خبر مهم:

حجم ویدیو: ۱۷.۱۷M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۰ دانلود ویدیو

پیمان مولوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ رشد اقتصادی، تورم و بازارها به کدام سو می‌روند؟ (ویدئو)

سهیل بانی سهیل بانی

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی، در یک یادداشت ویدئویی اختصاصی برای «تجارت‌نیوز»، وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ را زیر ذره‌بین برد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی، در یک یادداشت ویدئویی اختصاصی برای «تجارت‌نیوز» به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال 1403 پرداخت و آینده تورم، رشد اقتصادی، روند حرکت بازارها و همچنین مهم‌ترین چالش کسب‌وکارها پرداخت. نسخه ویدیویی این یادداشت و متن آن در این گزارش نمایش داده شده است.

اقتصاد ایران در سال آینده به کدام سو می‌رود؟

در سال 1403 اگر رشد نقدینگی 25 درصد، یعنی همان چیزی باشد که بانک مرکزی می‌خواهد باشد و رشد اقتصادی در حدود دو تا سه درصد باشد، تورم می‌تواند در کانال 35 تا 40 درصد قرار بگیرد. اما اگر نرخ رشد نقدینگی به بیش از این عدد برسد و به سمت 30 درصد حرکت کند و رشد اقتصادی به سمت اعداد پایین‌تر تحدید شود، تورم می‌تواند در کانال 40 تا 45 درصد قرار بگیرد. یعنی کرانه پایین تورم می‌تواند تا 35 درصد و حتی 30 درصد، در صورتی که رشد اقتصادی بالای 6 یا هفت درصد و نقدینگی در حدود 25 درصد باشد، قرار بگیرد که البته بسیار خوش‌بینانه است.

همچنین در سال آینده همه بازارهای موازی رشد خواهند کرد؛ البته آیا همه بازارها رشدی بالاتر از تورم خواهند داشت؟

سال 1403 سال متفاوتی خواهد بود. به نظر می‌رسد در حوزه املاک و مستغلات، رشد تورمی را خواهیم داشت اما اینکه این رشد بالاتر از تورم باشد، در شک و شبهه است. همچنین درباره دلار، انتظار می‌رود مجددا شاهد کاهش ارزش ریال باشیم. طلای جهانی رو به سمت صعود خواهد بود و این رشد به دلیل کاهش نرخ بهره آمریکا از خرداد ماه به بعد تقویت خواهد شد. در حوزه بازار سرمایه، متاسفانه رشدی بیش از تورم انتظار نمی‌رود، زیرا سرمایه‌‌گذاران دنبال سرمایه‌گذاری امن‌تر و با ریسک پایین‌تری هستند.

در سال 1403 آن چیزی که کسب‌وکارها را اذیت خواهد کرد، مشکل سرمایه در گردش، طولانی شدن چرخه‌های عملیاتی و افول حاشیه سود آنها خواهد بود که خیلی از آنها را به دردسر خواهد انداخت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نه نظری ندارم!