حجم ویدیو: ۳۷.۵۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۴۴ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم ایران از دریای خزر کمتر از ۱۱ درصد است

عاطفه محمودی عاطفه محمودی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره سهم ایران از دریاری خزر گفت: «اگر بخواهیم آن رژیم حقوقی که در دولت روحانی امضا شد را بپذیریم، همان ۱۳ درصد هم به ما نمی‌رسد. شاید هم کمتر از ۱۱ درصد به ما برسد. آنچه که در رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد، موضع جمهوری اسلامی ایران نیست.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود پنج سال از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر می‌گذرد. حالا نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید آنچه که در این رژیم آمده موضع جمهوری اسلامی نیست.

سال 1397 کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر از سوی پنج کشور حاشیه این دریا امضا شد. پس از امضای این رژیم حقوقی حواشی زیادی درباره سهم ایران از خزر شکل گرفت. ابهامات در این مورد هنوز ادامه دارد.

عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با غلامرضا مرحبا، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وضعیت دریای خزر و سهم ایران از این دریا را بررسی کرد.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟

مرحبا در این مورد می‌گوید: «بهترین روش این است که ذخایر بستر به اندازه مساوی بین پنج کشور تقسیم شود و از پهنه دریا به صورت مشترک استفاده کنیم. اما آنها (کشورهای حاشیه خزر) برای خود سهم و درصد تعیین کردند و ما این را قبول نداریم. با این وضعیت اگر آنچه که آقای روحانی امضا کرده است به مجلس بیاید حداقل این مجلس آن را نخواهد پذیرفت.»

اما سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟ نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «نظر ما روی 20 درصد است تا زمانی که تعیین تکلیف شود. اگر بخواهیم آن رژیم حقوقی که در دولت روحانی امضا شد را بپذیریم همان 13 درصد هم به ما نمی‌رسد. شاید هم کمتر از 11 درصد به ما برسد. برای همین می‌گویم آنچه که در رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد، موضع جمهوری اسلامی ایران نیست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.