، یعنی ارتقای کیفیت تاکسی‌های زرد و سبزی که در حال حاضر تحت نظر شهرداری هستند و تعیین کیفیت از طریق اخذ نظر مردم در پایان سفرها.

در انتها امیدواریم که این پلتفرم‌ها با حفظ کیفیت و ادامه مشتری مداری به فعالیت خود ادامه دهند، نهادی بی‌مورد در کار آنها دخالت نکند و به آنها به چشم منبع درآمدی برای کسری بودجه نهادها و سازمان‌ها نگاه نشود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.