کد مطلب: ۶۸۰۹۱۸

دغدغه اصلی فعالان اقتصادی؛ تورم و مالیات یا تفکیک وزارت صمت؟

پرسش روز

تفکیک وزارت صمت این روزها یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت و مجلس شناخته می‌شود. اما با توجه به شرایط اقتصاد کشور و بازارها این پرسش مطرح است که آیا این امر برای فعالان اقتصادی هم در اولویت قرار دارد یا آن‌ها بیشتر با مسائلی چون تورم و مالیات دست و پنجه نرم می‌کنند؟

پاسخ کارشناس

در حالی این روزها تفکیک وزارت صمت دغدغه اصلی دولت و مجلس است که اصلی‌ترین مشکل کشور، یعنی تورم، به حاشیه رفت. اکنون تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایران بیش از هر موضوع دیگری دغدغه تورم و مالیات را دارند. چراکه امکان هزینه‌های جایگزین را به آنها نمی‌دهد. از بحث کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش می‌توان به‌عنوان عامل دیگری از دغدغه فعالان اقتصادی یاد کرد.

در طول این سال‌ها عرضه محصول با قیمت‌گذاری دستوری، انگیزه رقابت را از تولیدکننده گرفت. حتی این سیاست دولت منجر شد تا بسیاری از فعالان اقتصادی از ادامه فعالیت خود باز بمانند یا با مشکلات بسیار زیاد، مسیر تولید را ادامه دهند.

این موارد در کنار تورم، دغدغه اصلی این روزهای اقتصاد کشور است نه تفکیک وزارت صمت. از همین رو اصلاح سیاست‌های پولی دولت بشدت احساس می‌شود.

از سوی دیگر، صدور بخشنامه‌های متعدد خلق‌الساعه و یک‌شبه، انگیزه فعالیت اقتصادی را از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سلب کرد. صدور این دست بخشنامه‌ها در پی یک‌سری ترس‌های کاذب در بین مسئولان دولتی صورت می‌گیرد. این در حالی است که صدور این دست بخشنامه‌ها از سم برای اقتصاد کشور بدتر است. متأسفانه این اقدامات توسط افرادی که عمدتاً هم کارشناس نیستند و در بازار اقتصادی فعالیتی ندارند، انجام می‌گیرد.

تورم معادن را هم تعطیل کرد

حوزه معدن نیز اوضاع چندان مطلوبی ندارد. چراکه نبود تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی باعث شد بسیاری از معادن کشور غیرفعال شوند و امکان استفاده حداقلی از این ظرفیت از بین برود. اکنون شاهدیم که مجوزهای ورود ماشین‌آلاتی معدنی به کشور به بهانه حمایت از تولید داخل صادر نمی‌شود. این در حالی است که امکان تأمین ماشین‌آلات معدنی در کشور وجود ندارد.

در این مدت تورم و قیمت‌های کاذب دست به دست هم داد تا بسیاری از معادن به مرز تعطیلی برسند. حتی به‌رغم ظرفیت و مزایای بالا، در بازارهای جهانی توان بازی و رقابت نداریم. همچنین از سوءمدیریت و از دست‌دادن فرصت‌های موجود رنج می‌بریم؛ اتفاقی که منتج به افزایش قیمت ارز و مشکلات تورمی شد.

اکنون بسیاری تصور می‌کنند که برجام می‌تواند گره از تورم و تمام مشکلات اقتصادی کشور باز کند. این در حالی است که تحریم داخلی و بی‌تدبیری‌های داخلی از تحریم‌ها ضربه به مراتب محکم‌تری به اقتصاد کشور وارد کرد. بروکراسی سنگین و سوءمدیریت به‌مراتب خطرناک‌تر و بدتر از به نتیجه نرسیدن توافق برجام است.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.